• Jennie Brunflo

Någon som kan något om linjers lutning och riktningskoefficient (grundnivå)

Blir knäpp här!!!!!!

2229 Beräkna förändringen i x, förändringen i y och k-värdet för en linje genom punkterna

a. ---
    b. (-1,-4) och (4,8)

Jag räknade då:

k = -4 - 8 / -1 -4 = -12 / -5 = 2,4

Detta är jag helt med på!!!!

2230 En linje går genom (-1,2) och (5,-4)

a. teckna ett uttyck för linjens k-värde
    b. beräkna k-värdet

Jag tänkte då:
    k = 2 - (-4) / - 1- 5 = 6 / -6 = - 1

Men i facit har de räknat:

k = -4 -2 / 5 - (-1) = -6 / 6 = -1

Svaret blir ju detsamma, men spelar det liksom ingen roll vilken av siffrorna från paranteserna man tar först??? Jag fattar att man måste ta x-siffrorna tillsammans och y-siffrorna tillsammans. Men jag fattar inte om man alltid måste ta x siffran från första parantesen först och y-siffran från första parantesen först.
    Om man inte måste ta dessa i någon speciell ordning.......hur fasen ska man då veta vilken parantes man ska ta först???

• Svar på tråden Någon som kan något om linjers lutning och riktningskoefficient (grundnivå)
  • Jennie Brunflo

*ingen?*

Pritti pliiiis!!!!

Aj nid hälp!

• Lottis78

Jag kan hjälpa dig men har inte tid just nu kan du vänta till imorgon?

//Lottis

• Lissy

Det var ett tag sen... Du vill ju ha fram lutningen på linjen (k) så därför kan du använda dig av två värden (X+Y) vilka som helst. Eftersom du kan använda dig av vilka som helst så spelar det inte heller vilken ordning du subtraherar dem i. Svaret kommer alltid bli detsamma oavsett ordning eftersom lutningen är densamma. Jag förklarar som en kratta och är inte 100 % säker om jag minns rätt eller om det är svaret på sin fråga. Men, men, ett försök ivarjefall Matte är kul

• Lissy

Det var ett tag sen... Du vill ju ha fram lutningen på linjen (k) så därför kan du använda dig av två värden (X+Y) vilka som helst. Eftersom du kan använda dig av vilka som helst så spelar det inte heller vilken ordning du subtraherar dem i. Svaret kommer alltid bli detsamma oavsett ordning eftersom lutningen är densamma. Jag förklarar som en kratta och är inte 100 % säker om jag minns rätt eller om det är svaret på sin fråga. Men, men, ett försök ivarjefall Matte är kul

• Valnöt

Dina två parenteser är två punkter på linjen. Facit har räknat "från punkt A till punkt B" och du har räknat "från punkt B till punkt A". Det spelar absolut ingen roll eftersom linjen är likadan oberoende av "åt vilket håll" du går längs den.

Din sista fråga: "hur fasen ska man då veta vilken parantes man ska ta först???
    "

Ta dem i vilken ordning du vill, bara du tar x-siffrorna i samma ordning som y-siffrorna!

• Jennie Brunflo

Tack tack!!!

Ni har svarat precis det jag vill ha svar på.

Änglar!!!!

Svar på tråden Någon som kan något om linjers lutning och riktningskoefficient (grundnivå)