Kan jag använda creme fraichen??
Jag har en burk creme fraiche med paprika chili smak som gick ut 5 maj. Går den att använda idag eller är det bara att kasta den? Har ingen aning om hur känsligt creme fraiche är . .
Jag har en burk creme fraiche med paprika chili smak som gick ut 5 maj. Går den att använda idag eller är det bara att kasta den? Har ingen aning om hur känsligt creme fraiche är . .
Den är nästan 3 veckor gammal. Vad tror du själv?
Om den luktar bra, smakar bra och ser bra ut så är det garanterat inget fel på den. Jag skulle inte slänga den utan att först kolla om den verkligen var dålig.
Nej jag vet ju inte därför jag frågar. Men okay, ska smaka, lukta och titta på den
kasta den och köp en ny.. vad kostar dom .. 10-15 kr ? Det är väl värt pengarna för att slippa ont i magen
Jag skulle slänga den utan att blinka!!
Jag är för att smaka och lukta och sådär, men alltså 5 maj - då har gränsen passerats för längesen för att jag ska tycka det vara ok
Om den har stått oöppnad i en kall kyl är chanserna goda att den fortfarande är ok. Men som Eucalyptus sa: lukta och smaka.
För mig är det en miljöfråga. Så himla mkt mat slängs i onödan bara för att det står ett visst datum på etiketten. Jag har ätit mjölk som varit två veckor över datumet, yogurt som varit tre veckor. Har ALDRIG nånsin blivit sjuk eller dålig av det. Innan jag ätit av det så har jag ju kollat om det är bra eller inte genom att smaka, lukta och titta.
5 maj är ju bäst före datum, inte sista ätliga. Till detta datum ska tillverkaren garantera smak och färskhet och gränserna sätts därför mycket snålt. Dumt att slänga mat i onödan. Det krävs mycket energi för att framställa både produkten och förpackningen samt att hålla den kyld - bara för att slänga den?
och för er somk inte vet
!= betyder "inte lika med"
Hade denvarit utan smak så smakar den som bäst tre veckor efter bäst före. Hur det är med smaksatta vet jag dock inte - inget jag använder själv.
Men lukta titta smaka är väl att rekommendera.
Jag får väl göra det jag återkommer om fem månader typ
om jag hittar tråden..
Det går hur bra som helst så länge den inte möglat.
Crème fraîche är ju sur från början, som yoghurt eller gräddfil, det är absolut ingen fara med den så länge den som sagt inte blivit möglig, och det är väl inte så troligt i oöppnad förpackning och kall kyl.
Jag använde den och den smakade precis som vanligt. Smakade dock innan men inget fel alls, så nu vet man det till nästa gång.