• stickkontakt

Epilator?

Jag funderar på att skaffa en epilator och vill höra andras erfarenher. Jag får väldigt långa svarta hår på benen och det är inte snyggt, de måste bort. Hittills har jag rakat men jag hatar det, om jag rakar på morgonen är det stubb igen på kvällen och jag lyckas ofta skära mig. Jag hatar att raka mig så mycket att jag undviker att gå barbent många gånger bara för att slippa raka. 

Är epilator rätt sak för mig? Smärtan kan jag nog klara av, det oroar mig inte alls. Men blir det bra och håller sig resultatet länge? Kan man använda epilator under armarna också?

Tips om bra eller dåliga märken är också välkomna. 

• Svar på tråden Epilator?
  • Drömmar och förhoppningar

Jag älskar min epilator! Det håller längre än när man rakar, men kanske inte så länge som man skulle vilja. Du kan köra med den både i armhålor och bikinilinjer, det är väl bara smärtgränsen som sätter stopp.

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • Lorea

min epilator är helt ok, men det tar jättelång tid att epilera benen... går sååå mycket snabbare att bara raka medan man duschar! Har inte vågat mig på armhålor eller bikinlinjen (pga risk för inväxta hårstrån) med epilatorn än, bara ben och lår. Men den ger resultat, för mig håller det åtminstone en   vecka om jag annars måste raka var 3e dag.

• Fia 28

Just nu har jag paus med epileringen för jag kör med laserhårborttagning och då ska man inte epilera. Hur som haver, jag epilerade benen och armhålorna förut och var jättenöjd. Första gången är ju alltid värst, men sen blir håren tunnare och mindre så då är inte smärtan något problem. Jag får dessutom mera inåtväxta hårstrån när jag rakar än när jag epilerar. En gång i veckan tror jag jag körde, men då var ju inte allt hår utväxt heller.

• Fia 28

Jag har en Braun Silk-epil som jag gillar. Har testat syrrans av något annat märke som gjorde betydligt mera ont än vad min gör, men har inte den blekaste aning vad som skiljer dem åt.

• BuoBä

Jag gillar egentligen resultatet efter vaxning bättre, men det är så kladdigt att hålla på med själv och jag orkar aldrig boka på salong.

Epilator är näst bäst. Benen blir inte riktigt lika släta, och resultatet håller inte riktigt lika länge, som med vax, men det är mycket enklare att bara köra en sväng med epilatorn när man tycker det behövs.

Under armarna har jag inte vågat prova, jag inbillar mig att det ska göra oooooont.

Jag har en Epilator Silk-Epil Expressive köpt på Clas Ohlson som jag är nöjd med. Den låter inte lika mycket som vissa andra modeller (min syster har en Philips som låter som ett tröskverk!), och raktillbehöret är smidigt att trimma av långa hår med innan man epilerar.

• BuoBä
    BuoBä skrev 2012-05-25 13:45:07 följande:

Jag har en Epilator Silk-Epil Expressive köpt på Clas Ohlson som jag är nöjd med.

Braun Silk.-Epil Expressive heter den såklart. Så kan det bli när man klipper och klistrar och inte läser vad som står.
  • Fia 28
    BuoBä skrev 2012-05-25 13:45:07 följande:

Jag gillar egentligen resultatet efter vaxning bättre, men det är så kladdigt att hålla på med själv och jag orkar aldrig boka på salong.

Epilator är näst bäst. Benen blir inte riktigt lika släta, och resultatet håller inte riktigt lika länge, som med vax, men det är mycket enklare att bara köra en sväng med epilatorn när man tycker det behövs.

Under armarna har jag inte vågat prova, jag inbillar mig att det ska göra oooooont.

Jag har en Epilator Silk-Epil Expressive köpt på Clas Ohlson som jag är nöjd med. Den låter inte lika mycket som vissa andra modeller (min syster har en Philips som låter som ett tröskverk!), och raktillbehöret är smidigt att trimma av långa hår med innan man epilerar.

Hehe första gången jag körde under armarna så rann tårarna, men andra gången var det inga problem. Nu när jag haft paus så vet jag inte om jag vågar testa igen faktiskt =/.
    Tror det var Philips som syrran hade som inte var lika bra som Braun.
  • Kyh

Epilator ska man ha!
    Som de andra säger så gör det ont första gången men inte så värst, beror på var och ens smärtgräns.

