• Liten latte

Hur skriver man en rapport???

Jag har aldrig skrivit en rapport förut. Och nu sitter jag här med en universitetskurs där jag måste skriva en.

Har en rapportmall framför mig. Men fattar ändå inte hur jag ska gå tillväga.

I mallen står det olika rubriker

Introduktion
    Teori
    Metod
    Resultat
    Diskussion

Jag fattar inte vad jag ska skriva under varje rubrik?? T.ex om ämnet jag ska skriva om är "bygg din egen dator". Och det ska innehålla tex vilken hårdvara som behövs, vad de har för funktion, kostnader, vad man ska tänka på osv.

Hur ska jag få in det under de olika rubrikerna?? Fattar ingenting....              

• Svar på tråden Hur skriver man en rapport???
  • mrsStatham

Har inte er handledare gått igenom det med er?

Bara två saker är oändliga
  • Vendelsö

Det finns bra grundläggande metodböcker. Gå till biblioteket, sök och låna. T.ex runa patel har skrivit en bok som vi använde på nån grundkurs.

• Liten latte
    mrsStatham skrev 2012-05-28 18:07:43 följande:
    Har inte er handledare gått igenom det med er?

Nej, läser på distans så den enda info jag fått är den här rapportmallen...
  • mrsStatham
    Liten latte skrev 2012-05-28 19:12:40 följande:
    Nej, läser på distans så den enda info jag fått är den här rapportmallen...

Anledningen till varför man inte ska läsa på distans... Tipsar om att läsa gamla rapporter och uppsatser, från sådana kan man få en del inspiration, tips och idéer. Och ett lite bättre grepp hur man ska lägga upp rapporten förstås. Varför skriver du den så sent? Har sommarkurserma redan börjat?
  • stinamaria

Nu kanske jag minns fel men jag tror du ska göra såhär:

Introduktion: berätta vad du ska berätta om.

Teori: berätta varför du ska bygga din egen dator.

Metod: berätta hur du gått till väga.

Resultat: ren fakta om hur det gick. Inga egna åsikter.

Diskussion: egna åsikter och tankar du haft under vägens gång.

Sen brukar man väl skriva en sammanfattning med.

• Älskad88

Brukar vara ungefär:
    Introduktion=En bakgrund, ex. varför du valt skriva om det du skriver.

Teori=Den kurs litteratur du har i kursen och annan litteratur som passar in som är relevant för det du skriver.

Metod=Hur du gick tillväga när du tog reda på vad du skriver om, ex. hur du gjorde, vilket material du använt, om personer deltog vilka ålder, kön m.m.(men man får inte kunna lista ut vilka personerna är).

Resultat=Vad du har kommit fram till. Egna tankar som (eftersom det blev så tolkar jag att det är det här som gjorde det) kan förkomma om det är relevant men inte för mycket, det ska vara ett tydligt text över vad resultatet är. Tabeller visar tydligt och bra. 

Diskussion=Här skriver du ihop introduktion, teori och Resultatet. Ex. Det här kan bero på detta som en författare skriver men också bero på vad en annan författare skriver. Här kan man ex. skriva varför man valde att göra på ett vist sätt, vad man kan göra annorlunda, förbättra. 
    Ingen ny litteratur får komma in här utan att vara med i Teori delen. 

Det brukar vara en sammanfattning/avslutande reflektion, men när man lär sig skriva brukar lärare inte ta med det.

Hoppas det hjälper och jag inte krångla till det. Jag vet hur svårt det är...

• Ebba Caroline
    Älskad88 skrev 2012-05-28 19:49:49 följande:
    Brukar vara ungefär:

Teori=Den kurs litteratur du har i kursen och annan litteratur som passar in som är relevant för det du skriver.

Metod=Hur du gick tillväga när du tog reda på vad du skriver om, ex. hur du gjorde, vilket material du använt, om personer deltog vilka ålder, kön m.m.(men man får inte kunna lista ut vilka personerna är).

Resultat=Vad du har kommit fram till. Egna tankar som (eftersom det blev så tolkar jag att det är det här som gjorde det) kan förkomma om det är relevant men inte för mycket, det ska vara ett tydligt text över vad resultatet är. Tabeller visar tydligt och bra. 

Diskussion=Här skriver du ihop introduktion, teori och Resultatet. Ex. Det här kan bero på detta som en författare skriver men också bero på vad en annan författare skriver. Här kan man ex. skriva varför man valde att göra på ett vist sätt, vad man kan göra annorlunda, förbättra. 

Det brukar vara en sammanfattning/avslutande reflektion, men när man lär sig skriva brukar lärare inte ta med det.

