• CookieKaka

Min andrahandshyresgäst vägrar ge mig min post!

Hej

Vi har en lägenhet som vi hyrt ut till en föredetta vän. När vi sa upp henne så vägrade hon ta emot uppsägningen och vi kunde inte få någon påskrift för hon höll sig undan. Tillslut skickade vi ett rek.brev och det är enligt lagen fullgått men nu sista månaden av hennes hyrestid så kommer vi allihop (jag, min man och hyresgästen) stå skrivna  på den adressen då vi skall flytta tillbaka till den när hennes tid går ut. Nu till problemet att till den adressen som hon tidigare har skickat min mans post (dvs. min adress) kan hon ej längre skicka något till då den är såld och vi inte har någon annan adress än den vi skall flytta tillbaka till (dvs. den hon hyr) Vi kommer tillfälligt att bo med min syster men min man kan inte göra en tillfällig eftersändning då man bara får göra det i sex månader och när den gick ut så kom posten till henne och nu kommer även min post att komma till henne i en månad och vi har då bett att få hämta den 1ggr i veckan men detta går hon inte med på då det "stör henne i hennes liv" vi behöver ingen bestämd tid utan bara en gång i veckan när det passar lixom men icke! hon säger då att hon tänker lägga den på sitt jobb, ett öppet kontor där det är skiftarbete och ingen har ett eget skrivbord så kan vi hämta den där. Jo det hade kunnat funka om det vore så att det var en liten skara med människor som jobbar där men det är 75st! Jag är inte helt bekväm med det upplägget så jag sa att jag kan ge henne stora kuvert frankerade, adresserade och klara som hon kan lägga posten i så att den kommer till min syster 1ggr/v men det tänker hon minsann inte göra för det blir "ett för stort intrång i hennes frihet" Har hon rätta till detta? att neka oss vår post? Att lämna vår post på ett relativt obevakat ställe utan vårt godtycke?

Hittar inget i lagen om detta så jag vet inte vart eller hur jag ska hitta ett svar! Vet ni vad som gäller?

Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Min andrahandshyresgäst vägrar ge mig min post!
  • Maria 79

Hon har ingen brevlåda på vägen till sitt jobb som hon kan posta det i eller? Fan vilken jobbig människa!

• CookieKaka
    Maria 79 skrev 2012-05-26 00:17:24 följande:
    Hon har ingen brevlåda på vägen till sitt jobb som hon kan posta det i eller? Fan vilken jobbig människa!
    Klart hon har hon vill bara jävlas! Hon var kollega med min man när hon blev vräkt från sin tidigare lägenhet (andrahand) och i samma veva stod vår ena lgh tom och hon fick det att låta som att allt var så synd om henne och att hon bara var ett offer men vi har med tiden förstått att hon orsakar en jädrans mängd problem osv och när vi sa upp henne för att vi behövde lägenheten så är uppsägningstiden 3 månader. Men dom som köpte min lgh var dom enda spekulanterna och dom ställde som krav inflyttning på två och då vi inte ville krångla så sa min syster att vi kunde kampera hos henne. Men denna människa blev så djupt berörd av den illa behandling hon fick av oss (enligt henne) att hon bara fick tre månader på sig att flytta. Hon skulle i vilket fall som helst ha flyttat efter fyra månader från det datumet då uthyrningen var begränsad till ett år och när det blev en månad mindre så blev hon deprimerad och har sedan dess varit sjukskriven. Så hon jobbar inte heller men skall ändå lämna posten där men kan inte lägga den på lådan! 

Hon vill bara jävlas och jag måste veta om hon har rätt till det rent juridiskt! Är rätt irriterad kan man säga Kräks 
  • before

Läste bara lite snabbt det långa inlägget, men kan ni inte göra en tillfällig adressändring så att ingen post delas ut på adressen? I värsta fall till postbox. Uppenbarligen har ni en juridisk process framför er (vräkningen). Tror det är Svensk adressändring på 020-878889 som gäller för adressändringar. Man kan göra någon slags lagrning av post, och även tillfällig adressändring. Kolla via nätet.

Ingen idé att du retar upp dig i onödan, en del människor är bara jobbiga, så sköt de där rent professionellt nu.

• CookieKaka
    before skrev 2012-05-26 07:34:54 följande:
    Läste bara lite snabbt det långa inlägget, men kan ni inte göra en tillfällig adressändring så att ingen post delas ut på adressen? I värsta fall till postbox. Uppenbarligen har ni en juridisk process framför er (vräkningen). Tror det är Svensk adressändring på 020-878889 som gäller för adressändringar. Man kan göra någon slags lagrning av post, och även tillfällig adressändring. Kolla via nätet.

