Ett tips är att ha mjuka kläder till ditt barn när de är på dagis. Jag köpte små jeans och manchesterbyxor men lärde mig snart att mjukt är bättre när de springer om kring och leker hela dagarna. När de är ute har de ju ändå kläder över som är slitstarka!
Jag var också jätteorolig innan inskolningen av min då 15 månader gamla dotter. Trodde att hon skulle få det jobbigt med allt nytt eftersom vi mest varit hemma med henne, vi hade bara haft barnvakt 2 gånger osv... MEN det gick jättebra! Efter några minuter glömde hon bort att jag var där...
Ett annat tips är ju att inte ha för stora förväntningar. Det KAN ju bli så att ditt barn inte kan skolas in på två veckor ( ett barn på min dotters dagis har skolats in gradvis under ett halvår ). Vill inte skrämmas utan bara lägga in att alla barn är ju olika individer och ingen är bättre eller sämre för det. Lita även på personalen och fråga mycket - de svarar ju gärna på frågor för att göra inskolningen och tiden på dagis så bra som möjligt för ditt barn. Personalen är oftast jätteflexibla och styrs ju av barnens behov och olikheter. På vårt dagis var det helt ok om något barn ville sova flera gånger om dagen än just efter lunch osv.
Ja just det, jag ringde faktiskt till avdelningen några veckor innan och tog reda på deras "normala" rutiner; när de äter lunch, när de sover, mellis osv.. På så sätt kunde jag "göra om" vårt schema hemma - speciellt när det gällde lunchen. Hemma åt hon runt 12 och på dagis runt 11- tiden. Ville inte att hon skulle gå hungrig. MEN som sagt det fungerade utmärkt.
Stort lycka till och ursäkta avhandlingen men jag skulle kunna skriva hur mycket som helst