• Kramardig

Vaccinera mot hepatit - Grekland?

Hej!

Vi ska åka till Greklad, Kreta i sommar och undrar om man behöver vaccinera sonen på 1 år mot hepatit a och b?
    Jag har försökt läsa på nätet och där står det att det inte behövs. Har även kollat med BVC och de säger att vi får göra om vi vill men att de inte är ett måste, inget som de är informerade om när man ska just till Grekland.

Däremot har kompisens BVC sagt att de rekommenderar vaccinet när vi ska till Grekland.

Sen har jag kikat med andra föräldrar i min närhet som varit till Grekland och de har inte heller hört något om att man borde ta vaccinet.

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Vaccinera mot hepatit - Grekland?
  • Philippa

Ni ska givetvis vaccinera.... det är ett bra vaccin som kommer hålla i många år.

• hannis

Vi vaccinerar inte vår son inför greklandsresa. Risken att få hepatit A eller B är inte speciellt mycket större där än i Sverige eller Norge.

Barnen får så mycket vaccinationer ändå och jag tror det kan vara vettigt att väga riskerna med själva vaccinationen mot risken att få sjukdomen...

• Anne69

Vi har varit i många europeiska länder (inkl Grekland) med ovaccinerade barn. Men nu i vintras, när vi hade lite mer tid, tog vi itu med vaccinationerna. Det tar ju tid (ca 6 mån) innan man har fullgott skydd. Men det är det ju förstås absolut värt. Nu är vi äntligen klara och effekten ska kvarstå i 30 år - nästa gång får fylla på som vuxna! Så om ni hinner, så är mitt tips att börja när ni kan!

Jag passade också på att ta Hepatit B (hade bara A förut)  och har också fyllt på stelkramp, difteri, polio och kikhosta. Flera av vaccinerna kan man ta samtidigt så det är rätt smidigt bara man kommer ihåg det. Men det är dyrt......men övergående. 

• Anne69

F.ö. som barn reste vi ofta till Grekland och då fick man ju alltid ta en gammaglobulinspruta. Numera tar man alltså bara tre sprutor totalt!

• Kramardig

Nu har sonen fått sin första spruta, nästa får han om en månad.

Vi tänkte att det är lika bra att ta nu när vi ändå fick tid, då slipper vi fundera på det nästa gång vi åker.

Tack för era svar!

• evaoregon
    Kramardig skrev 2012-05-25 10:46:20 följande:
    Nu har sonen fått sin första spruta, nästa får han om en månad.

Vi tänkte att det är lika bra att ta nu när vi ändå fick tid, då slipper vi fundera på det nästa gång vi åker.

Tack för era svar!
    Det håller jag med om.  Vi vuxna vaccinerade oss häromåret för att det kändes som de vaccinationerna var bra att ha.  Är ni vuxna vaccinerade?  Jag bor i USA och här ingår hepatit A och B i barnens vanliga vaccinationsprogram.
  • Mellanmjölkens land

Vi har valt att vaccinera dottern (1 år) med tanken att det ju inte skadar att ha fått vaccinet. Det funkar ju oavsett var man är så då slipper man fundera oavsett om man är i Halmstad, på Kreta eller i Thailand

• Kramardig
    evaoregon skrev 2012-05-25 15:38:59 följande:
    Det håller jag med om.  Vi vuxna vaccinerade oss häromåret för att det kändes som de vaccinationerna var bra att ha.  Är ni vuxna vaccinerade?  Jag bor i USA och här ingår hepatit A och B i barnens vanliga vaccinationsprogram.
    Nej, vi har inte vaccinerat oss. Vi kommer nog inte hinna innan resan men det känns inte lika viktigt just nu, men till nästa gång!

Jag har hört att de ingår antingen hepatit A eller B i vaccinationsprogrammet här i Sverige också. Men det ska vara väldigt nytt eftersom vår son på 1 år inte fått den. Men det sägs att hepatit ökar i Sverige också, så det känns skönt nu.
  • Anne69

Vi har vaccinerat oss samtidigt som barnen, det har gått jättebra. Är också rätt bra för spruträdda barn att se att vuxna kan ta sprutor. Störst fundering väcker det dock att jag inte tar med mig ett klistermärke hem

Så häng på när han tar sin nästa spruta......så är du också igång.  

• Kramardig
    Anne69 skrev 2012-05-29 09:45:12 följande:
    Vi har vaccinerat oss samtidigt som barnen, det har gått jättebra. Är också rätt bra för spruträdda barn att se att vuxna kan ta sprutor. Störst fundering väcker det dock att jag inte tar med mig ett klistermärke hem

Så häng på när han tar sin nästa spruta......så är du också igång.  
    Kanske ringer till BVC och frågar om vi föräldrar kan ta samtidigt hehe
  • Anne69

En sak till.....se till att få riktigt vaccinationskort. Det är så förbaskat svårt att komma ihåg senare vad man fick och när man fick det! Särskilt krångligt om man har flera barn.

Om inte BVC ger det samtidigt så gå till husläkaren, de ger samtidigt.  

Svar på tråden Vaccinera mot hepatit - Grekland?