• Suil

Lily eller Lilly?

Vilken stavning föredrar du och varför? Vet fortfarande inte om det är en tjej som bor i min mage men om det är det så blir det nog en liten Lily/Lilly. Men hur skall vi då stava hennes namn?

Jag är själv inne på Lily med bara ett "L", men vad tycker ni är finast/vackrast? Och varför? :)   

• Svar på tråden Lily eller Lilly?
  • Dixie

min flicka heter Lilly i andra namn - vi valde den stavningen för så stavade min mormor sitt namn... 
    tror Lilly är vanligare än Lily  

• La Lola

Lilly. Då förstår man direkt hur det ska uttalas och folk behöver inte göra fel.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Havsjungfrun

Lilly om det är ett svenskt namn.

• Suil

Okej, kul att höra vad ni tycker! :)
    Anledningen till varför jag skulle vilja stava det Lily är dels för att jag tycker det ser finast ut. Men också för att "Lily" ju betyder lilja på engelska, vilket mitt förnamn också gör fast på hebreiska. Men inget är ju bestämt ännu, jag kanske till och med har en pojke i magen!

Men jag ska fortsätta fundera på det där med stavningen. Lilly med två L är ju också himla fint!

• plastkotte

Jag gillar "Lily", vi funderade på det namnet till våran dotter med den stavningen. Men så är min sambo engelsk och dottern är född i England. Hade valt den stavningen i Sverige också om vi hade tagit det namnet men det beror nog som sagt på sambons ursprung.

• jenniesve

Vår dotter heter Lilly och vi valde den stavningen just för att den kändes som mest självklar i Sverige. Med ett L hade man alltid behövt säga till om att det bara ska vara ett L i mitten.

♥ Lilly 110608 ♥ Meja 130411 ♥
  • Suil

För oss blev det Lily, dels för att jag tycker det ser "snyggare" ut och dels för att Lily ju betyder lilja och mitt namn, Susanne, har samma betydelse. Att vi behöver säga att det bara ska va ett L är inget som stör då man ju bara behöver säga det en gång till folk, sen minns dom de :) Tycker det är en bagatell om man jämför mot mitt namn som jag alltid behövt bokstavera bokstav för bokstav. S-U-S-A-N-N-E.. Annars skriver folk typ Sussan, Susann, Sussann... OSV :) Så "Lily, L-i-l-y" går ju fort att säga :) 

Vill hon lägga till ett L när hon blir större får hon självklart göra det om hon själv tycker det är jobbigt att behöva säga "med ett L". :) 

♥ Mamma till Lily, född 121203 - Bloggar på enligtsussie.blogg.se
Svar på tråden Lily eller Lilly?