• sasso78

Ska jag skattejämka?

Jag ska börja jobba nu i sommar, en timanställning och min arbetsgivare föreslog att jag skulle söka skattejämkning, så de inte drar för mycket skatt på lönen. Men får man inte tillbaka de pengarna på deklarationen nästa år? Är så dåligt insatt.  Jag stämplar annars och kommer stämpla upp nu i sommar till 40 h. Vad är fördelarna med att skattejämkning och nackdelar? Jag kommer jobba ca. 25-35 h i veckan i ca. 10 veckor, sen jobba timmar vid behov efter sommaren och stämpla upp så länge a-kassa dagarna räcker. Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Ska jag skattejämka?
  • En glad tjej

Fördelen med skattejämkning är att du får ut mer pengar varje månad. Nackdelen är att har du otur får du kvarskatt till nästa års deklaration.

• sasso78
    En glad tjej skrev 2012-05-25 16:36:05 följande:
    Fördelen med skattejämkning är att du får ut mer pengar varje månad. Nackdelen är att har du otur får du kvarskatt till nästa års deklaration.
    Okej, kvarskatt vill jag inte ha, då betalar jag hellre lite mer skatt varje månad.
  • Erki

Eftersom du dessutom verkar arbeta väldigt olika så kan det vara väldigt svårt att räkna fram vilken inkomst du kommer under resten av året inkl à-kassa. Det är mycket bättre att låta arbetsgivare dra 30% som man ska på sidoinkomster och sen få tillbaka på skatten nästa år.

• snedtak

Om du behöver dina pengar för att överleva är det bra att dra dem nu. Om du inte behöver pengarna utan kan spara dem istället är det ekonomiskt fördelaktigt att kunna spara undan pengarna med avkastning istället för att låna ut dom till staten med obefintlig ränta.

Om du inte vill få kvarskatt kan du ju lämna in en förväntad inkomst med marginal? Om du tex. förväntar dig att tjäna 25 000-30 000 kr kan du skriva in att du kommer ha en inkomst på 35 000 kr.

Svar på tråden Ska jag skattejämka?