• Fommpen

Hur snabbt "borde" man gå ner med LCHF?

Jag har ätit lchf nu i 5 veckor. Jag har varken vägt eller mätt mig. Tänkte att jag skulle känna viktnedgången på kläderna. Jag mår bättre i kroppen och är inte uppsvälld längre, men jag tror inte att jag gått ner nåt direkt, kanske nåt ynka kilo bara.

Hur snabbt/långsamt är normalt?  Och kan hypotyreos påverka allt negativt?

Vilda och Adam 22/12-06
  • Svar på tråden Hur snabbt "borde" man gå ner med LCHF?
  • Sandra 02

Både jag och min syster har gått på den metoden. Först kan man gå ner ca 1 kg i veckan, sen kommer en period det står HELT still, det är då jag tror att många struntar i det men sen kommer det i gång igen :)

• Sandra 02

Beror ju på hur mycket/om man tränar också. Jag tränade och gick ner kanske 2 i veckan och sen stod det still även fast att jag tränade och sen kom det igång igen :)

• standby

Jag har hypothyreos. Har ätit lchf sen 2/1 i år. Gått ner 12 kg. Gick ner dessa kg på lite mindre än 4 månader.
    Den sista månaden har jag stått i princip still.

• Fommpen
    Sandra 02 skrev 2012-05-25 18:27:14 följande:
    Beror ju på hur mycket/om man tränar också. Jag tränade och gick ner kanske 2 i veckan och sen stod det still även fast att jag tränade och sen kom det igång igen :)
    Jag har varit lite dålig på att träna. Var så trött de första veckorna, sen har jag liksom inte kommit igång igen.. 2 kg låter mycket..
    standby skrev 2012-05-25 18:54:01 följande:
    Jag har hypothyreos. Har ätit lchf sen 2/1 i år. Gått ner 12 kg. Gick ner dessa kg på lite mindre än 4 månader.
    Den sista månaden har jag stått i princip still.
    Bra jobbat! Jag skulle bli överlycklig om jag gick ner 12 kg på 4 månader, (men jag har 10 kg som mål)..

Fuskar ni något? Jag har inte vågat det ännu..

Vilda och Adam 22/12-06
  • standby

Jag fuskade idag! Eller rättare sagt gjorde ett medvetet avsteg. Åt sushi.
    I övrigt är jag rätt liberal med mandlar fr Nutisal, pecan/macadamianöttet och 86%-ig choklad.

• Fommpen
    standby skrev 2012-05-25 20:21:35 följande:
    Jag fuskade idag! Eller rättare sagt gjorde ett medvetet avsteg. Åt sushi.
    I övrigt är jag rätt liberal med mandlar fr Nutisal, pecan/macadamianöttet och 86%-ig choklad.
    Jag har inte tänkt att fuska, men hur illa är det om man gör det? Jag är rädd att jag ska förstöra allt!

Som "det lilla extra" brukar jag också äta macadamianötter, paranötter, 86% choklad och ibland röra ihop lite hallon, turkyoghurt och grädde.. 
    Vilda och Adam 22/12-06
  • standby

Olika fr person till person vad man tål för ges av fusk. Jag föll i princip ur ketos av sushin iaf.
    Iofs så har säkert 1 biskvi per dag i ett par dagar bidragit också :-S (iofs lchf-biskvi som snaskråtte-lchf:ande maken bakade härom dagen)

• Äppelpaj80

Det beror nog även på hur mycket kalorier man äter under en dag vad jag förstått? Man kan ju inte äta 2500 t.ex och gå ner i vikt?

• Fommpen
    Äppelpaj80 skrev 2012-05-27 22:00:03 följande:
    Det beror nog även på hur mycket kalorier man äter under en dag vad jag förstått? Man kan ju inte äta 2500 t.ex och gå ner i vikt?
    Eftersom man äter så pass mycket fett, så orkar man nog inte trycka i sig 2500 kalorier om dagen..

Någon mer som vill dela med sig? 
    Vilda och Adam 22/12-06
  • banantelefon

Hallå!

Jag testade lchf under en månads tid då jag har ca 10 kg jag vill bli av med.
    Jag var stenhård och åt ingenting med ett kolhydratvärde högre än 4 gr/100 gr. Jag gick upp 1 kilo under dessa 4 veckor :(
    Snacka om att tappa sugen då!!
    Gick tillbaka till måltidsersättning som jag lyckats med innan, men det är jobbigt att inte äta.
    Så jag rådfrågade lchf-klubben (finns på fb) och där trodde man att jag helt enkelt ätit för stora portioner.
    Jag frossade i mat precis som någon här ovan skrev och det passade inte mig alls.
    Nu har jag hoppat på tåget igen med regelbundna små portioner och med träning ca 5 dagar i veckan och hoppas det fungerar denna gång :)

• Isabell012
    banantelefon skrev 2012-05-31 05:23:47 följande:
    Hallå!

