• tinakk

Kan jag använda creme fraichen??

Jag har en burk creme fraiche med paprika chili smak som gick ut 5 maj. Går den att använda idag eller är det bara att kasta den? Har ingen aning om hur känsligt creme fraiche är . .

• Svar på tråden Kan jag använda creme fraichen??
  • J  a  d  e  d

Den är nästan 3 veckor gammal. Vad tror du själv?

Jeddan
  • eucalyptus

Om den luktar bra, smakar bra och ser bra ut så är det garanterat inget fel på den. Jag skulle inte slänga den utan att först kolla om den verkligen var dålig.

• tinakk

Nej jag vet ju inte därför jag frågar. Men okay, ska smaka, lukta och titta på den

• äralltupptaget

kasta den och köp en ny.. vad kostar dom .. 10-15 kr ? Det är väl värt pengarna för att slippa ont i magen

• Zchimla

Jag skulle slänga den utan att blinka!!

Jag är för att smaka och lukta och sådär, men alltså 5 maj - då har gränsen passerats för längesen för att jag ska tycka det vara ok

Nu har du fått de vingar som alltid varit dina.
  • StilaM

Om den har stått oöppnad i en kall kyl är chanserna goda att den fortfarande är ok. Men som Eucalyptus sa: lukta och smaka. 

• eucalyptus

För mig är det en miljöfråga. Så himla mkt mat slängs i onödan bara för att det står ett visst datum på etiketten. Jag har ätit mjölk som varit två veckor över datumet, yogurt som varit tre veckor. Har ALDRIG nånsin blivit sjuk eller dålig av det. Innan jag ätit av det så har jag ju kollat om det är bra eller inte genom att smaka, lukta och titta.

• StilaM

5 maj är ju bäst före datum, inte sista ätliga. Till detta datum ska tillverkaren garantera smak och färskhet och gränserna sätts därför mycket snålt. Dumt att slänga mat i onödan. Det krävs mycket energi för att framställa både produkten och förpackningen samt att hålla den kyld - bara för att slänga den? 

• StilaM
    eucalyptus skrev 2012-05-24 17:38:03 följande:
    För mig är det en miljöfråga. Så himla mkt mat slängs i onödan bara för att det står ett visst datum på etiketten. Jag har ätit mjölk som varit två veckor över datumet, yogurt som varit tre veckor. Har ALDRIG nånsin blivit sjuk eller dålig av det. Innan jag ätit av det så har jag ju kollat om det är bra eller inte genom att smaka, lukta och titta.
    Snap! :)
  • annca
    eucalyptus skrev 2012-05-24 17:38:03 följande:
    Exakt!

Bäst före != oätlig efter.

Är creme fraish dålig, tro mig, det känner du på lukt och smak. ELLER på att den börjat bli luden!

INTE slänga utan att ha kollat!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

och för er somk inte vet
    != betyder "inte lika med"

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • schizoliv
    siiina skrev 2012-05-24 17:19:20 följande:
    Jag har en burk creme fraiche med paprika chili smak som gick ut 5 maj. Går den att använda idag eller är det bara att kasta den? Har ingen aning om hur känsligt creme fraiche är . .
    Vet inte hur smaksatt creme fraisch är i hållbarhet.
    Men en naturell håller lätt 6månader över bäst före datumet.

Bara lukta sen smaka så får man reda på om den är okey för konsumtion.
  • IsDimma

Hade denvarit utan smak så smakar den som bäst tre veckor efter bäst före. Hur det är med smaksatta vet jag dock inte - inget jag använder själv.
    Men lukta titta smaka är väl att rekommendera.

• schizoliv
    IsDimma skrev 2012-05-26 14:53:14 följande:
    Hade denvarit utan smak så smakar den som bäst tre veckor efter bäst före. Hur det är med smaksatta vet jag dock inte - inget jag använder själv.
    Men lukta titta smaka är väl att rekommendera.
    Då ska du se efter 6 månader hur god den är Skrattande
  • IsDimma
    schizoliv skrev 2012-05-27 17:26:21 följande:
    Då ska du se efter 6 månader hur god den är

Men så gammal hinner den ju aldrig bli. Jag har inte ett så stort kylskåp gör ju av med säkert 5-7 dl i veckan. Det blir många att ha i kylskåpet ju.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • schizoliv
    IsDimma skrev 2012-05-27 19:01:19 följande:
    Men så gammal hinner den ju aldrig bli. Jag har inte ett så stort kylskåp gör ju av med säkert 5-7 dl i veckan. Det blir många att ha i kylskåpet ju.
    Göm undan en då och testa Skrattande

Netto hade kort datum på dom en gång, 4:- för 0,5l Skrattande
    Köpte på mig 10st Flört
  • IsDimma

Jag får väl göra det jag återkommer om fem månader typ om jag hittar tråden..

• schizoliv
    IsDimma skrev 2012-05-27 20:44:28 följande:
    Jag får väl göra det jag återkommer om fem månader typ om jag hittar tråden..
    Själv har det blivit så att man lassat in kylen för mycket.
    Så har det hamnat bakom nått och sen glömts bort.
    Sen i stugan har det förekommit många ggr man glömt bort där:
    Första gångerna var man ju lite skeptisk, men som vanligt luktade och smakade man.
    Och fanns att den inte var dålig, utan tom smakade gott.

Tror nog den skulle passa fantastiskt till färska hallon med lite socker i.
    Eller kanske en paj, både mat och efterrätt då.
  • annzah

Det går hur bra som helst så länge den inte möglat.

Crème fraîche är ju sur från början, som yoghurt eller gräddfil, det är absolut ingen fara med den så länge den som sagt inte blivit möglig, och det är väl inte så troligt i oöppnad förpackning och kall kyl.

• tinakk

Jag använde den och den smakade precis som vanligt. Smakade dock innan men inget fel alls, så nu vet man det till nästa gång.

Svar på tråden Kan jag använda creme fraichen??