inför skolstart
Vår äldsta dotter börjar förskoleklass till hösten. Eftersom hon har autism och ADHD så innebär det en hel del planering och massor av förberedelser. De börjar på allvar nu, och i morgon har vi möte med behandlingsteamet på hab för att diskutera kring detta. Vi ska få möjlighet att fråga, och få info om hur det kan se ut vid skolstart. Vi vill veta ALLT om vad vi kan vänta oss, vilka rättigheter och möjligheter som finns. Kruxet är att vi knappt vet vad vi ska fråga... Hela skolvärlden känns helt ny, det var rätt länge sen vi befann oss i den miljön och vi vet knappt hur skolan fungerar idag.
Hon kommer ha assistent hela sin tid i skolan, assistenten finns redan och skolas in för fullt. Så den biten är toppen. Hon och lärarna i förskoleklassen kommer få en del utbildning/handledning från hab, men riktigt hur mycket vet jag inte än. Jag vet heller inte hur tät kontakt vi kommer ha med teamet avseende dottern, eftersom hon nu slutar sin IBT-period. Till hösten kommer hon gå kanske 5 h/dag, inte fulla dagar i fsk-klass tror jag eftersom jag inte tror att hon orkar det. Må/fre när de inte har "lektion" kommer hon ha samma assistent för fritids-tiden och vistas i samma lokaler. Men sen då? Jag har alldeles nyligen hört om anpassad skolgång, men vet inte alls hur det rent krasst fungerar än. Det är en stor fråga. Jag behöver hjälp med att komma på FLER bra frågor..! Hjälp oss!
Imorgon är det mötet som sagt, sen kommer det STORA planeringsmötet med rektorn, lärarna i fsk-klassen och assistenten, samt teamet från hab, nästa fredag. Då måste vi ha en bra tanke kring hur det här bör fungera/skötas, så att rektorn inte kör över oss (känns absolut som att risken finns, efter att ha träffat henne...).