• Lindis77

Min 1 ½-åring rivs och nyps!

Hej

Min 1 ½-årige son vill ständigt rivas, när jag tar på honom kläder/skor eller så kommer han bara fram till mig och nyper tag i armen eller på benet (det är inte för att påkalla min uppmärksanhet). Försöker säga till honom påskarpen att inte göra så eller att han ska "klappa fint", men det triggar honom lixom bara ännu mer.
     AjAjAj nu när man går runt i shorts o linne i denna VÄRME...

Fler som har/haft nypisbarn och vad gör man åt det?

• Svar på tråden Min 1 ½-åring rivs och nyps!
  • Yori

Jag kan inte säga att det är en rationell eller pedagogisk handling. men min son var likadan.. och jag nöp tillbaka.. han har inte nypt sen dess...

• pixie mason

min son nyps och bits är snart 1 ½ år.. verkar inte som man kan göra speciellt mycket.. man föröker ju förklara men jag vet inte om han förstår och det hjälper inte och bli arg/inte bry sig för det enda han gör om man blir arg är och skrattar och nyps/bits ännu mera.. och säger man inget utan försöket avleda han så biter han ännu värre :S

hoppas någon har bra tips... ja funderar på och gnida in hela benen med citron och vitpeppar snart för det funka i allafall på vovven när hon bet sönder hela soffan :P vet dock inte om det skulle hjälpa på ett barn?

• milli79
    Höstbebis2010 skrev 2012-05-26 08:10:39 följande:
    Här tjatar vi på att han ska klappa istället och att vi får ont när han nyps.
    Samma här. Hon tycker det är jättekul när det gör ont när hon nyper, rivs osv... men brukar gå bra att visa henne hur man gör när man "klappar försiktigt". Man får försöka distrahera dem med något annat som är bättre och inte göra så stor grej av sådant som inte är önskvärt för då blir det ju bara ännu roligare.
  • Hannathu
    Höstbebis2010 skrev 2012-05-26 08:10:39 följande:
    Här tjatar vi på att han ska klappa istället och att vi får ont när han nyps.
    Vi gör samma sak och han avbryter sig oftast.

Det konstiga är att det nästan bara är mig han nyper och biter, förstår inte varför han gör så.
    Är det fler som har det så?
  • Höstbebis2010

Kan se ganska roligt ut när vi säger till sonen att klappa istället när han nyps, rivs, slåss, då stannar han lixom upp tittar på oss, klappar lite och springer sen iväg och har glömt allt. Glad

• Mörksuggan

Min dotter som är 1½ kan ibland bita och slå mig. De tillfällen hon gör det är det nog mest för att "försvara" sig eller hur man nu ska säga. Till exempel vid påklädning och jag ska knyta skor, knäppa jacka eller liknanade och hon redan har tröttnat ur. Bästa botemedlet för det är ju att låta påklädningen ta sin lilla tid men ibland har man en tid att passa och den där tidsmarginalen man hadde har ätits upp av en bajsblöja, utspilld mjölk eller vad det nu kan vara. 
    Ser jag att hennes hand kommer farande brukar jag ta tag i den och istället klappa på min kind med den. 

Att bli arg gör oftast saken värre,liksom om jag säger NEJ, aj aj eller liknande. 

Hannathu skrev 2012-06-08 13:04:19 följande:
    Vi gör samma sak och han avbryter sig oftast.

Det konstiga är att det nästan bara är mig han nyper och biter, förstår inte varför han gör så.
    Är det fler som har det så?

Kanske för att han känner sig mest trygg med dig och vågar? Precis som att barn oftast gråter mer när de slår sig osv när mamma är med.... 

• Hannathu
    Mörksuggan skrev 2012-06-08 13:52:28 följande:

Kanske för att han känner sig mest trygg med dig och vågar? Precis som att barn oftast gråter mer när de slår sig osv när mamma är med.... 

ja det är ju logiskt förståss
  • cariny

Jag har faktiskt till och med hört en barnpsykolog säga att man ska riva/bita/nypa tillbaka. Men det är väl kanske efter att man provat andra saker och dessutom om problemen blir stora. Tex på dagis.

Fattar ungen inte annars så skulle jag faktiskt gjort det. Det är ju inte för att man vill vara elak mot barnet utan tvärtom för att få barnet att inse att sånt faktiskt gör ont och inte fungerar att hålla på med.

• milli79
    cariny skrev 2012-06-08 17:41:41 följande:
    Jag har faktiskt till och med hört en barnpsykolog säga att man ska riva/bita/nypa tillbaka. Men det är väl kanske efter att man provat andra saker och dessutom om problemen blir stora. Tex på dagis.
    Seriöst, borde man inte visa barnen hur man ska göra och vara ett bra föredöme... genom att bita el rivas tillbaks visar man ju barnet att det är okey.

Barn gör som man själv gör, de lär sig genom att ta efter oss så den där barnpsykologen ger jag inte mycket för.

Som sagt gör ingen stor grej av det utan hitta på något som barnet tycker är roligare och visa bestämt att man klappa istället. 
  • Baby Boo

Jag har en kille på 12 månader som nypit, bitit och klappat till mig hårt vid frustration, glädje och trötthet. Ibland har även pappan blivit utsatt, men oftast är det jag som får ta smällarna. Efter att ha sagt "aj aj", "nej", "inte...", visat ledsen min, låtsas gråta, hållt fast armar (inte hårt såklart), så läste jag på igen. Fann exemplet att testa att säga "Nej", och om barnet gör det igen direkt efter gå därifrån för att visa att du minsann inte vill vara med barnet när hen gör illa mamma.
    Man ska såklart inte överge barnet, men gå därifrån och torka bordet eller nåt annat tråkigt :P

Sedan jag började med detta för 2 veckor sedan har min kille minskat sitt beteende avsevärt. Lycka till! 

• mysigamamman

Min son har för några veckor tillbaka börjat att rivas, barnen på dagis, mig, pappan, ja de som tar upp honom, och det behöver inte vara av någon speciell händelse utan kan komma närsom... Vi säger till och visar att det inte tolereras, men han bara flinar och fortsätter! Vet inte vad det kan bero på, men ger inte upp!

• Angel 87

Samma här. Nyps och bits mest... Och bara på mig =/
    Försöker säga nej och inte bli allt för arg. Och har försökt avleda, men han skrattar och vill bara fortsätta.
    Vet att det är många tänder på gång nu, så ibland letar jag fram något annat han får bita på och ger honom..
    Måste vara rätt vanligt helt enkelt, man vill ju bara inte att det ska bli en grej av det hela... Och att det fortsätter sen när han börjar förskolan tex.

//Angelica 

blogg.mama.nu/angel/ ~*~ Samuel 30/4-11 ~*~
Svar på tråden Min 1 ½-åring rivs och nyps!