• Anonym (....)

Våga säga upp sig från jobbet man vantrivs så på?

Hejsan!

Jag mår jättedåligt på mitt arbetet, vantrivs som bara den! Jag har sökt massor av jobb men jag får inga andra. Var jätteintressant nu för ett annat arbete men där ville de ha in mig på ca 2 veckor vilket inte går med min uppsägningstid. Är det någon som har sagt upp sig från sitt arbete för att man vantrivs? Som har vågat ta det steget ? Jag vet att man ska vara tacksam för att man har ett arbete men jag känner att min hälsa går före. 

Men har någon vågat ta steget och säga upp sig? Hur gick det sen?    

• Svar på tråden Våga säga upp sig från jobbet man vantrivs så på?
  • Anonym (jag har...)

Hej

Jag vet precis hur du känner. Jag hatade att gå till mitt jobb, fick migrän och ångest. Var en kass mamma och partner för att jag la all kraft på jobbet. Jag var med i A-kassan och jag hade lite föräldradagar att ta ut. Så jag sa upp mig. Bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Slut på ångest och migrän, blev en lycklig mamma och partner till min man. 3 månader senare hittade jag ett jobb inom de området jag är utbildad till och fick jobbet. Nu stormtrivs jag på jobb, bra kollegor, bra chef och mycket bättre lön. Jag mår bra hemma och har ork och energi kvar när de 8 timmarna har gått på jobb!!

Vet att det är sjukt riskabelt att göra så, men för mig går hälsa och familj före. Men jag tror inte man ska göra det om man har en utbildning som är svår att få nytt jobb eller om man inte har någon utbildning alls. Då kanske man ska vänta tills man får nytt och sedan säga upp sig.. Det är ju ganska bra om ens partner har ett fast jobb så att man inte står helt utan inkomst.

Gör det som känns bäst för dig. Mår du väldigt dåligt kan du faktiskt bli sjukskriven!

• Anonym

Jag sa också upp mig. Men kanske är det bättre att försöka bli sjukskriven först, eftersom du kommer förlora din a-kassa i 45 arbetsdagar om du säger upp dig själv.

• Anonym (....)

Tyvärr har jag ingen utbildning men jag har arbetat inom områden som jag vet jag kan säkert få jobb inom. Eller kanske jag börjar studera eller nåt. PRecis som du skriver innan att man är helt slut när man kommer hem så känner jag det nu, Har ingen kraft, är ledsen jämt och tankarna far i huvudet 24 timmar om dygnet.
    Det suger så mycket energi av mig och har gjort det i flera år nu och nu har jag kommit till det att är det värt det, Man lever en enda gång och så ska jag känna så här varje dag när jag går till jobbet.

Kul att läsa att    Anonym (jag har...) mår bra nu och att det var det bästa beslutet i ditt liv! Det är sånt som är kul att läsa!

Jag vet inte men kan man försöka få att arbetsgivaren säger upp en istället? 

• Anonym (va?)

Varför i hela världen ska man "försöka bli sjukskriven" för att man vantrivs på sitt arbete?? Det är ingen sjukdom att vantrivas eller ha knäppa chefer eller kollegor eller tråkiga arbetsuppgifter. Och man har ingen oförmåga till att arbeta heller pga det.

Det är just pga sånt här synsätt som vi har fått så hårda regler för sjukpening idag att svårt cancersjuka och döende tvingas ut i arbetslivet!

Man har ett eget ansvar över sitt liv. Om man vantrivs; ja då gör man allt för att byta jobb, ta tjänstledigt för att studera, man har försäkringar/sparade pengar att använda för att vara utan jobb.. eller så står man ut med att kasst arbete men kanske har ett gott liv för övrigt.

Ja jag har själv suttit i sån sits, mobbad av en psykopatisk chef som gjorde allt för att knäcka mig så jag hade ångest bara av att vara nära arbetsplatsen. jag tog hjälp av facket och personalchef för att komma därifrån. Jag har även sagt upp mig från en tjänst när jag var missnöjd med löner och förmåner och personalpolicyn. Istället för att gå där och må dåligt tog jag kommandot över mitt eget liv och ändrade situationen. Och har idag det bästa jobb jag kan tänka mig.

Är man sjuk; har ångest och sömnsvårigheter så att man är arbetsoförmögen har man självklart rätt att få sjukskrivning som EN DEL i behandlingen men man måste också lösa grundproblemet så man kan bli frisk. Och det blir man ju inte av enbart sjukskrivning. Och att gå i terapi/äta medicin/annan behandling om problemet enbart är pga arbetssituationen; ja då måste man nog ta tag i den situationen först!

