Korsdrag eller stängt
Jag och min sambo har en diskussion hemma..
Vilket sätt är det bästa för att hålla det svalt inne nu medans det är så varmt ute..
Hoppas mitt alternativ är det bästa.. Det skulle vara ett sant nöje att ha rätt.
Jag och min sambo har en diskussion hemma..
Vilket sätt är det bästa för att hålla det svalt inne nu medans det är så varmt ute..
Hoppas mitt alternativ är det bästa.. Det skulle vara ett sant nöje att ha rätt.
Stängda fönster funkar bäst här i Göteborg där det inte blåst något dom senaste dagarna. Sen öppna en liten stund sent på kvällen när det inte är fullt lika varmt längre.
Det beror väl på om det blåser eller inte blåser?
Här får det stå öppet på skuggsidan/sidorna dygnet runt. På förmiddagen är det öppet åt söder och väster och på eftermiddag/kväll öppnar vi åt norr och öster. Tror jag det blir.
Beror på läget, hur huset är byggt och hur mycket det blåser.
Alla fönster öppna, persienner nere. Hyfsat svalt under hela dagen då. Öster/väster läge.
Det beror på hur isolerat ditt hus är.
Ett välisolerat hus håller man svalt genom att stänga, ett dåligt isolerat får du köra korsdrag igenom för att få det så drägligt som möjligt.
Jag föredrar korsdrag eftersom jag då får luftbyte i huset, men är det helt vindstilla ute är det bäst att stänga helt.
Det beror på vilket rum det gäller. Vi har en sån där nybyggd (jävla) lägenhet med överdimensionerade fönster i kök och vardagsrum, vilket gör att det är svinkallt på vintern och jättevarmt på sommaren. Ljust och trevligt dock. Därför har vi korsdrag i kök/vardagsrum/hall (öppen planlösning) och stängt i (och till) de andra rummen för bästa inomhustemperatur.
Mina föräldrar bor i ett gammalt stockhus som är isolerat till förbannelse så där är det bästa att hålla fönsterna stängda till alla rum utom glasverandan för att hålla det svalt inne.
Vi kör på korsdrag. Jag tycker att det är skönt när det fläktar. Vi bor på tredje och fjärde våningen och har både fönster och balkonger både mot öst och väst, så vi öppnar fönster och sätter upp dörrarna och det svalkar rejält.
Bästa sättet är att stänga ute värmen och släppa in kylan dvs ha öppet på skuggsidan och stängt på solsidan om man har sån...
Nerrullat och stängda fönster. Då håller det sig svalt. Öppnar man och vädrar så får man in den varma luften och det kan kännas svalare enbart om det fläktar.
Helt klart korsdrag.
Markiser nere och dörrar stängda funkar bäst hos oss på dagtid!
Före läggdags har vi dock korsdrag i ca. 20 minuter och sovrumsfönstret lite öppet under natten.
Det går inte att säga utan mer info. Om det är ett glashus utan utvändigt solskydd är korsdrag det bästa. Om det är ett stenhus med små fönstergluggar är det stängt som gäller för att hålla det svalt inne. Kanske lite extrema exempel, men det blir ju tydligare då:)
Korsdrag på natten för att kyla ner.
Stängt och nerdraget på natten för att inte släppa ut kyla och in värme.
Sorry att jag inte har svarat.
Har varit borta hela dagen..
Ni ville ha mer info:
Gammalt hus från 30-talet, dåligt isolerat, fönster åt alla håll, dörrar på både fram och baksidan, balkong på övervåningen.
Om jag öppnar båda ytterdörrarna så bli det korsdrag, samma uppe om jag öppnar balkongdörren och tex vårat sovrumsfönster..
Javisst, lite vind är ett måste för korsdrag men vi har nästan alltid lite vind. Tomten är svinstor och helt öppen, inget lä.
Jag har nog aldrig funderat över hur isolerat det är för att bestämma vilket sätt jag vill hålla svalt på (knepig mening det blev).. Jag har nog bara tänkt att om man kan ha korsdrag så väljer jag det, men utan korsdrag så väljer jag nerrullat och stängt.
Sambon väljer ALLTID stängt och nerrullat
Men ni som har det stängt och nedrullat? Saknar ni inte solstrålarna?
Det är klart att man kan gå ut om man vill att solen skall skina på en, men ibland måste man ju vara inne av olika anledningar och jag tycker att det piggar upp så otroligt om solen skiner in1
Solen skiner in hela förmiddagen hos oss. Men på eftermiddagen när solen är varm och det blir tokhett så är det nerdraget på den sidan som vätter mot solen. Så vi får båda delarna