• Anonym (Gravid m 3:an)

Hjälp! Oplanerat gravid m 3:an - för och nackdelar med ett tredje barn?

Hej! Igår testade jag positivt på graviditetstestet.. Jag hade misstänkt graviditet i några dagar, men blev ändå chockad. Vi har en 5 åring och en 2-åring och hade inte tänkt försöka få fler barn. Min mens, som alltid gått som en klocka, började krångla tidigti våras och jag slutade m p-pillerna tillfälligt för att försöka stabilisera kroppen lite. Vi hade oskyddat sex en gång under förra månaden (trodde det var en säker tid strax efter mensen slutat)... Jag berättade inte för mannen att jag tillfälligt slutat m pillerna, vilket jag givetvis skulle ha gjort.... Ja så nu ikväll ska vi diskutera hur vi ska göra. Mannen är inte helt övertygad om att behålla barnet. Jag är mer positiv. Vi är båda 30+, har fasta jobb, bra boende (lite för trångt med 3 barn) och stabil ekonomi. Så snälla 3-barns- eller flerbarnsföräldrar hjälp mig att argumentera ikväll. Villa är nackdelarna att ha tre barn (om det nu finns några) och vilka är de positiva sidorna? Tack!

• Svar på tråden Hjälp! Oplanerat gravid m 3:an - för och nackdelar med ett tredje barn?
  • Nyfiken gul

beror väl på hur man är van förstås men många påstår att tredje barnet blir det dyraste barnet eftersom man i regel köper helt nytt då barn 1 och 2 ärvt saker av varandra och kanske redan ärvt det i sin tur av kusiner och sånt och sakerna är utslitna. tex barnvagn, bilbarnstol, säng o dom här lite dyrare sakerna.

två barn kan dela rum men vid tre barn måste minst ett ha eget rum . Vissa kan inte samsova med sina barn eller ens ha dom i sovrummet så det där med eget rum kan bli aktuellt redan vid födseln för en del familjer.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jessamy

Man kan tydligen bli gravid när som helst :)
    Vi hade oskyddat sex en gång i höstas. Morgonen efter att mensen slutat. Döm om min förvåning när jag testade positivt någon vecka efter det. Hade precis slutat amma.
    Vi skulle med bara ha två barn. Vi har en 3½ åring och en 15månaders här hemma. Nu är jag gravid i vecka 34+ och har haft svårt att ta in det som komma skall.

Jag tror att det blir bra. Sambon är med på det hela.

Är nog viktigt att du pratar mycket med din sambo nu. Kommer fram till vad som passar er bäst. Har ni råd? Har ni plats? Har ni tid? Har ni utrymme? 

Vi har precis köpt radhus och våran son född mars 11 och bebis som kommer juli 12 kommer få dela rum. Finns inte flera rum i radhuset.

Dom kommer få jätteskoj när dom växer upp.

Du kommer inte behöva tänka "tänk om jag inte gjort abort".

Tror jag du dock att det blir tufft :)

• McIris

Vi blev gravida med våran 3:a efter sex en enda gång två dagar efter mens, helt osannolikt!

Vi har tätt mellan barnen, den mellersta var 11 månader när jag blev gravid med 3:an.

Det har varit intensivt o mycket jobb men....

Inte för en sekund ångrar jag att det blev så. Hon är den underbaraste lilla ungen på jorden o våran familj hade ju inte varit komplett utan henne.

• Alvi

Jag var nöjd med våra två, ville absolut inte ha en till. Men så har jag en make som tjatade och tjatade och sp blev det en trea, och jag har en HELT annan känsla av att NU är familjen komplett nu...! Innan dess var livet "bara bra"... Nu känns det helt perfekt!

• Anonym (Gravid m 3:an)

Tack för era svar! Vi har inte tagit något beslut än... Kan inte riktigt sova... funderar och funderar... Helt plötsligt känns det som att "jamen så här vill jag" till att jag i nästa stund helt ändrat mig...

• 233135

Jag o frun hade pratat om en 3 liten här hemma och vi hade det ganska tufft med äktenskapet frun berättade för mig arton hade varigt otrogen mot mig ca 3 dagar innan vi hade sex. Och det var första gången på ca 6 månader som vi hade det och sen visade det ett svagt + det var efter det som jag fick ta i mot slaget att hon hade varigt med en gammal klass kompis till henne.
    Vi funderade på att föra abort för vi visste inte vem som skulle vara pappan.
    Det visade sig vara min dotter som kom hon var en kopia av sin syster och den kärlek som jag kände går fan inte o beskriva
    Vist det är jobb med 3 barn men nu vill jag ha en till.
    Så kör på med nr3 ni kommer inte bli besvikna. Det vart inte jag iallafall : )
    Lycka till med nr 3.
    Så sluta fundera och börja planera
    Kan tilläggas att vi bor i en 3 och har en liten Volvo kombi och det funkar allés utmärkt

Svar på tråden Hjälp! Oplanerat gravid m 3:an - för och nackdelar med ett tredje barn?