• amanda02

inga förvärkar/sammandragningar

Hej!

Jag är i v.38, beräknad till 14:e juni, med mitt första barn. Länge har jag väntat på att känna det där som kallas sammandragningar eller förvärkar, men har än så länge i graviditeten inte haft en enda (som jag har märkt vill säga, det håller kanske på utan att jag märker det). Har inte trott att det varit något konstigt, men i alla gravidböcker och dyl så pratar man om sammandragningar och förvärkar som om det var en självklarhet, framförallt så här i slutet av grav. Är det någon annan som inte heller känt av det? Har förstått att de brukar bli starkare för varje grav, och detta är ju min första, kan det vara därför jag inte märker av det? Min barnmorska säger att det är normalt, och bebisen mår bra, men man blir ju lite fundersam...

• Svar på tråden inga förvärkar/sammandragningar
  • Bebis2010

Första graviditeten kände jag inte en endaste förvärk, och gick ändå två veckor över tiden. På kollen dagen innan igångsättning, visade det sig att jag hade samandragningar var tionde minut- som jag inte alls kände av!

Nu är jag i v.37 med andra barnet och känner ingenting heller. Det hade jag förväntat mig faktiskt. Men det är väl bara så, att alla inte känner av dom. 

Så oroa dig inte! Och lycka till med bebben!    

• EmeNo11

Jag hade inte en enda förvärk. Inte heller sammandragningar jag kände av mer än att jag kände att magen var hård när jag kände på den. Jag tyckte det var rätt skönt att inte ha de då jag hörde från andra att det tog mycket kraft att inte få sova osv pga förvärkar.

Nova 110903
  • MamaJonna

Förra grav kände jag inga sammandragningar eller förvärkar. Även om bm på ul sa "hoppsan, där blev det en sammandragning" så kände inte jag det. Precis som Bebis2010 gick jag över tiden nästan två veckor. Fl startade med riktiga värkar, ingen mensvärk eller liknande. Lycka till! :)

• Tezss

Jag är i vecka 39 och har inte känt av några sammandragningar eller några förvärkar. Pratade med min barnmorska och hon så att mycket är normalt och även detta. Jag sa att man vill ju gärna känna något så att man vet vad som väntas. Men den smärtan under förlossningen är något helt annat. Så jag är ganska tacksam att jag klarat mig än så länge :)

• Pyttismamman

Jag hade bara lite sammandragningar vid ansträngning, men inga förvärkar alls. Med båda barnen startade förlossningarna med riktiga värkar med en gång.

• Annelie 76

Jag hade inga förvärkar eller sammandragningar alls. Mitt pyre kom 10 dagar innan BF.

• amanda02

Tack för svaren! Känns tryggt att det inte bara är jag... Det är ju som ni säger egentligen skönt att "slippa", men ni vet, man vill ju att allt ska vara så supernormalt som möjligt. Men, jag antar att livmodern ligger i träning som sig bör, bara att jag inte känner av det.

Svar på tråden inga förvärkar/sammandragningar