• Nichth

något bra tips inför inskolning på förskolan?

ja som rubriken säger? finns det nåt särskilt man ska tänka på inför inskolningen? någon bra och viktig fråga att ställa? kläder som behöver inhandlas? osv.
    min lilla tjej ska snart inskolas och jag har sån ångest för att släppa iväg henne skulle vilja vara hemma med henne jämt...

• Svar på tråden något bra tips inför inskolning på förskolan?
  • Fjuppan

Fråga om allt du undrar över. Föräldrar har en tendens att inte riktigt "våga" ställa alla frågor...man tycker att de är lite "dumma" osv. Men ställ precis alla frågor du vill! Jag är övertygad om att personalen blir glada över att du har frågor...de får ju då en chans att berätta om hur de vill ha det på förskolan med kläder, gosedjur, matsituation, utevistelse osv.

Dessutom: Våga lita på att personalen gör allt för att din dotter ska få en så bra start på förskolan som möjligt!

Lycka till!

• Nichth

ja det är sant, att man ska vara så feg att fråga sånt man funderar över. konstigt är det... tack för dina klola ord om att våg alita på personalen, det är väl där det kniper lite. men det blir nog bättre när jag har fått träffa all personal

ingen mer som har några bra tips?

• Stora

Berätta mkt om ditt barn och om hur du känner då är det mkt lättare att "skräddarsy" inskolningen till just er. Fundera över dina känslor. Banrnen känner mera än vi tror o är man själv negativ eller osäker kring inskolningen så går det ofta sämre.
    Fråga om allt så du blir säker och trygg och framförallt gör upp HUR det ska gå till när du går ifrån. TEx att man vinkar på samma ställe puss o kram lämnar över till personalen och går...(även om barnet blir lite ledset. ) Man kan komma övererns om att man bara är borta 10 minuter eller att man ringer och hör hur det går efter en stund. Att ringa är skönt och bra!
    Många tvekar i det steget eller har inte gjort klart så det blir ett onödigt långt eller jobbigt avsked.
    Jag tror det kommer gå jättebra. Ofta lägger man över sina känslor på barnet.

Lycka till! /Vicotoria förskollärare och mamma till Ella som skolades in i augusti...

• CeeJay

Ett tips är att ha mjuka kläder till ditt barn när de är på dagis. Jag köpte små jeans och manchesterbyxor men lärde mig snart att mjukt är bättre när de springer om kring och leker hela dagarna. När de är ute har de ju ändå kläder över som är slitstarka!

Jag var också jätteorolig innan inskolningen av min då 15 månader gamla dotter. Trodde att hon skulle få det jobbigt med allt nytt eftersom vi mest varit hemma med henne, vi hade bara haft barnvakt 2 gånger osv... MEN det gick jättebra! Efter några minuter glömde hon bort att jag var där...

Ett annat tips är ju att inte ha för stora förväntningar. Det KAN ju bli så att ditt barn inte kan skolas in på två veckor ( ett barn på min dotters dagis har skolats in gradvis under ett halvår ). Vill inte skrämmas utan bara lägga in att alla barn är ju olika individer och ingen är bättre eller sämre för det. Lita även på personalen och fråga mycket - de svarar ju gärna på frågor för att göra inskolningen och tiden på dagis så bra som möjligt för ditt barn. Personalen är oftast jätteflexibla och styrs ju av barnens behov och olikheter. På vårt dagis var det helt ok om något barn ville sova flera gånger om dagen än just efter lunch osv.

Ja just det, jag ringde faktiskt till avdelningen några veckor innan och tog reda på deras "normala" rutiner; när de äter lunch, när de sover, mellis osv.. På så sätt kunde jag "göra om" vårt schema hemma - speciellt när det gällde lunchen. Hemma åt hon runt 12 och på dagis runt 11- tiden. Ville inte att hon skulle gå hungrig. MEN som sagt det fungerade utmärkt.

Stort lycka till och ursäkta avhandlingen men jag skulle kunna skriva hur mycket som helst

• Nichth

tack för era svar

jag är nog inte så ororlig för att det ska vara svårt för min dotter att skiljas från mig snarare tvärtom. har heller inte haft barnvakt till henne så många gånger, och då har det varit farmor och farfar som ställt upp.

ja hade ju tänkt ringa innan till avdelningen men tills aken hör att jag inte vet var hon ska börja... jag har ansökt om plats till den 23 (!) januari och inte hört ett ljud försökte ringa igår men ingen som svarade så det verkar som att jag får hänga på telefonen idag också...

nu är det inte jättebråttom med förskola då jag är arbetsspkande och har mina svärföräldrar som ställer upp med kort varsel om jag skulle få jobb, men jag vill inte att de ska känna att jag utnyttjar dem. och nångång måste jag ju ha en plats till henne.

vad ni gör så flytta aldrig till Katrineholm

• mossan

skolade in min tjej när hon var 13 månader.. jag var supernojig innan ju o hur ska det gå o lämna henne o allt men hon älskar o vara på dagis.. känns bra att hon trivs så bra då går det mkt lättare att lämna henne där.. hon verkar inte sakna mig så mkt när hon är där iaf.. hade aldrig lämnat ifrån mig henne annat än några timmar till min mamma innan så det var lite extra svårt o innan hon började så hade jag känt att jag inte alls ville att hon skulle börja dagis då.. hon har iaf älskat dagis sen början.

• Nichth

känner precis samma sak... om jag kunde skulle jag alltid vilja vara hemma med henne. eller iallafall skjuta på det så att hon är 2 eller så när hon börjar... usch jobbigt det här. som tur är så ska min man följa med några gånger för det är nog jag som bryter ihop runt husknuten när vi ska gå därifrån för första gången

Svar på tråden något bra tips inför inskolning på förskolan?