• Anonym (fundersam sambo)

Hur länge gick ditt barn och höll pappa i handen?

Har en liten undran, då jag har mindre barn har jag ingen erfarenhet.

Hur vanligt är det att en 13-åring går och håller pappa i handen så fort de ska gå någonstans? Går vi till affären, så ska hon gå och hålla pappa i handen,.

Kommer det folk o hälsar på, så klänger hon på sin pappa o ska kramas, och inga "normala" kramar, utan kladdkramar om ni förstår vad jag menar, det är skillnad på kram o kram, och hon är fullt utvecklad, och har inget handikapp ska tilläggas.

Det har kommit fram ett par olika , och sagt att : meen, står allt rätt till, de har upplevt det konstigt, att hon är så kladdig och ska hålla handen jämt.

Jag har inget bra svar, tänkte höra med er därute, som har upplevt hur det var för ert barn i 13 års åldern.

Föräldrarna skiljde sig för 2 år sedan.

• Svar på tråden Hur länge gick ditt barn och höll pappa i handen?
  • Anonym

"Kladdkramar"? Att barn fortfarande kramar sina föräldrar är inget konstigt. Tjejen är väl otrygg efter separationen. istället för att klaga kan det vara bra att stärka hennes självkänsla tycker jag.

• Anonym (MM)

Kan tänka mig att flickan vill konkurrera med dig om sin pappas kärlek och är för ung för att förstå skillnaden mellan vuxenkärlek och barn-förälder-kärlek.

Din sambo måste sätta stopp.  

• Anonym

En 13-åring kan vara mentalt som en 15-åring eller som en 11-åring utan att det är något onormalt. Alla barn är olika. Tycker du att det är jobbigt att hon vill hålla pappa i handen? Du kanske kan hålla i andra handen?

Detta är ju något mellan pappan och barnet. Om pappan inte längre vill hålla handen får han säga ifrån, annars ser jag inget fel. Ovanligt kanske, men inte onaturligt på något vis.

Sen undrar jag vad du menar med "kladdiga kramar". Vad är det mer precist?

• Anonym

Jag för min del kunde nog hålla pappa i handen en bit upp på högstadiet, skulle jag tro. Ja, herregud, jag kan nog göra det än idag, i alla fall gå arm i arm, och jag är 33. Och jag lovar, det finns absolut inget osunt i vår relation!

• fläta

Jag gick på stan med min trettonåring igår och vi höll varandra i handen. Hon är en riktig myspropp som gärna krokar arm, kramas och högt och utan att skämmas det minsta säger att hon älskar oss. Jag pratade med henne om det vid ett tillfälle och frågade henne då om hon aldrig bekymrar sig över att skolkamrater (och tydligen också vuxna) kan ha åsikter om det, men hon svarade mig att det gör hon inte. Hon tycker inte att andra har rätt att bestämma sådant, hur hon ska vara och vad hon ska göra när det kommer till den här typen av saker. Vill hon kramas och hålla handen så gör hon det, hon fruktar ingen töntstämpel eller vad det nu är andra kan tänkas vilja förse henne med. 

Jag vet inte vad du menar med "kladdig", du kanske inte själv är en fysisk och kramig person?  

• Anonym (Håller med)
    Anonym (MM) skrev 2012-05-28 10:28:23 följande:
    Kan tänka mig att flickan vill konkurrera med dig om sin pappas kärlek och är för ung för att förstå skillnaden mellan vuxenkärlek och barn-förälder-kärlek. Din sambo måste sätta stopp.  

• Anonym
    fläta skrev 2012-05-29 12:14:03 följande:
    Jag vet inte vad du menar med "kladdig", du kanske inte själv är en fysisk och kramig person?  
    Jag tycker om att kramas och kramar ofta mina vänner men det är skillnad på kramen en kompis får och kramen min sambo får. En kladdkram för mig är en kram där det ingår smekningar och kanske lite klämmande på rumpan. Sött när en 5åring gör det (precis som när hen säger att hen ska gifta sig med mamma/pappa) men en 13åring bör veta bättre.

