• Anonym (rädd!)

Hur vet jag om det är Kolik?

Min dotter är prick tre veckor. Hon har haft en riktig skrikkväll för några dagar sedan och en går. Hon skrek i två timmar kanske, mer eller mindre, höll inte koll. Hon somnade till och från en snabbis och tillslut vid kanske tio på kvällen somnade hon och sov hela natten. Hon småvaknade bara lite under natten och ville äta eller ha torr blöja men hon skrek inte som hon gjort tidigare under kvällen. 
    Kan det vara kolik på G? Hur vet jag om det är det eller något annat? övertrötthet eller bara kinkig bebis? 

• Svar på tråden Hur vet jag om det är Kolik?
  • pixie mason

Det är jätte svårt och veta om det är kolik men om detta upprepas ungefär vid samma tid punkt flera gånger i veckan så kan det vara kolik. jag har själv en son som hade kolik mellan han va några veckor tills han va 3 månader och varje kväll runt klockan 5-7 skrek han och var otröstlig. Vi fick tips och ge minifom magdroppar innan varje måltid då det bryter ner bubblor i magen. Vet dock inte om det hjälpte men han blev mindre gasig i alla fall.

Det bästa tips jag kan ge om det är kolik är och bära runt och ge minifom men kontakta BVC först om det fortsätter så kan dom ge dig mera tips. Ingen vet ju vad kolik beror på men dom tror det är pga gaser i magen och även psykiskt att dom små liven inte kan sluta gråta helt enkelt...

tur som är går dessa kolik anfall över och försvinner helt tillslut men tiden innan dess är jobbig och man känner sig fruktansvärt ledsen själv.. men det är INTE farlgt!

• Zara10

Låter inte som kolik , alla barn har en skrik period under dygnet , sov hon hela natten sen så är det nog bara en skrikperiod !

• fågelblå

Man brukar säga att kolik är gråt/skrik utan uppehåll i över två timmar per dag i minst tre dagar i veckan. Oftast infaller gråtanfallen på kvällen och går över, ofta ganska plötsligt, då barnet är tre månader.

Man är inte helt överens om vad kolik egentligen är. En del sätter likhetstecken mellan kolik och luftbesvär men då kan medicin eller massage hjälpa så det som kallas för tremånaders kolik är nog nåt annat. Övertrötthet tror endel...

Min äldsta dotter hade kolik, eller ja, hon uppfyllde kriterierna för "äkta" kolik. Det började då hon var två veckor. Hon skrek varje kväll från klockan 16 - 22 och inget i världen fick henne tyst för ens två sekunder. Vi gav magdroppar, masserade magen, uteslöt mjölkproduketr och allt annat som hon kunde få gaser av (jag själv alltså eftersom jag ammase).  Hon började skrika efter att hon sovit 3 - 4 timmar och fått mat. Trött eller hungrig var hon alltså inte. Hon fick vara i famnen hela tiden. Inte för att hon skrek mindre då men det kändes förstås bäst för oss. Vi gjorde vad vi kunde. Klockan 22 slutade hon ofta skrika ganska plötsligt. Då ville hon ha ett mål mat och sedan sov hon gott hela natten och vaknade bara en gång för mat (utan skrik).

Tror ni måste följa med och se hur det hela utvecklar sig. Mjölkallergi är inte helt ovanligt men då skulle hon ju ha besvär hela tiden. Om det visar sig vara kolikbesvär så försök komma ihåg att det är övergående!

Kram

• fågelblå

Håller med, med ovanstående, att alla barn har skrikperioder. Min andra dotter hade reflux och magbesvär och grät MYCKET men det var mer utspritt under dagen och hon kunde tröstas för nån minut eller två iallafall. Inget fick min förstfödda att lugna sig.

• Flisan79

Du har fått en del bra svar redan. Själv har jag haft ett barn med full kolik och ett med kolik light .

Kolik börjar i regel vid 2-4 veckor och kan hålla på allt från några veckor till flera månader. Vanligen slutar det dock runt tre månader där av namnet. Vad jag fått veta på BVC anses det vara kolik om barnet skriker mer än 3 timmar minst tre ggr i veckan i minst tre veckor.
    Min första dotter kunde gråta 8 timmar i streck. Min tredje tös skrek ca 2 Tim/kväll i bara några veckor så det var en light variant.

Kolik är ju mer ett samlingsnamn för barn som skriker så här mycket och regelbundet men i flesta fall verkar det ändå bero på magknip, mjölkallergi eller gaser och kan lösas. Det svåra är att lista ut vad som ger värken.

Min första dotter märkte jag tex blev mycket bättre när jag slutade äta choklad och kolsyrad dricka.

• Anonym (rädd!)

