• jeanettie

Helstekt Rostbiff i ugn

Nu är det så att min sambo fyller år snart och jag har idag köpt en stor rostbiff för att bjuda på en jätte god stek.
    Där är även problemet.. jag har aldrig någonsin gjort detta förut..
    Jag har förstått att man bryner köttet på spisen först och sedan lägger in den i ugnen med diverse saker.
    Men jag vill ha köttet så mört att det faller isär och "smälter" i munnen, någon som har bra tips på hur jag lyckas med det? Gärna tid och temperatur, har ni även tips på kryddor och hur man får till den perfekta såsen osv så är jag väldigt tacksam för det med =)

• Svar på tråden Helstekt Rostbiff i ugn
  • La Lola

Jag ska be min make logga in här senare under dagen så ska du få hans recept.
    Det är så gott!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jeanettie

Det var snällt =) Då väntar jag med spänning =D

• Kaffegalningen

Vi går efter denna sida:
    www.recepten.se/recept/rostbiff.html

Vi gör nästan alltid fransk, den blir då mer jämt rosa medan den engelska har en rödare kärna med en mer välstekt yta.

Så underbart gott! Själv tycker jag att rostbiff är godast med bara salt och peppar, köttet är så smaskigt i sig

• schizoliv

Rostbiff faller inte isär i munnen, då måste man ta till långa ugnstider för det ska ske.
    Men mört kan det bli, och då låter man det gå till en viss temperatur.
    Sen vilken temp som passar er är bra fråga, men ungarna vill ha det väl rosa mot blodigt.
    Även kör det i 125grader blir då så kallat "fransk rostbiff", dvs att det är lite brunt kött och mest rosa resten.
    Har du inte termometer, så är det dax att skaffa en nu.

Jag brukar krydda rejält med svartpeppar, vitlökspulver och lökpulver och salt.
    Bryner runt om så det blir fin stek utan, sen i form med lite vatten i botten.
    Vattnet är för att samla upp köttsafterna och så dessa inte torkas.
    Om man skär skivor och ställer fram, så kan man drizzla över denna sky över rostbiffsskivorna.
    Ofta är såsen ltie salt, så då behöver man inte salt köttet efter man skurit upp det.

Vilken temp ska man ta då, jag gillar ta den vid 53-55 grader.
    Om du googlar så kan du hitta bilder på hur den ser ut vid vissa grader.
    Men för guds skull, kör den inte för länge, för då har du en torr och på gränsen till äcklig rostbiff.

Svar på tråden Helstekt Rostbiff i ugn