• Anonym (modell?)

Är detta en seriös modellagentur eller försöker de bara lura mig på pengar?

Först och främst vill jag säga att jag är anonym då jag har släkt och vänner på FL som inte känner till detta och jag vill inte att de ska veta heller innan jag ha bestämt mig för hur jag ska göra.

Min man har länge tjatat på min om att jag ska försöka på modelljobbet men jag har inte alls tyckt att jag ser ut som en modell. Men efter mycket tjat så skickade jag in lite bilder på mig själv till en modellagentur i närheten där jag bor. Till min stora förvåning hörde de av sig och ville att jag skulle komma på en "testfotografering" hos en "välkänd" fotograf. Detta kostar 3600kr men efter fotograferingen är det inte garanterat att jag får jobba som modell hos agenturen.

Alltså kan jag betala 3600kr för en fotografering för att sedan inte f något jobb hos de. Låter detta konstigt eller är det så det brukar gå till hos alla modellagenturer?? Har ingen tidigare erfarenhet av modelljobb så jag vill vara säker på att jag inte blir lurad.

Snälla någon som vet något om detta som kan hjälpa mig? Hur vet man att de är seriösa??

• Svar på tråden Är detta en seriös modellagentur eller försöker de bara lura mig på pengar?
  • Anonym

Du ska kolla med Sweden models, de har koll.

• TheReLe

Tycker att det låter normalt att betala för fotografier för att bygga upp en portfolio. Men gå på magkänslan och kolla runt hos fler agenturer först..

• tea79

Vet inte hur de går till.. Men vafan.. betala så mycket pengar.. hm..låter inte rätt i mina ögon iasf.

• LittleSunshine

Det är modellargenturen som ska stå för den kostnaden, om de vill att du ska betala så är de inte seriösa, tyvärr.

• Frishta

Jag har läst lite om detta förr och som jag har fattat det så är det ingen seriös agentur om du ska betala för fotograferingen.
    Fast jag kan ha fattat fel.

• hot fuss

jag har lärt mig att en agentur som ska ha pengar av dig för bilder inte är seriösa..

• Anonym (modell?)

www.charm.se Detta är modellagenturen jag sökte till! Kolla in och säg vad ni tycker

• Gisse the one and only

Seriösa agenturer tar ALDRIG betalt!!

• Anonym

SWEDEN MODELS vill, precis som andra seriösa agenter, alltid träffa er personligen, innan man går vidare och testfotograferar.
    Betala ALDRIG för att komma med en sk. agentur. Ingen seriös agentur tar betalt av modeller i förskott. Agenturer skall bara tjäna sina pengar på provision, som tas ut när modellen arbetar.

Svar på tråden Är detta en seriös modellagentur eller försöker de bara lura mig på pengar?