Hoppas inte det är kolik då.. Usch, jag är så rädd för det om än jag var "inställd" på att detta barn KOMMER få det... Första dottern hade inte kolik så det är därför jag tror att denna kommer få det.. bara för att... Men hon sover ju hela natten när hon väl somnar... peppar peppar.. När är "faran över" och dom inte får kolik? Finns det någon "magisk gräns" som säger att efter denna ålder får dom inte kolik? 
    Jag kan berätta att jag får ångest när hon är sådär ledsen.. trodde jag haft ångest någon gång förut men nu vet jag hur ångest känns...  

• Flisan79

Det ska tydligen vara som värst runt 6 v så efter det borde det ju vara lugnt. Min tredje dotter började dock inte skrika förens hon var 4-5 v men som sagt hon slutade redan vid 7-8 v.

Mitt första barn började vid 2 v och höll på de klassiska tre månaderna..

Barn två skrek typ aldrig så nej, alla barn skriker inte.

Hur upplever du barnet spontant? Mina "kolik"barn har liksom varit kinkigare från start. Medan hon som inte fick kolik var coollugn redan från början.

• Anonym (rädd!)
    Flisan79 skrev 2012-05-26 13:32:47 följande:
    Det ska tydligen vara som värst runt 6 v så efter det borde det ju vara lugnt. Min tredje dotter började dock inte skrika förens hon var 4-5 v men som sagt hon slutade redan vid 7-8 v.

Mitt första barn började vid 2 v och höll på de klassiska tre månaderna..

Barn två skrek typ aldrig så nej, alla barn skriker inte.

Hur upplever du barnet spontant? Mina "kolik"barn har liksom varit kinkigare från start. Medan hon som inte fick kolik var coollugn redan från början.
    Hon är helt underbar annars, är bara lite smått "onöjd" när hon är hungrig, skriker nästan aldrig annars. Sover mest hela tiden. Hon har sovit hela nätterna sedan hon föddes, bara vaknat för lite mat eller blöjbyten, aldrig skrikit på natten. Första dottern skrek på nätterna minns jag, men bara när hon var hungrig eller ville ha ny blöja. Men hon hade inte kolik. Oj.. bara ordet kolik får mig att få ont i magen :( 
  • Flisan79

Jag förstår det. Vet ju hur "kul" det är.

Om det fortsätter och du ammar, försök hitta något mönster. Vad äter du dessa dagar? Gör ni något annorlunda? Sover hon annorlunda osv

• Anonym (rädd!)

Jo jag ammar. Ska hålla koll på vad jag äter och så. 
    Dom dagar hon varit såhär skrikig har vi varit borta mest hela dagen så det kan ju vara nått med det.
    Nu ligger hon dock här och knorrar på, vekar ha ont i magen :( Fan.. 
    Kan dom ha kolik och skrika bara på kvällen och sen sova resen av natten, som hon gjort nu? 

• Flisan79

Ja, de kan vara bara på kvällen. Så var min tredje tös. Skrek mellan 21-22 och midnatt, sen sluta hon tvärt och sov bra.

• Anonym (rädd!)
    Flisan79 skrev 2012-05-26 14:34:03 följande:
    Ja, de kan vara bara på kvällen. Så var min tredje tös. Skrek mellan 21-22 och midnatt, sen sluta hon tvärt och sov bra.
    peppar peppar att det är så det blir om hon får kolik...
  • pixie mason

Hon kanske är skrikig för det är så varmt nu också? Min unge är väldigt gnällig och tjurig..

• fågelblå

Försök att inte oroa dig. Det är verkligen inget kul med kolik, då dottern skrek kändes det som det aldrig skulle ta slut. Men det har ett slut. Det är inte så vanligt med kolik efter att barnet är fyra, fem månader.

Nu med facit i hand så kan jag säga att det nästan var lättare att ta hand om koliktjejen än tjejen som hade reflux. Hon men kolik skrek visserligen i ett kör utan paus i flera timmar men hon var världens lugnaste och goaste bebis under de timmar hon inte skrek (och hon sov bra om nätterna). Refluxtjejen hade däremot flera skrikperioder under dagen med varierande längd och hon verkade aldrig riktigt nöjd. Hennes tvillingbror skrek aldrig men gnällde varje kväll i flera timmar eftersom han hade en del problem med magen han också. Bebisar gråter helt enkelt. En del försås betydligt mer än andra. Tala med bvc om du är orolig.

Lätt att säga nu kanske men nu då alla mina är över året känns de där skriksessionerna väldigt avlägsna. Försök hålla ut.

• Anonym

Googla på kvällsorolighet, det hade vår lilla tjej!

Ta bort mjölkprodukter från din mat, om du ammar, och inget annat som är skarpt för den lilla magen.

Svar på tråden Hur vet jag om det är Kolik?