• eeeeemelie

går i taket!!!!

Jag vet att de ständigt är en kamp med utmaningar med barn. Men vår dotter på 1,5 jag vet inte!!! jag går i taket.

Vad kan man förvänta sig av en 1,5 åring? här är de städigt dag ut och dag in sura miner och gråt, skrik och protest. Jag gör inget annat är att säga Nej, nej och nej!!!

Hon sliter och drar alla i håret, nyps bits om någon skulle ta hennes leksak eller om de skulle gå emot henne. Lyssnar inte de minsta!!!

Hjälp!!!     

• Svar på tråden går i taket!!!!
  • Flickan och kråkan

Hon är 1,5 år . Hon är mitt i en jobbig utvecklingsfas med kraftig separationsångest (googla på närmandefasen). Hon låter som en fullkomligt normal 1,5-åring. Det kommer mer.....hon kommer att bli 2 ......och 2,5 .

Tips:
    - Sluta säga "Nej!"
    - Du kan absolut inte förvänta dig att hon ska göra som du säger. Visa och sätt gränser genom att konkret handla = hindra, lyft ner, plocka undan, ta henne ur en situation etc.
    - Tala om vad du vill att hon ska göra istället för att hon gör/är fel.
    - Använd "Jag-budskap": "Jag vill att du....."
    - Små barn gör inte som man säger. De gör som man gör.
    - Läs Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    - Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

• Flickan och kråkan

Glömde:

Låt henne få vara arg. Ilska är inte farligt. Små barn vet inte hur de ska hantera motgångar och har inte erfarenheten eller språket att hantera olika situationer de hamnar i. Det tar minst 5 år att skapa en försåelse för vad som är rätt och fel och att agera utifrån det. Jag har en 3- och en 4-åring. De vet nästan alltid vad som är just rätt och fel numera, men de kan inte alltid agera utifrån den vetskapen/kunskapen. Om hon får ett utbrott för att du inte tillåter något eller hon inte får något hon vill etc. så låt henne få vara arg. Försök inte att övertyga henne om att du har rätt och bli inte arg för att hon blir arg. Bekräfta det hon känner - besvikelse, ilska, sorg, vanmakt etc. - och håll lugnt på din gräns om den är viktig.

Visa konkret hur hon kan lösa situationen på ett bättre sätt. Konflikt om leksak med annat barn = vänta på sin tur, erbjuda byte, gå undan, inse att leksaken faktiskt är någon annans etc etc.

• eeeeemelie
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-26 22:29:04 följande:
    Hon är 1,5 år . Hon är mitt i en jobbig utvecklingsfas med kraftig separationsångest (googla på närmandefasen). Hon låter som en fullkomligt normal 1,5-åring. Det kommer mer.....hon kommer att bli 2 ......och 2,5 .

Tips:
    - Sluta säga "Nej!"
    - Du kan absolut inte förvänta dig att hon ska göra som du säger. Visa och sätt gränser genom att konkret handla = hindra, lyft ner, plocka undan, ta henne ur en situation etc.
    - Tala om vad du vill att hon ska göra istället för att hon gör/är fel.
    - Använd "Jag-budskap": "Jag vill att du....."
    - Små barn gör inte som man säger. De gör som man gör.
    - Läs Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    - Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

Tack snälla!! de är just de, jag vill inte dag ut och dag in säga nej. Varken hon eller jag mår så vidare bra av de. Ska kolla upp de, tack!! =)
  • Flickan och kråkan
    eeeeemelie skrev 2012-05-26 22:35:02 följande:
    Tack snälla!! de är just de, jag vill inte dag ut och dag in säga nej. Varken hon eller jag mår så vidare bra av de. Ska kolla upp de, tack!! =)
    Vad bra. Jag önskar att man fick de två böckerna via BVC. Två böcker alla föräldrar borde läsa. Gavelins bok önskar jag att jag hade läst mycket tidigare.

• Edda2

Så är vår 1.5 åring med!
    Jag kan inte göra något här hemma hon hänger mig i hasorna, helst vara i famnen kvittar om jag lagar mat, städar,går på toa ja allt!
    Det skriks och får hon ingen uppmärksamhet (det hon tycker) så skriker hon..TITTA DÅ!!! Så ska man titta 511 ggr för Gud nåde om man inte gör det;)
    Hon försöker göra massa och kollar vad hon får och inte, som att stänga av tv tex är ju en rolig sak att prova:/ som i dag sa jag att hon inte fick,skrattandes sprang hon dit och tryckte av..
    Ja man going nuts ibland men det går ju över som tur är:) sen blir det andra jobbiga faser haha.

Svar på tråden går i taket!!!!