• Ohana 84

Tips på kall utflyktsmat till ettåring?!

Nu har sommaren äntligen kommit och med den en massa mysiga utflykter :) Det är ju inte på alla utflykter man kommer ha tillgång till att värma mat, så jag tänkte höra om någon har bra förslag på kall mat man kan ha med sej? Min lille kille har precis fyllt ett, och KAN vara allergisk mot ägg (prov ska tas i nästa vecka) men jag tror inte han är det.. Pannkakor är ips den enda kalla mat ja kommer på :) (dålig fantasi) och skulle han vara allergisk så funkar ju inte det.. Så kom gärna med massa förslag :) kall utflycktsmat!!

• Svar på tråden Tips på kall utflyktsmat till ettåring?!
  • Pyttismamman

Man kan ha kalla köttbullar, makaroner, grönsaker, pannkakor, mackor, yoghurt, risifrutti mm.
    Annars är mitt tips att skaffa en mattermos! Vi har haft både gulaschsoppa, rullade pannkakor och varmkorv i den och det håller värmen bra.  Korv med bröd är picknickfavoriten här hemma :)

• norrlandsflicka

Brukar göra en fetaost paj som ska ätas kall. Det älskar min dotter som är lite över 1. Det ska vara 1 ägg i fyllning, men går säkert byta ut mot nåt. Kan fixa receptet när jag sitter vid datorn om du vill?

• gryning2

Vi har en termos som passar till barnmatsburkar. Man kan värma en burk och stoppa ner den i termosen med locket på så håller sig maten varm i 3-4 timmar. Det är väldigt praktiskt tycker jag.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • La Lola

Vill ni ändå ha varm mat så köp en mat-termos.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sommarkärlek

Min son var äggallegisk. På picnic fick han med sig kalla köttbullar, kall pasta (penne eller liknande), morotsstavar, gurkstavar, ostkuber, oliver o smörgås

• MissNewIdentity
    norrlandsflicka skrev 2012-05-26 08:15:14 följande:
    Brukar göra en fetaost paj som ska ätas kall. Det älskar min dotter som är lite över 1. Det ska vara 1 ägg i fyllning, men går säkert byta ut mot nåt. Kan fixa receptet när jag sitter vid datorn om du vill?
    Jag skulle gärna vilja ha det receptet, låter riktigt smaskigt :)
    Gör om, gör rätt.
  • Mornie Alantie

Gör pannkakor utan ägg! Ta en halv tesked bakpulver för varje ägg du skulle använt. Om du vill göra dem lite mer matiga och nyttiga kan du mixa kokta kikärter till ett fint pulver och blanda i smeten. Det blir lite knepigare att vända dem om man inte har ägg i smeten såklart, men det går. Gör man små plättar blir det lättare än stora pannkakor.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Ohana 84

Oj så många bra tips :) Kanon! Och mattermos har ja inte ens tänkt på att det finns! Det får vi nog investera i :) Till saken hör ju även att han bara har två små tänder och alltid haft svårt med det här att tugga, så det funkar bara med mjuk mat än så länge annars slutar det med att han sitter och klös :/ men många av era tips va ju kanon :) Och JA norrlandaflicka! Recept tack :) paj är ju perfekt, och lätt tuggat!

• norrlandsflicka

Fetaostpaj

200 g smör
    4 dl vetemjöl
    3 msk vatten

200 g fetaost
    2 gula lökar
    2 röd paprika
    1 grön paprika
    200 g färska champinjoner
    2 dl riven ost (mozzarella)
    3 vitlöksklyftor
    4 dl cremé fraiche
    1 ägg
    Salt och peppar

Blanda ihop pajdegen och lägg den i kylen i 30 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader.
    Förbered under tiden fyllningen. Hacka löken och paprikan. Skär champinjonerna i mindre bitar. Stek dem tills vattnet försvunnit och tillsätt löken och paprikan en stund. Lägg svampröran i en skål och blanda med hackad fetaost, riven ost samt cremé fraiche, ägg, pressad vitlök och salt och peppar.
    Tryck ut degen i en ugnsform (en stor pajform med höga kanter går också). Förgrädda pajskalet i 7 minuter.
    Häll fyllningen i pajskalet och grädda fetaostpajen i 30 minuter
  • norrlandsflicka

Jag körde bara med paprika första gången för dottern gillade inte paprikabitar. Går äta både varm och kall, men jag tycker den är godast kall.

Svar på tråden Tips på kall utflyktsmat till ettåring?!