Jag var stenhård och åt ingenting med ett kolhydratvärde högre än 4 gr/100 gr. Jag gick upp 1 kilo under dessa 4 veckor :(
    Gick tillbaka till måltidsersättning som jag lyckats med innan, men det är jobbigt att inte äta.
    Så jag rådfrågade lchf-klubben (finns på fb) och där trodde man att jag helt enkelt ätit för stora portioner.
    Jag frossade i mat precis som någon här ovan skrev och det passade inte mig alls.
    Nu har jag hoppat på tåget igen med regelbundna små portioner och med träning ca 5 dagar i veckan och hoppas det fungerar denna gång :)
    Hänger på i tråden!

Vill du gå ner i vikt bör du börja med max 20 kolhydrater / dag  oavsett kolhydrater/100g. Om du tex dricker mjölk så kommer du snabbt upp i dagsdosen och går därmed ej ner i vikt.

Själv har jag hållt på sen i mitten på mars och mår riktigt bra. Första veckan hoppade jag upp och ner på vågen men bestämde mig sen för att INTE väga mig. Man blir så besviken om vikten står stilla.

Jag uppskattar min viktnedgång till ca 7 kilo. Det syns rejäl skillnad, kläderna har blivit rejäljt större. Framför allt så mår jag SUPERBRA, är aldrig sötsugen, inte jättehungrig etc etc.

• Fommpen
    banantelefon skrev 2012-05-31 05:23:47 följande:
    Hallå!

Den första veckan åt jag väldigt mycket. Det var nog för att kompensera sötsuget. Men nu blir jag mätt mycket snabbare. Men eftersom jag inte blir direkt hungrig, så äter jag sällan men ganska mycket. Jag kanske ska minska ner till små portioner.. Om du tränar fem dagar i veckan, så går du väl ner bara av det!
    Duktig du är!
    Isabell012 skrev 2012-05-31 09:32:19 följande:
    Hänger på i tråden!

Vill du gå ner i vikt bör du börja med max 20 kolhydrater / dag  oavsett kolhydrater/100g. Om du tex dricker mjölk så kommer du snabbt upp i dagsdosen och går därmed ej ner i vikt.

Själv har jag hållt på sen i mitten på mars och mår riktigt bra. Första veckan hoppade jag upp och ner på vågen men bestämde mig sen för att INTE väga mig. Man blir så besviken om vikten står stilla.

Jag uppskattar min viktnedgång till ca 7 kilo. Det syns rejäl skillnad, kläderna har blivit rejäljt större. Framför allt så mår jag SUPERBRA, är aldrig sötsugen, inte jättehungrig etc etc.

20 gram låter som en smart idé, nu håller jag mig till 4-5%, men jag ska testa din metod
    Jag mår också mycket bättre nu än innan, är gladare, känner mig inte lika fet och kroppen mår bättre.. Men jag har nog knappt gått ner nåt! 7kg är jättebra!! Superduktigt av dig!

Vilda och Adam 22/12-06
  • banantelefon

20 gr per dag innebär att jag måste väga min mat och sånt där va?
    En utav anledningarna till att jag hoppade VV igen ;)
    Jag dricker inga mejeriprodukter - har tom slutat med mjölken i kaffet.
    Idag köpte jag hem vispgrädde, men det är väl okej?
    I övrigt är det ost och smör jag får i mig.
    Jag kör hårt på ägg, kött/fågel/fisk och grönsaker (ovan jord).
    Idag blev det dock "lyx" med 1 glas rödvin och fläsksvålar :P

• Fommpen
    banantelefon skrev 2012-05-31 22:23:54 följande:
    20 gr per dag innebär att jag måste väga min mat och sånt där va?
    En utav anledningarna till att jag hoppade VV igen ;)
    Jag dricker inga mejeriprodukter - har tom slutat med mjölken i kaffet.
    Idag köpte jag hem vispgrädde, men det är väl okej?
    I övrigt är det ost och smör jag får i mig.
    Jag kör hårt på ägg, kött/fågel/fisk och grönsaker (ovan jord).
    Idag blev det dock "lyx" med 1 glas rödvin och fläsksvålar :P
    Mjölk i kaffet är bara dumt, det innehåller ganska mycket kalorier. Grädde är jättebra. Rödvin är heller inga större problem 0,2 kolhydrater per dl. Jag tror att du behöver äta mer fett!! 
    Vilda och Adam 22/12-06
  • banantelefon

Fommpen: idag köpte jag kokosolja till kaffet och blev nyfiken när jag läste om sån där "äggmjölk"...

• Hotchen

Kanske en gammal tråd, men tänkte kolla om några fler har haft en stor viktnergång med en gång. Jag är inne på min tredje vecka med strikt lchf (under 10 kolh/g om dagen) och har gått ner 8 kg. 
    Jag slutade äta socker för 11 månader sen och har ätit lite halvt om halvt Lchf så länge med, med en vikt nergång på 11 kg då.
    Kan jag fortfarande äta som jag gör eller borde jag försöka stanna upp lite pga lös hud osv.
    Är tjej, kraftigt överviktig och 24. 

Svar på tråden Hur snabbt "borde" man gå ner med LCHF?