• Anonym (Frustrerad)

SGI

Hejsan! Har nu ringt och pratat med er på FK 17 gånger! Jag har fått olika svar varje gång!! Vi ska ha barn 25 oktober. Jag har har ett långvikariat från januari till Juli, 7 månader heltid. Före detta vikariat har jag studerat i 3,5 år på universitet. Jag har för avsikt att ställa mig hos arbetsförmedlingen så fort mitt vikariat går ut och fortsätta springvicka i augusti, september och oktober. Kommer jag få min föräldrapenning baserad på min SGI? Alltså få över grundbeloppet? Svara INTE om du inte är säker på din sak!

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hejsan!

Generellt sett så ska en sgi baseras på den senaste varaktiga inkomsten man har haft. Med varaktig menar vi en inkomst som varat minst 6 månader eller är årligen återkommande.
    Detta är en utredning som handläggarna gör och därför kan jag inte svara dig exakt hur det kommer bli för dig.

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst men den kan även beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

När du studerar och/eller din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du ändå få behålla din sgi. Det gäller om du exempelvis studerar och har studiestöd. 
    Du skyddar även din sgi om du skriver in dig på Arbetsförmedlingen dag 1 efter att din anställning eller studietiden har upphört.

Läs gärna mer på:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

Hälsningar Mimmi!

Svar på tråden SGI