Ingen idé att du retar upp dig i onödan, en del människor är bara jobbiga, så sköt de där rent professionellt nu.
    Tyvärr så får man bara göra en tillfällig ändring på 6 månader per kalender år och det har min man redan haft till min adress så han kan inte göra en till denna månad det gäller. jag kan men inte han, så hur som helst håller hon posten gissaln. 

Men tack endå. 
  • Ariom

Jag gissar på att det kan räknas som egenmäktigt förfarande. Posten borde rimligtvis räknas som er egendom, men ni kan ju prova att ringa till polisen och fråga. Det är ett brott som ger böter eller fängelse i upp till sex månader, så det kan  ni upplysa henne om och se om det plötsligt tar eld i baken. ;)

• before

Postbox då? Inte så kul att behöva öppna en sådan men allt sammantaget kanske ändå värt det, med tanke på allt trubbel ni hamnat i med er hyresgäst. Inte så kul att få t ex en prick hos kronofogden bara för att hyresgästen slängt t ex en räkning och påminnelsen bara för att hämnas.

• before

Tyckte det var intressant så jag kollade upp på nätet, man kan t ex hyra en postbox för 3000 kr vilket är dyrt men ändå billigt i jämförelse med att t ex få en betalningsanrmäkning eller annat strul. www.stockholmpostboxar.se/ Nu bor ni säkert någon annanstans, men jag tyckte ändå det var intressant att kolla.

• before
    before skrev 2012-05-26 08:12:23 följande:
    Tyckte det var intressant så jag kollade upp på nätet, man kan t ex hyra en postbox för 3000 kr vilket är dyrt men ändå billigt i jämförelse med att t ex få en betalningsanrmäkning eller annat strul. www.stockholmpostboxar.se/ Nu bor ni säkert någon annanstans, men jag tyckte ändå det var intressant att kolla.
    Hm, det verkar som om just Stockholm postboxar ligger i Malmö... men prislappen är säkert densamma oavsett vilket privat bolag som anlitas.
  • CookieKaka

Betala räkningarna kan vi göra utan att få tillgång till dem. Vi vet vilka räkningar vi har och om vi ringer dit så får man alla siffror man behöver (OCR) men problemet är annan personlig post, tex från lägenhetsförsäljningen och landsting då vi genomgår ivf och får läkartider och kallelser osv per brev vilket gör att vi vill ha tillgång till post en gång i veckan. Om vi ska vänta med posten hela perioden så är det mycket som kan missas.

Jag vill inte verka hård och elak nu men vi har tagit redan på de möjligheter som finns för att komma över posten ändå MEN det jag vill veta är Har hon rätt att göra så här?

Vänligen
    Mia 

• Esco

Brytande av post- eller telehemlighet är ett brott enligt brottsbalken som begås om någon person utan lov öppnar och läser brev eller telegram eller annat meddelande sänt med post eller telegrambyrå enligt 4 kap. 8 § brottsbalken.

Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

Nu är ju inte riktigt detta fallet men lagen om posthantering är ganska sträng. Man får inte undanhålla brev från någon och detta är högt straffbart.

Mitt råd är att ringa posten, eller polisen som någon skrev och höra er för angående paragrafer. Jag är dock övertygad om att det är olagligt.

• felix le chat
    Esco skrev 2012-05-26 09:12:41 följande:

Brytande av post- eller telehemlighet är ett brott enligt brottsbalken som begås om någon person utan lov öppnar och läser brev eller telegram eller annat meddelande sänt med post eller telegrambyrå enligt 4 kap. 8 § brottsbalken.

Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

Nu är ju inte riktigt detta fallet men lagen om posthantering är ganska sträng. Man får inte undanhålla brev från någon och detta är högt straffbart.

Mitt råd är att ringa posten, eller polisen som någon skrev och höra er för angående paragrafer. Jag är dock övertygad om att det är olagligt.

Hon begår inget brott för att hon inte vill samarbeta kring posten.

Gå in på ert lokala postkontor och begär att få er Post lagrad. Då kan ni hämta ut den när ni själva vill.

• BuoBä

Det finns något som heter "särskild postadress" också. Då skickas posten till en annan adress än den man är skriven på. I ert fall kan ni få den hem till din syster.

www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7844.4.3dfca4f410f4fc63c86800014755.html

Det står "under minst 6 månader" där på websidan, men det går att avbryta tidigare ifall det behövs.

Hyresgästen har nog tyvärr inga lagliga förpliktelser att ta hand om er post, så det är bättre att lägga energin på att fixa det på annat sätt än att bråka med henne om hon inte kan tänka sig att göra det frivilligt.

Svar på tråden Min andrahandshyresgäst vägrar ge mig min post!