Anonym (va?) skrev 2012-05-27 11:14:18 följande:
Varför i hela världen ska man "försöka bli sjukskriven" för att man vantrivs på sitt arbete?? Det är ingen sjukdom att vantrivas eller ha knäppa chefer eller kollegor eller tråkiga arbetsuppgifter. Och man har ingen oförmåga till att arbeta heller pga det.
Det är just pga sånt här synsätt som vi har fått så hårda regler för sjukpening idag att svårt cancersjuka och döende tvingas ut i arbetslivet!
Man har ett eget ansvar över sitt liv. Om man vantrivs; ja då gör man allt för att byta jobb, ta tjänstledigt för att studera, man har försäkringar/sparade pengar att använda för att vara utan jobb.. eller så står man ut med att kasst arbete men kanske har ett gott liv för övrigt.
Ja jag har själv suttit i sån sits, mobbad av en psykopatisk chef som gjorde allt för att knäcka mig så jag hade ångest bara av att vara nära arbetsplatsen. jag tog hjälp av facket och personalchef för att komma därifrån. Jag har även sagt upp mig från en tjänst när jag var missnöjd med löner och förmåner och personalpolicyn. Istället för att gå där och må dåligt tog jag kommandot över mitt eget liv och ändrade situationen. Och har idag det bästa jobb jag kan tänka mig.
Är man sjuk; har ångest och sömnsvårigheter så att man är arbetsoförmögen har man självklart rätt att få sjukskrivning som EN DEL i behandlingen men man måste också lösa grundproblemet så man kan bli frisk. Och det blir man ju inte av enbart sjukskrivning. Och att gå i terapi/äta medicin/annan behandling om problemet enbart är pga arbetssituationen; ja då måste man nog ta tag i den situationen först!
Eftersom TS nämnde sin hälsa så antar jag att hon känner att jobbet i nuläget påverkar hennes hälsa, t.ex genom att göra henne deprimerad. Depression är en sjukdom oavsett om det är jobbet som orsakat det eller ej.