• Svar på tråden Tycker ni det finns tillräkligt stöd för adopterade?
  • Helle68

    Nu har våra barn visserligen bara varit här i tre år, så jag har ingen jättelång eller bred erfarenhet, men hittills tycker vi att både barrnen och vi har fått ett fantastiskt stöd när så har behövts och av mycket kunniga och duktiga personer. MEN det gäller nog för oss föräldrar att själva vara så pass pålästa och informerade att man verkligen tar hjälp och stöd och av rätt personer! Förmodar att detta kan vara lite olika svårt beroende på var i landet man bor. Exempelvis hamnade vi först på det BVC vi tillhör geografiskt men eftersom kunskapen om adoptivbaarn kändes väldigt bristfällig fick vi genom tips från andra adoptivföräldrar kontakt med ett BVC i en annan kommun där man däremot har stor kompetens inom adoptioner, inte bara hos BVC-sköterskan men även barnläkaren, logopeden och psykologen. I och med detta har vi lyckats få rätt hjälp och stöd i det vi tyckt varit nödvändigt och hela familjen har känt sig trygg oavsett vilka problem det har gällt. Är inte alls säker på att det skulle ha varit det samma om vi stannat kvar på det första BVC och den tanken skrämmer mig faktiskt.

  • tankar28
    Den vita staden skrev 2012-05-28 10:24:55 följande:
    Vilket stöd? Har aldrig fått något, fast det hade nog varit bra.
    Tror det är viktigt att kunna vämda sig någonstans när man är adopterad.
    Vissa mår dåligt över sin adoption.
  • adopterad79

    Det är som vuxen jag insett att jag behövt stöd i vissa frågot gällande min  adoption.
    Det enklaste men kanske lite dyrare sättet har varit att ta hjälp på privat väg.
    Det har för mig funkat super för mig, men tyärr tror jag inte alla kan få sådan hjälp om
    den offentliga vården ska stå för det. Det är min erfarenhet.

  • LyckaOchTålamod

    1. Adoptionsrådgivarna har gratis telefonrådgivning och mycket annat.

    http://www.adoptionsradgivarna.se/radgivning.html

    2. Adoptionsorganisationerna såsom tex AC (Adoptionscentrum) har lokalavdelningar där jag tycker vi har fått bra stöd. De anordnar träffar, kurser, fester och annat trevligt där man träffar likasinnade.

    http://www.adoptionscentrum.se/sv/avdelningar/

    3. Även Adoptis har haft kurser där man träffat andra adoptivfamiljer vilket varit jättebra och givande.

    http://www.adoptis.se/index.html

    4. Socialtjänsten i vissa kommuner samarbetar med Dynamis och andra liknande familjebehandlingsteam.

    Tex:

     http://www.helsingborg.se/Medborgare/Omsorg-och-stod/Familj-barn-och-ungdom/Stod-till-dig-som-foralder/Dynamis--familjebehandlingsteam/

    Men man måste vara aktiv själv och söka stöd, samt informera informera informera - allt från BVC till lärare... Glad

  • Den vita staden
    tankar28 skrev 2012-05-28 18:17:30 följande:
    Tror det är viktigt att kunna vämda sig någonstans när man är adopterad.
    Vissa mår dåligt över sin adoption.
    Ja, jag har mått dåligt, men gör inte det nu längre. Sökte och fann mina rötter, har numera i stort sett daglig kontakt med biologiska släktingar via fb.
    LyckaOchTålamod skrev 2012-05-28 19:48:49 följande:
    1. Adoptionsrådgivarna har gratis telefonrådgivning och mycket annat.

    www.adoptionsradgivarna.se/radgivning.html

    2. Adoptionsorganisationerna såsom tex AC (Adoptionscentrum) har lokalavdelningar där jag tycker vi har fått bra stöd. De anordnar träffar, kurser, fester och annat trevligt där man träffar likasinnade.

    www.adoptionscentrum.se/sv/avdelningar/

    3. Även Adoptis har haft kurser där man träffat andra adoptivfamiljer vilket varit jättebra och givande.

    www.adoptis.se/index.html

    4. Socialtjänsten i vissa kommuner samarbetar med Dynamis och andra liknande familjebehandlingsteam.

    Tex:

     www.helsingborg.se/Medborgare/Omsorg-och-stod.../

    Men man måste vara aktiv själv och söka stöd, samt informera informera informera - allt från BVC till lärare... Glad
    Tack. Spar länkarna, de kan komma till nytta vid senare tillfälle .
  • tankar28
    Den vita staden skrev 2012-05-28 21:53:37 följande:
    Ja, jag har mått dåligt, men gör inte det nu längre. Sökte och fann mina rötter, har numera i stort sett daglig kontakt med biologiska släktingar via fb.
    Tack. Spar länkarna, de kan komma till nytta vid senare tillfälle .
    tackar för ditt inlägg...

    Det måste har varit en känsla ....
  • Den vita staden
    tankar28 skrev 2012-05-30 23:01:36 följande:
    tackar för ditt inlägg...

    Det måste har varit en känsla ....
    Ja en fullkomlig lyckokänsla Hjärta
  • tankar28
    Den vita staden skrev 2012-05-30 23:47:28 följande:
    Ja en fullkomlig lyckokänsla Hjärta
    men kanske inte lika lätt för alla?!
  • tankar28
    Den vita staden skrev 2012-05-31 21:47:44 följande:
    Nej, det är jag tyvärr medveten om .
    det skulle vara lika lätt för alla...
  • Den vita staden
    tankar28 skrev 2012-05-31 22:00:01 följande:
    det skulle vara lika lätt för alla...
    A- föräldrar borde vara tvungna att ta reda på så mycket om barnet som möjligt och ge informationen till barnet  när h*n fyller 18 tidigast. Då menar jag fakta förutom sådant som barn brukar fråga om under uppväxten.
    Men antar att det inte är möjligt att lagstifta om med mindre än att informationen delges adoptionsorganisationen eller liknande.
    Hittebarn är en grupp jag känner djupt för, men sitter tyvärr inte på någon lösning för barn i deras situation.
Svar på tråden Tycker ni det finns tillräkligt stöd för adopterade?