Finns det någon här med schizoaffektivt syndrom?
Jag har fått diagnosen schizoaffektivt syndrom sedan några år tillbaka...
Nu undrar jag om det finns någon här som också har det? Känner mig så ensam....
Jag har fått diagnosen schizoaffektivt syndrom sedan några år tillbaka...
Nu undrar jag om det finns någon här som också har det? Känner mig så ensam....
Du är inte ensam. Jag finns!
Vad skönt att veta att man inte är själv:) Har du den maniska eller depressiva sorten?
Hur gör du för att klara av dagen?
Jag är mer åt det maniska hållet. Jag tycker att jag får ihop vardagen bra. Jag har hund och barn som jag lever ensam med. Jag medicinerar och arbetstränar nu på 50%. Vi får se om det blir en sjukersättning på deltid längre fram.
Vad skönt att du får ihop vardagen:)
Har du något speciellt knep?
Jag har tyvärr inget knep direkt. Efter de första turbulenta åren stabiliserades jag ganska mycket. Jag fick till slut rätt medicin och tillsammans med att jag fick barn och hund gjorde det livet mer stabilt. Jag vet inte hur min framtid ser ut, men just nu har jag det riktigt bra. Ekonomin blir så klart lidande när man inte kan jobba, så det blir mycket loppisar och Tradera för mig.
Jag har märkt att tillräckligt med sömn, fysisk rörelse (behöver inte vara tunga pass), måttlighet med alkohol och ett bra socialt skyddsnät ät viktigt.
Gammal tråd men jag tänkte att jag försöker ändå..
Jag är schizoaffektiv och även om det inte är aktuellt i dagsläget att skaffa barn så vill jag ju så klart ha barn i framtiden, om några år kanske..
Men hur orkar man med graviditet och den första tiden när barnet kommit?
Det låter ju så oerhört nedbrytande även för folk som inte har några psykiska problem alls..?
Känner mig så ängslig över detta och tänker ofta på det. Om barnet t.ex. blir sjukt så skulle jag ju skuldbelägga mig själv något enormt. Jag kanske inte är gjord för att vara mamma? :(