• Anonym (lessna mamman)

Hur skall vi lösa detta?

Jag och min sambo skall separera. Det bestämdes redan förra sommaren och nu skall det ske. Inget konstig med det förrutom att jag vill flytta långt, närmare mina släktingar.
    Jag ville att han också skulle komma med då vi inte har något som egentligen håller kvar oss på denna orten förrutom hans jobb (visst det är inte så lite det).  Men inga släktingar eller vänner har vi här nära. Han vill inte flytta på sig.
    Vi har tre gemensamma barn.
    Nu vägrar pappan att skriva på adressändringen för barnen om inte jag skriver på att han bara behöver betala två underhåll för barnen. Det tredje vill han använda till resor när han skall träffa barnen. Jag kan gå med på att vi gör så MEN jag vill inte skriva på något. Det känns så osäkert.

• Svar på tråden Hur skall vi lösa detta?
  • Coruscant

Du går med på kravet men vill inte skriva papper? Tycker att det låter som en bra lösning av ekonomi - och ett papper på överenskommelsen, för er bådas skull låter ju klokt.

• h8him

Man kan aldrig, juridiskt hållbart, avtala bort underhållsskyldighet för barn.

Om det blir mer än 10 mil mellan era bostadsorter ska du vara med och betala för umgängesresor.  Du ska dela kostnaden för billigaste resealternativ.

Har du tänkt igenom hur barnens umgänge med sin pappa kan skötas trots att du flyttar? Barnen blir äldre och då är det skönt att vara två som kan hjälpas åt när tonårshormoner stormar.

• SupersurasunkSara

Som h8him säger, man kan aldrig juridiskt avtala bort underhåll.

Däremot ska du, efter förmåga, vara med och betala för det billigaste färdsättet. Dock kan jag tycka att det bästa är om ni kan hitta en gemensam ort där ni båda kan trivas så att barnen kan bo varannan v.

Svar på tråden Hur skall vi lösa detta?