Anonym (anonym #6) skrev 2012-05-27 19:14:40 följande:
Jag förstår hur du menar, jag hade nog velat ha ett VUL varje vecka fram till v.12. Även om jag vet att det kan bli missfall när som helst trots att allt såg bra ut på VUL så hade jag inte kunnat hålla mig till v.12. För tänk om barnet redan dött i v.6 och jag går runt i flera veckor utan att veta? Jag vill veta så fort som möjligt om det blir ett missfall, ju längre tid det går desto mer planer har man hunnit tänka ut.
Jag känner mig samtidigt lite avtrubbad efter mitt MA. Jag tror att jag vid nästa graviditet inte kommer att ta det till mig förrän jag vet att allt är bra. Jag kommer nog inte känna mentalt att jag väntar ett barn förrän jag kommit en bra bit in i graviditeten. Och kanske är det lika bra att vara lite avtrubbad. Det gör mindre ont då ifall något händer.
Jag håller fortfarande på och funderar hur jag skall göra...om jag skall boka in ett privat UL i typ vecka 8-9 nånting bara för att, som du säger, inte gå omkring med ett dött embryo i flera veckor igen om nu olyckan skulle vara framme ännu en gång... MEN, samtidigt tror jag att det skulle bli så otroligt tungt om man sett ett levande foster i vecka 9 och sedan händer nåt i vecka 11-12 eller så.. Jag minns när jag såg vår dotter (nu 2 och ½) första gången på UL, det var i vecka 9. Ett fint litet pickande hjärta och konturerna av en liten, liten bebis, och jag älskade henne liksom redan då. Känns som att det vill jag inte se, om det sen skall bli missfall... (förlåt, jag svamlar, hoppas det framgår hur jag menar..)
Anonym (Hoppfull rädd) skrev 2012-05-27 19:18:36 följande:
Jag vet hur du känner, ts. Fick ma/mf (har inte förstått skillnaden, bebisen var död i magen) i v 16. Idag fick vi plus igen utan att ha haft mens emellan. Maken blev glad, jag fick ångest. Har inte riktigt smält förra gången än och kommer inte berätta för någon före vecka 20!
Åh grattis till plusset! Men visst är det dubbelt...
Ang skillnade mf/ma, nu mer försöker mantydligen frångå att skilja på begreppen eftersom tydligen i stort sett alla missfall är såkallade MA. Dvs fostret stöts aldrig ut i samma ögonblick som det dör, men om det sedan tar 2 dagar eller 4 veckor varierar.. Det fick jag höra på Danderyd när jag var inne för behandling vid mitt MA i december. Tydligen kan de dra sådana slutsatser eftersom så oerhört många kvinnor gör tidiga UL, och man därför vanigtvis upptäcker döda foster innan de stötts ut. En kvinna som inte gjort UL och börjar blöda i vecka 12 tror ju förmodligen att hon fått ett omedelbart missfall, medan fostret i själva verket kan ha legat dött i 4-5 veckor.
Oavsett vilket så är det ett jävla skit att gå igenom...
Usch jag går verkligen och tittar i trosan hela tiden..bara VÄNTAR på att det skall finnas en blodfläck

Kommer bli nervklen av detta..