• Angla

    INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor

    Efter en maildiskussion med Dr M ang NK-celler, Omega-3 och menssmärtor. Halten Nk-celler och menssmärtor har ansetts ha en betetydelse. Man kan också tänka sig ett samband mellan Omega-3 intag och halten av NK-celler.

    Då jag inför behandlingen i april 2005 åt mycket omega-3 och alltid har haft enorma menssmärtor som tom stört min nattsömn så tyckte Dr M att vi kan titta på detta. Det är av betydelse vilken typ av NK man analyserar. De celler som är av betydelse för graviditet och dess utveckling är inte helt synonyma med de halter man kan uppmäta i perifert blod- alltså ej helt lätt att värdera.

    Så de prover vi ska ta är dels köldkörtelprover som vanligt, TSH, T3, T4 och TPO-antikroppar. Men nu även APA, RA, ANA och NK. Och därefter skall vi se ta en ny diskussion och ev planera in nästa behandling.

    Vi ska dock behålla min puregon dos då inga stora skillnader i ovariellt svar mellan doserna noterades och skälet till sänkningen var en snabb E2 ökning i den tidigare behandlingen.

    /Angla

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-19 21:39:34:
    Förtydligar:

    NK-celler har en tendens till att bli färre av Omega-3.
    Starka menssmärtor kan tyda på höga halter NK-celler.

    Jag blev gravid den gången jag åt massor av Omega-3.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-25 18:23:15:
    Åtta rör blod med lock i regnbågens färger. Ja idag tappades jag på en större mängd blod. Rör efter rör åkte fram och listan med tester var lång. Inga vanliga tester heller så de irrade lite på labbet först.

    S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

    P-TSH
    P-T3
    P-T4
    P-TPO-ak

    TNF-alfa
    ANA
    NK-celler
    Cardiolopin

    P-V Willebrandfaktor
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-PAI-1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-09 18:51:29:
    Nästa försök planerat och klart. In i minsta detalj...eller nja inte riktigt det överlät Dr M till mig. Fnissandes att hon litar på mig. Så när jag får mens får jag själv räkna ut vilken dag jag ska börja på.

    Detta i och med att vi tillslut förkastade hög dos med risk för surfing samt hög dos med risk för sänkning och låg dos med risk för få ägg. Vi ska istället sattsa på hög dos och tidigt blodprov för att kunna hejda stegringen med orgalutran i tid.

    Proverna visade inget nytt på himmlen. Det enda som finns är TPO-antikropparna vilka inte är positiva men ej heller ett stort hinder. Intressant är dock att de har minskat i antal från dryga tusen till dryga sjuhundra och nu knappt femhundra. Gräns värdet är dock

  • Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor
  • pemi

    Hängde inte riktigt med i början, hämmar omega 3 altså NK-celler? Hade du altså mindre mensvärk när du åt omega 3? Var det även då du blev gravid?

    Intressant info iaf! Hoppas du får klarhet i detta och att ni bli klokare av immunologi proverna.

    pemi

  • Angla

    Ja NK-celler har en tendens till att bli färre av Omega-3.
    Starka menssmärtor kan tyda på höga halter NK-celler.

    Ja jag blev gravid den gången jag åt massor av Omega-3.

  • Maskrosen

    Tack Angla för infon. Har ju själv fått veta att mina NK-celler ligger på en något förhöjd nivå och har på uppmaning av TheBlueRose utökat mitt intag av Omega 3 ordentligt för att kanske sänka nivån något. Har faktiskt reagerat på att mensvärken nästan är borta de två senaste gångerna så nu hoppas jag att intaget av alla dessa kapslar hjälper lite vid vårt kommande FET i nästa cykel...

  • Babe

    Angla, du är en sprudlande info-källa *ler*
    Jag har också ätit omega-3, för jag mår allmänt bra av dem, bättre blodcirkulation mm, men att det kanske-kanske kan va OK inför kommande IVF, det var allt en bonus! Centurion: Om du äter fisk mindre än tre gånger i veckan rekommenderas ett grundintag på cirka 5g fiskolja om dagen (Pauluns Näringscenter)
    Tips: Möllers har en fiskolja som heter: "Möllers omega-3 + folsyra" !

    Lycka till vännen/-r!
    Babe

  • Agronom

    Om man inte klarar att dricka fiskolja då..URK! Finns det omega-3 kapslar?

Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor