• Anonym (handledaren)

Opassande att ge en gåva till en praktikant när perioden är slut?

Jag har under vårterminen handlett en studerande, en ung tjej som ärligt talat är förbaskat duktig och givit mig många utmaningar samt spännande reflektioner genom de frågor hon ställt bland annat.

Studenten har lärt sig yrket ovanligt kvickt och visar såväl intresse som talang. Hon har dessutom förgyllt mina arbetsdagar då hon är väldigt hjälpsam och behaglig att ha att göra med.

Nu är terminen slut och datumet för slutbedömningen har kommit nära. Jag vill gärna ge min student en present som tack för terminen som gått, för att uppmuntra hennes ambitiösa stil samt tacka henne för att hon varit mycket hjälp och även täckt upp för frånvarande personal.

Nu undrar jag om det är "normalt" att ge sin "kandidat" en sådan gåva. Jag tänker något lite mindre och som hon kommer att ha nytta av i sitt yrkesliv. En finare anteckningsbok från en pappershandel eller en bra penna till exempel,

Hur reagerar ni på detta?      

• Svar på tråden Opassande att ge en gåva till en praktikant när perioden är slut?
  • katalysator

En jättefin gest tycker jag! Det borde du verkligen göra Glad

Något annat du också kan göra är att ge ett skriftligt arbetsomdöme som hon kan använda sig av när hon söker jobb (om hon inte redan har fått ett jobb). Det kan vara väldigt värdefullt om hon inte har någon arbetslivserfarenhet inom yrket sedan tidigare.

• Litet My

Klart du kan, jag har fått present när jag gått som elev och gett mina elever något litet när de slutat också.

Har också gett skriftligt omdöme de kunnat använda sig av i arbetslivet och kort berättat vad jobbet handlat om och hur jag uppfattar eleven om de velat.  

• Björckan

Det tycker jag absolut att du kan göra. Hon kommer säkert att bli glad! :) När jag avslutade min senaste praktikperiod fick jag en fin blomma från "hela gänget". Det värmde gott ! 

• Anonym (Alice)

Det är absolut inte opassande! Jag gjorde en lång praktik (inom ramen för min utbildning) förra året. Jag gav min handledare en bok (som hade en speciell innebörd för mig och henne) och hon gav mig en blomma och ett fint kort. Jag blev så glad! Jag hade inte alls väntat mig något, jag ville bara ge henne boken som tack för den tid vi spenderat tillsammans

• taquine

Klart du ska!! Hon blir säkert jätteglad, Solig Minns när jag hade praktik och fick en solros när jag slutade, så glad jag blev!! och nu fortfarande flera år efteråt växer och frodas den i trädgården och är ett jättefint minneGlad

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Nyfiken gul

jag jobbar på ridskola och även vi premierar våra pratikanter som vi har under längre tid, vi har ju även lärliingar hos oss.  Alla får nånting även om det kan se olika ut, allt ifrån tårta och kaffe till ridlektioner och presentkort.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Miss P71

Tror att hon kommer att uppskatta det väldigt mycket och bli glad om hon får en present av dig!

• Anonym (handledaren)

tack för alla svar!

Studenten fick en svart anteckningsbok av mig, en enkel liten en med linjerade sidor som jag köpte på Akademibokhandeln för ca 30 kr. men det betydde tydligen mycket för jag fick en stor kram...

Jag känner mig nöjd, känner att det var rätt beslut att ge en liten present.

/I made someones day today!            

Svar på tråden Opassande att ge en gåva till en praktikant när perioden är slut?