• Fliken99

Folkbokföringsfråga

Jag har dottern varannan vecka på dagis , modern har henne hemma sen ett år varannan vecka.

Jag har nu flyttat och kommer på så vis närmare dagis.

Vad väger skatteverket in, närmast dagis eller att barnet är hemma hos min mamma som är mamma ledig med en ny.

Det är på tal om utredning när papperna blir inskickade men är det någon som vet?

Innan jag själv får svaret om ett antar veckor.

Tack på förhand 

• Svar på tråden Folkbokföringsfråga
  • Belinda04

Hej

Utredning görs om båda vårdnadshavarna inte har skrivit på blanketten...

Om mamman till ert barn inte skriver på så kontaktar skatteverket henne och frågar om hon godkänner flytten av er dotter. Gör hon inte det skickas frågor ut som ni ska besvara.
    Frågor är om vart barnet har sin dygnsvila. Delar ni lika på dygnsvilan, ser man till vem som bor kvar i er ursprungsbostad (där ni bodde tillsammans som en familj) Bor ert barn kvar i ursprungsbostaden så kommer barnet att vara kvar där. Om ni båda har flyttat därifrån, så vägs omständigheterna som avstånd till dagis och skola in och detta mäts fågelvägen...

Det lättaste är ju alltid att ni kommer överrens och fyller i en flyttanmälan tillsammans....
    Lycka till.            

• Fliken99

Hej

Tack för svar

Tydligen brydde de inte sig om vem som bodde närmast dagis (jag)

Utan det som avgjorde var mammans lathet att inte orka ta dottern till dagis, utan hon har varit hemma med dottern.

Stort att landet hyllar lathet..

Svar på tråden Folkbokföringsfråga