Det sägs ju förminska håren som vaxning om man har gjort det ett tag, och jag har märkt på mig att de gjort. Har kala fläckar här och var på bena och hårstråna blir ljusare.

Jag har också brauns silk-epil, den som är på reklamen som man kan ha i duschen med.

• stickkontakt

Hur långa ska håren vara helst? Funkar det bäst med långa eller ska det vara stubb?

Jag ska nog beställa en nu. Jag har inte rakat benen sen förra sommaren (så lat är jag) så de är lite håriga nu. Nu börjar det bli varmt med jeans så funderar på att ta en sväng med rakhyveln så jag kan ta shorts. Men om det funkar bäst på långa hår kan jag stå ut med jeans tills den kommer hellre än att behöva vänta på att håret ska växa ut igen.

• Fia 28
    stickkontakt skrev 2012-05-25 14:08:43 följande:
    Hur långa ska håren vara helst? Funkar det bäst med långa eller ska det vara stubb?

Jag ska nog beställa en nu. Jag har inte rakat benen sen förra sommaren (så lat är jag) så de är lite håriga nu. Nu börjar det bli varmt med jeans så funderar på att ta en sväng med rakhyveln så jag kan ta shorts. Men om det funkar bäst på långa hår kan jag stå ut med jeans tills den kommer hellre än att behöva vänta på att håret ska växa ut igen.

Om du rakar idag, sen kommer helgen åså tar det några dagar till innan epilatorn kommer, så borde nog vara så långt så det går att epilera då.
  • castafiore

Epilator tyckte jag var helt värdelöst. Vaxning är det enda som funkar om man inte har möjlighet att ta bort permanent, Går man ett par ggr på salong förts, så lär man sig rätt bra hur man gör, så kan man göra det själv sen,

• BuoBä
    stickkontakt skrev 2012-05-25 14:08:43 följande:

Bäst fungerar det om håren är några millimeter (3-4mm sisådär kanske) och ungefär jämnlånga. Så det låter som en plan att raka och sedan använda epilatorn när det börjar växa ut.

• NovemberMommy

Jag får så otroligt prickiga ben när jag gör med epilatorn. mina ben blir fulla av röda prickar, så dem blir inte alls lena o mjuka. något som vet varför?

• Margaux

Jag har en Braun Silk-Epil och den är väl helt ok. Vax är bäst!! Går fort och ser bäst ut men epilering funkar som nödlösning.
    Jag kan epilera i bikinilinjen också men under armarna är paaaaaaain.
    Idag gjorde det mest om på smalbenen av någon anledning..... Jag får också röda prickar som sitter i en stund, antar att det är av irritationen som blir. 

• NovemberMommy
    Margaux skrev 2012-05-25 23:22:59 följande:
    Idag gjorde det mest om på smalbenen av någon anledning..... Jag får också röda prickar som sitter i en stund, antar att det är av irritationen som blir. 
    hur lång tid är en stund? jag har dem i ett par dagar, och när de har äntligen gått bort så börjar håret växa ut och det är då också fullt o stubbigt. så jag lyckas aldrig få lena ben.
  • Ammiz

Tass. Är också SÅ less på att raka benen och vill hitta alternativ.
    Man kanske skulle testa en epilator...

Får jag hoppa in med en fråga?
    Gör alla epilatorer lika ont?

Har testat vax hemma men har inte fått till det.

• Margaux
    NovemberMommy skrev 2012-05-25 23:39:45 följande:
    hur lång tid är en stund? jag har dem i ett par dagar, och när de har äntligen gått bort så börjar håret växa ut och det är då också fullt o stubbigt. så jag lyckas aldrig få lena ben.
    Ett dygn ca!
  • Fia 28
    Ammiz skrev 2012-05-29 14:20:22 följande:
    Tass. Är också SÅ less på att raka benen och vill hitta alternativ.
    Man kanske skulle testa en epilator...

Får jag hoppa in med en fråga?
    Gör alla epilatorer lika ont?

Har testat vax hemma men har inte fått till det.
    Syrrans Philips gör iaf mera ont än vad min Braun gör. Men det borde nog mest handla om hur hög smärttröskel man har. Första sekunderna är värst, sen avtar det rejält.
Svar på tråden Epilator?