Jag gissar nog på en svartsjuk 13åring...
  • fläta
    Anonym skrev 2012-05-29 12:48:04 följande:
    Jag tycker om att kramas och kramar ofta mina vänner men det är skillnad på kramen en kompis får och kramen min sambo får. En kladdkram för mig är en kram där det ingår smekningar och kanske lite klämmande på rumpan. Sött när en 5åring gör det (precis som när hen säger att hen ska gifta sig med mamma/pappa) men en 13åring bör veta bättre.

Jag gissar nog på en svartsjuk 13åring...
    Eller en svartsjuk vuxen kvinna som ser något annat än vad det är? Så kan det nog också vara. Hade trettonåringen klämt sin pappa på arslet på något erotiskt sätt så får man väl ändå utgå från att tråden hade innehållit den informationen och att ts varit mer är bara fundersam?
  • Anonym

min svågers son satt i knät på sin mamma och var väldigt närgången tills han var säkert 15 år iaf. Tyckte mest synd om dem båda två. En så himla osjälvständig son. Dock så har han nu tre år senare blivit mycket mer självständig och har verkligen växt upp. Alla är väl olika helt enkelt. Om dottern håller på och bearbetar en separation så kan jag tycka att det nog inte är så konsitgt att hon vill ha sin pappa nära.

• Anonym
    fläta skrev 2012-05-29 12:59:44 följande:
    Eller en svartsjuk vuxen kvinna som ser något annat än vad det är? Så kan det nog också vara. Hade trettonåringen klämt sin pappa på arslet på något erotiskt sätt så får man väl ändå utgå från att tråden hade innehållit den informationen och att ts varit mer är bara fundersam?
    Fast det var väl fler än TS som reagerat?
  • fläta
    Anonym skrev 2012-05-29 13:20:32 följande:
    Fast det var väl fler än TS som reagerat?
    Jo, det står ju så i trådstarten. Det har kommit fram ett par olika (människor) och undrat om allt står rätt till. 
    Jag tolkar det som att det antingen står så fel till att det är märkligt att ingen ringt polisen eller att de olika människor som kommit fram till ts och kommenterat saken är hennes bekanta, vänner eller närstående som då sannolikt också färgats av ts egna funderingar.

Men vad vet jag? Det finns tyvärr föräldrar som förgriper sig på sina barn och det finns föräldrar som inte gör det men som ändå har svårt med gränsdragningarna. Utöver det så finns det vuxna som faktiskt blir svartsjuka på nya partners barn och som känner sig undanskuffade och försummade och ledsna och ifrågasättande också om det är en väldigt liten unge som klämmer sig ner mellan dem i soffan eller om en trettonåring håller sin farsa i handen.

Vad som är vad i den här tråden vet förstås inte jag.  
    Men jag tycker att det är uppriktigt konstigt att ts bor tillsammans med en människa som hon misstänker har ett otillbörligt förhållande med och till sin dotter. Därför ser jag det också utifrån den andra möjligheten - nämligen den att ts har problem med något som i hennes ögon är fel eftersom det väcker olustiga känslor hos henne som i sin tur kan bero på övertolkningar och svartsjuka men som kanske inte alls är det minsta underligt eller felaktigt.  
  • Anonym

låter som en blyg och osäker tonåring...

• Anonym (oj)

Din sambo måste sätta stopp.

• pluvdo

När jag var 12-13 så tror jag att jag kunde hålla pappa i handen ibland. Jag kramade och pussade honom god natt innan jag lade mig i alla fall. Åtminstone när jag var 12. Osäker på när jag slutade med det, dock. I samband med att jag blev antastad av en pedofil som 13-åring, tror jag.

• smulpaj01

fläta: Gullig dotter du har

Min bonusdotter är också kramig med sina föräldrar och med mig ibland. Hon fyller 15 snart :)

Svar på tråden Hur länge gick ditt barn och höll pappa i handen?