• Anonym (Arg)

Han säger att han ska hämta en thailändsk ung flicka som om det vore en handelsvara.

Jag vet inte om jag över reagerar, men jag har en väns bekant som nästan skryter med att han bara kan åka till Thailand och hämta hem en ung flicka som ska ta hand om honom på ålderns höst. Jag blir så äcklad och förskräckt av hur en man kan se en ung flicka som en handelsvara som man bara går och hämtar hem. Det är inte så att han har någon tjej som han träffat eller har relation med utan kallt planerar åka och hämta någon. Tillägger att han spenderar semestern i Thailand varje år. Att många kvinnor där lever under väldigt fattiga förhållanden innebär inte att man kan utnyttja det faktum att många ser det som ett tillfälle till ett bättre liv. 
    Jag har själv en dotter och tänker som så att, om det vore min dotter skulle jag dö om hon åkte med en man som inte bryr sig om henne. Nej vilken hemsk tanke. Hur ser ni på det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-25 10:10
    Vill bara tillägga eftersom det inte framkom tydligt nog, att denna tråd inte handlar om huruvida par där den ena är thai, är lyckliga eller inte. Det handlar om synen på människan, och i det här fallet kvinnan. Vi är inte handelsvaror. Och sedan spelar det ingen roll om båda vet vad man gett sig in på. Den fattiga ligger i underläge och utnyttjas pga av sin situation.

• Svar på tråden Han säger att han ska hämta en thailändsk ung flicka som om det vore en handelsvara.
  • Anonym (tragic)

Sorgligt att det ska få vara så..
    Har dock två vänner vars pappor gjorde så, båda lever nu lyckliga med sina fruar, det blev kärlek efter ett tag även om det inte var det som var tanken från början och en av dem har ett framstående jobb nu.. 

• Zara10

Sorgligt att andra bryr sig så mycket om vad andra gör , han måste väl få bestämma det själv?

• Miss P71

Om han ska hämta hit en thailänska så kostar det ganska mycket. Han måste betala hennes visum och han måste betala hennes fra och tillbaka resa. Hur jag vet detta är för att en vän till mig dejtade en tjej från thailand. Varje ggr hon skulle komma hit så fick han åka ner där och fixa allt innan hon kunde komma hit. det blev ett dyrt kalas varje ggr. Jag tror inte att han kommer att göra det! Tror bara han vill se vad han får för uppmärksamhet av alla hans nära.

• Khaleesi
    Zara10 skrev 2012-05-25 09:08:23 följande:
    Sorgligt att andra bryr sig så mycket om vad andra gör , han måste väl få bestämma det själv?
    Hur skulle världen se ut om vi INTE brydde oss om vad andra gör? Klart man reagerar över en så skev människosyn!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • katalysator

Vem är jag att bestämma vad andra får och inte får göra, oavsett om det är en bufflig vän här i Sverige, eller en fattig tjej i Thailand. Jag tycker att det är otrevligt att folk ser människor som handelsvaror, men jag ser inget problem i att man "väljer" en livspartner på det sättet. Att äktenskap och kärlek inte är en obligatorisk kombo är fortfarande norm i stora delar av världen. Det som gör mig förbannad är om tjejerna behandlas illa, utnyttjas som gratis hemtjänst eller blir tröttnade på och utkastade på gatan utan ett öre efter några år i Sverige.

• MaryArden

Han verkar vara en väldigt sorglig person. 

Han pratar ju om att hämta någon som lever under sådana förhållanden att ett liv i Sverige verkar bättre, oavsett vem det är med. Det har absolut noll med honom som person att göra.

Enda skillnaden mellan honom och den tilltänkta Thailändskan är att han har ekonomin till att "hämta" henne hit. Att han har det är ju för att han växt upp här, hade han växt upp på landsbyggden i Thailand hade det varit annorlunda. Återigen inget som har med honom som person att göra.

Märkligt att skryta om något som på inget vis är en prestation från hans sida.  

• Anonym

Ja, det är trist att det ska vara så. Men tyvärr fungerar det när det finns fattigdom. Det gick helt nyligen ett program som handlade om äldre kvinnor som skaffar unga män från Gambia också, Outsiders på kanal 5. För mig är det svårt att förstå att man kan tänka sig att köpa sig en partner som aldrig skulle ha funnits där frivilligt utan de där pengarna.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (fröken)

Jag håller med dig, TS... MEN, det finns bra historier också, som nån skrev.

Jag har en elev vars pappa har en fru från Thailand. Huruvida hon är "hämtad" eller om de bara råkade träffas vet jag inte, men hon är onekligen MYCKET yngre än honom så man vet ju inte. Hur som helst så har han bla köpt ett hus i hennes hemstad och de åker dit varje år, ofta två gånger/år. Han flyger också hit hennes släktingar regelbundet för att de ska träffas och det är definitivt hon som styr i hushållet. Sköter sig inte familjen så åker hon bort en sväng eller bor på hotell tills de saknar henne och fattar att de faktiskt inte klarar sig utan henne. Pappan är som sagt lite äldre och är ju inte direkt uppfostrad i jämlikhetens tecken, men det är ok för henne så länge hon inte drar hela lasset själv.

Måste erkänna att jag tycker att det är oerhört kul och underhållande att på håll studera det sociala spelet i den familjen, hon har honom verkligen lindad kring fingret, men han är ju nöjd, och hon med. Skrattande

• Anonym (Arg)
    katalysator skrev 2012-05-25 09:12:33 följande:
    Vem är jag att bestämma vad andra får och inte får göra, oavsett om det är en bufflig vän här i Sverige, eller en fattig tjej i Thailand. Jag tycker att det är otrevligt att folk ser människor som handelsvaror, men jag ser inget problem i att man "väljer" en livspartner på det sättet. Att äktenskap och kärlek inte är en obligatorisk kombo är fortfarande norm i stora delar av världen. Det som gör mig förbannad är om tjejerna behandlas illa, utnyttjas som gratis hemtjänst eller blir tröttnade på och utkastade på gatan utan ett öre efter några år i Sverige.
    Skulle han bara pratat i allmänhet om att han vill hitta en kvinna, som många andra singlar som är ute på dejtingsajter, skulle jag inte bry mig ett dyft. Jag bryr mig inte om vilka former av relation man har eller vill ha. Förutom då tvångsgifte och barngiftermål. Det som gör mig arg är sättet att prata om det. Skryta om att han hämtar hem en ung flicka. Människan är inte en handelsvara som man bara åker till thailand eller till annat fattigt land och bara hämtar hem. 
    Jag känner också par där kvinnan är thai, lyckliga sådana. Tråden handlar inte om det.  
    Förra året anmäldes föräldrarna till en man, som ville ge sin son en bra julklapp. Föräldrarna åkte till Thailand och hämtade en tjej till sin son utan dennes vetskap. Människohandel. 
Svar på tråden Han säger att han ska hämta en thailändsk ung flicka som om det vore en handelsvara.