• Anonym
    Anonym (va?) skrev 2012-05-27 11:14:18 följande:
    Varför i hela världen ska man "försöka bli sjukskriven" för att man vantrivs på sitt arbete?? Det är ingen sjukdom att vantrivas eller ha knäppa chefer eller kollegor eller tråkiga arbetsuppgifter. Och man har ingen oförmåga till att arbeta heller pga det.

Det är just pga sånt här synsätt som vi har fått så hårda regler för sjukpening idag att svårt cancersjuka och döende tvingas ut i arbetslivet!

Man har ett eget ansvar över sitt liv. Om man vantrivs; ja då gör man allt för att byta jobb, ta tjänstledigt för att studera, man har försäkringar/sparade pengar att använda för att vara utan jobb.. eller så står man ut med att kasst arbete men kanske har ett gott liv för övrigt.

Ja jag har själv suttit i sån sits, mobbad av en psykopatisk chef som gjorde allt för att knäcka mig så jag hade ångest bara av att vara nära arbetsplatsen. jag tog hjälp av facket och personalchef för att komma därifrån. Jag har även sagt upp mig från en tjänst när jag var missnöjd med löner och förmåner och personalpolicyn. Istället för att gå där och må dåligt tog jag kommandot över mitt eget liv och ändrade situationen. Och har idag det bästa jobb jag kan tänka mig.

Är man sjuk; har ångest och sömnsvårigheter så att man är arbetsoförmögen har man självklart rätt att få sjukskrivning som EN DEL i behandlingen men man måste också lösa grundproblemet så man kan bli frisk. Och det blir man ju inte av enbart sjukskrivning. Och att gå i terapi/äta medicin/annan behandling om problemet enbart är pga arbetssituationen; ja då måste man nog ta tag i den situationen först!

Eftersom TS nämnde sin hälsa så antar jag att hon känner att jobbet i nuläget påverkar hennes hälsa, t.ex genom att göra henne deprimerad. Depression är en sjukdom oavsett om det är jobbet som orsakat det eller ej.
  • Anonym (sagt upp mig)

Jag har sagt upp mig från flera jobb som jag vantrivts på, men jag har alltid haft ett annat jobb. När jag pluggade tog jag tjänstledigt från jobbet och fortsatte jobba bara varannan helg.

Be om tjänstledigt före du säger upp dig. 

• Anonym (jag har...)

Depression är en sjukdom som kan göra att man inte kan gå till jobbet, då har man rätt att bli sjukskriven oavsett anledning.

Att plugga är ingen dum idé. Bara man vet vad man vill arbeta inom.

Har ingen aning om det går att få arbetsgivaren att säga upp en, men det kommer inte se så bra ut på papper när man söker nytt jobb sen. Sen ska man inte säga varför man slutade på sitt gamla jobb heller. För då kan det också vara svårt att få nytt. Små tips jag lärt mig under vägen.

Men som sagt jag har gjort det och skulle lätt göra det igen. Men jag vet att jag kan få jobb inom de område jag är utbildad väldigt lätt. Det är ett yrke som skriker efter arbetskraft nämligen.

• villhaenliten

Problemet är ju inte de som blir sjukskrivna av medicinska skäl.

Problemet är när det är jobbet som gör en sjuk, eller arbetssituationen. Inte helt ovanligt tyvärr, alla arbetsplatser är inte bra eller ens hyfsade. Det handlar inte om tråkiga arbetsuppgifter eller enstaka otrevliga kolleger, sånt får man liksom ta. Det handlar om MYCKET värre saker!

Om alla arbetsplatser fungerade åtminstone hyfsat, skulle problemet inte finnas. Då skulle bara de som verkligen behövde blir sjukskriva, bli det.  

• MickeN1973
    Anonym (....) skrev 2012-05-27 10:55:27 följande:
    Hejsan!

Jag mår jättedåligt på mitt arbetet, vantrivs som bara den! Jag har sökt massor av jobb men jag får inga andra. Var jätteintressant nu för ett annat arbete men där ville de ha in mig på ca 2 veckor vilket inte går med min uppsägningstid. Är det någon som har sagt upp sig från sitt arbete för att man vantrivs? Som har vågat ta det steget ? Jag vet att man ska vara tacksam för att man har ett arbete men jag känner att min hälsa går före. 

Men har någon vågat ta steget och säga upp sig? Hur gick det sen?    
    Har du pratat med din chef om att bli arbetsbefriad under uppsägningstiden?
    så att du kan börja det nya jobbet tidigare ?

Svar på tråden Våga säga upp sig från jobbet man vantrivs så på?