• PolyPond

Att arrangera en billig fest

Jag hamnade i en diskussion härom dagen om hur man kommer undan med att bjuda in till fest med småslantar på fickan. Det är fullt förståeligt, tycker jag, att man i "mogen ålder" kanske inte vill bjuda på knytkalas vid någon större tilldragelse, men det är ju tråkigt om ekonomin är för skral för att inte alls kunna arrangera fest också.
    Så nu tänkte jag höra hur just DU skulle skapa en fest för, låt oss säga 50 personer?
    Var skulle ni vara, vad skulle du bjuda på i mat och drickaväg, etcetera?
    För enkelhetens skull, så kan vi låtsas att festen skall hållas i juni.

• Svar på tråden Att arrangera en billig fest
  • Drömmar och förhoppningar

Jag skulle vara hemma i trädgården, göra någon god pastasallad och baka frallor, baka någon tårta till kaffet. Dricka skulle förmodligen bli läsk/lättöl/smaksatt vatten. Jag har inte trädgårdsmöbler för alla, skulle nog be en del ta med sig och sen lägga ut filtar så man kan sitta i gräset också. Folk får gärna dricka alkohol, men om min ekonomi begränsar mig får de ta med det alkoholhaltiga själva.

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • Drömmar och förhoppningar

Man skulle också kunna be folk ta med det de vill grilla och stå för tillbehör själv.

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • cloudberry79

Om jag ska bjuda på allt skulle jag göra en kall buffé med pastasallad, hembakat bröd, tjälknöl och hemmagjord potatissallad, ev någon enkel ostpaj med någon kraftig ost (tex västerbottensostpaj kan fyllas ut med mandelpotatis i botten). Enkel tårta till kaffet, tex herrgårdstårta. Egen dryck för de som vill dricka alkohol (skulle köpa läsk och bubbelvatten som alkoholfritt)

Man kan ju också tänka sig en sån variant där folk tar med sig kött till grillen och så gör man potatissallad, kalla såser och andra tillbehör till alla gäster. Känns lite sådär för 50 gäster dock.

Sur, grinig och på smällen.
  • Dr Evans

Sangria! Billigt rödtjut utblandat! Mer och godare blir det inte för liten peng. Till det enkel buffé. Tabbouleh, libabröd, baba ganoush, hommous, sallad och oliver. Halloumi om kassan tillåter.

Utomhus är ju bra vid ok väder men eftersom min bostadsrättsförening har festlokal så skulle jag boka den . Jag gillar att bjuda på både mat och dryck, så hellre mycket och enkelt än att gästerna ska släpa med sig grejer själva.

• Virriga Vera

När jag fyllde 50 för några år sedan så hade vi öppen bar med whisky, rom, gin och Baylis och vi grillade. Det bjöds på 2 sorters potatissallad, grönsallad, kyckling, karrekotletter, köttfärsspett, grönsallad, bröd och 3 olika sorters melon till efterrätt. Till det så var det vitt och rött vin, öl, cider och vatten. Vi var 50 personer. Det var sedan kaffe, kladdkaka och lite godis under kvällen. Jag har för mig att det gick på ca 5000:- All alkohol köpte vi i Tyskland och det var inte fulsprit som det bjöds på.

• PolyPond
    Virriga Vera skrev 2012-05-28 23:03:48 följande:
    När jag fyllde 50 för några år sedan så hade vi öppen bar med whisky, rom, gin och Baylis och vi grillade. Det bjöds på 2 sorters potatissallad, grönsallad, kyckling, karrekotletter, köttfärsspett, grönsallad, bröd och 3 olika sorters melon till efterrätt. Till det så var det vitt och rött vin, öl, cider och vatten. Vi var 50 personer. Det var sedan kaffe, kladdkaka och lite godis under kvällen. Jag har för mig att det gick på ca 5000:- All alkohol köpte vi i Tyskland och det var inte fulsprit som det bjöds på.
    Bjuda på whisky var väl inte direkt det jag tänkte på som budgetalternativ. Femtusen på en fest kan vara  nog så ansträngande för många.
    Men allt är ju relativt...
  • Virriga Vera
    PolyPond skrev 2012-05-29 11:45:52 följande:
    Bjuda på whisky var väl inte direkt det jag tänkte på som budgetalternativ. Femtusen på en fest kan vara  nog så ansträngande för många.
    Men allt är ju relativt...

Jag förstår att det går att göra billigare, jag ville bara visa på att man kan komma "billigt" undan med mycket mat och öppen bar. Vi snittade på 100:- per person för allt och det blev en hel del över ändå. Men då kanske du skulle ställa frågan annorlunda. Sätt en summa och så får man sätta en meny utifrån summan?
  • Inversable

Jag hade inte alls dragit mig för att göra knytkalas. Om alla är i ungefär samma ålder så hade jag gjort det till ett roligt tema typ vad minns du av 60-talet, 70-talet eller vilket årtioende som kan passa och bett folk att laga en rätt till buffébordet från det årtiondet. Kanske hade delat in i grupper om det hade varit många, typ att du är istället för present välkommen att ta med en förrätt  (varmrätt, efterrätt)  på 70-talstema  till buffébordet. Sedan hade jag naturligtvis i inbjudan skrivit att istället för present så är min önskan att du deltar med en maträtt (kanske inte exakt så formulerat).

Huvudsaken är väl att man är umgås och har roligt och inte att man bjuder flott. Vill nån sen inte komma p.g.a. detta då är det troligtvis inte så goda vänner i alla fall och då hade jag klarat mig bättre utan dem. Sen hade jag ansträngt mig för att göra festen rolig på andra sätt som att skaffa fram musik på temat,gjort en välkomstdrink som hade passat till temat och ordnat nån form av quiz med frågor från det årtioendet som man får lösa i lag o.s.v. Bjudit på dricka av hyfsad standard och haft alkoholfria alternativ.

Hade det varit varierande åldrar på festen så kunde man ju haft olika teman på maten till olika åldersgrupper och en blandad åldersgrupp kunde löst quizen ihop så att man kunde ha blandade frågor.

Tror det hade blivit en jättekul kväll!

Svar på tråden Att arrangera en billig fest