Diskussionsdelen (iallfall på högskola/uni) är där man bla ska diskutera andra studier som har samma eller liknade resultat som det egna resultatet, med sitt egna resultat.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • mrsStatham
    Ebba Caroline skrev 2012-05-28 20:19:09 följande:
    Diskussionsdelen (iallfall på högskola/uni) är där man bla ska diskutera andra studier som har samma eller liknade resultat som det egna resultatet, med sitt egna resultat.
    Det beror helt på vilken linje/kurs och högskola man studerar på.
  • Liten latte
    mrsStatham skrev 2012-05-28 19:16:36 följande:

Anledningen till varför man inte ska läsa på distans... Tipsar om att läsa gamla rapporter och uppsatser, från sådana kan man få en del inspiration, tips och idéer. Och ett lite bättre grepp hur man ska lägga upp rapporten förstås. Varför skriver du den så sent? Har sommarkurserma redan börjat?

Lite sent att tänka på det nu...

Läst för många olika kurser, så det blev för mycket och halkade efter. Sommarkurserna börjar väl inte innan vårterminen slutat? 
  • Liten latte

stinamaria skrev 2012-05-28 19:25:28 följande:
    Nu kanske jag minns fel men jag tror du ska göra såhär:

Introduktion: berätta vad du ska berätta om.

Teori: berätta varför du ska bygga din egen dator.

Metod: berätta hur du gått till väga.

Resultat: ren fakta om hur det gick. Inga egna åsikter.

Diskussion: egna åsikter och tankar du haft under vägens gång.

Sen brukar man väl skriva en sammanfattning med.
    Tack för ditt svar!

Men det om teori, varför jag ska bygga min egen dator. Jag ska ju inte bygga den, utan bara berätta hur det går till. Och då kan jag ju inte under resultat skriva hur det gick..

Jo sammanfattning står med, det ska tydligen vara först, innan innehållsförteckningen. 
  • Liten latte
    Älskad88 skrev 2012-05-28 19:49:49 följande:
    Brukar vara ungefär:

Tack för ditt utförliga svar!

Så under teori ska man berätta om den litteratur och de källor man använt sig av?? Eller? Hur formulerar man sig där i så fall?

Men metod, där ska man berätta hur man tog reda på faktan om det man skriver om?

Men vart ska jag skriva det jag ska berätta om då??

Säg att jag ska skriva om internets historia i Sverige. Vart ska jag skriva om själva historian då?
    Typ "Internet användes i Sverige för första gången år...jadajadajadajadajada"
    Förstår inte vart det ska passa in!

Fattar nada...   
  • mrsStatham
    Liten latte skrev 2012-05-28 20:56:59 följande:
    Lite sent att tänka på det nu...

Läst för många olika kurser, så det blev för mycket och halkade efter. Sommarkurserna börjar väl inte innan vårterminen slutat? 
    Menade det inte som att det var ditt fel eller att du inte tänkt efter.
    Jag menade det mer som att man får jäkla dålig hjälp när man läser på distans.

Vilken nivå är det rapporten är på? vårterminen är ju liksom slut om drygt 1-2 veckor. Tycker att ni borde få lite mer tid än så på er att skriva en hel uppsats. Jag hade 5 veckor på mig att skriva en riktig rapport på a och b-nivå. På c-nivån har man ju dubbelt så lång tid på sig, alltså 10 veckor. Det är därför jag undrar varför ni får rapporten så sent på terminen.
  • Liten latte
    mrsStatham skrev 2012-05-28 21:17:41 följande:
    Menade det inte som att det var ditt fel eller att du inte tänkt efter.
    Jag menade det mer som att man får jäkla dålig hjälp när man läser på distans.

Vilken nivå är det rapporten är på? vårterminen är ju liksom slut om drygt 1-2 veckor. Tycker att ni borde få lite mer tid än så på er att skriva en hel uppsats. Jag hade 5 veckor på mig att skriva en riktig rapport på a och b-nivå. På c-nivån har man ju dubbelt så lång tid på sig, alltså 10 veckor. Det är därför jag undrar varför ni får rapporten så sent på terminen.

Jo man står väldigt ensam med allt...det håller jag med om..

Alltså. Rapporten har man fått börja skriva tidigare. Det är bara det att jag pga många olika orsaker har halkat efter och inte hunnit med. Har försökt hänga med i alla kurser med det har bara inte gått!!
    Därför börjar jag inte med detta förrän nu... Den ska vara inne på onsdag och självklart inser jag att den inte kommer vara klar tills dess. Men då får jag väl ta konsekvenserna av det, hur ogärna jag än vill det...

Men det vore en bra början att veta hur man skriver den här jäkla rapporten! Känner mig så dum som inte förstår!

Är en grundkurs i IT. Så det är ingen C-nivå med andra ord...Men svårt ändå...
  • Älskad88
    Liten latte skrev 2012-05-28 21:09:24 följande:
    Tack för ditt utförliga svar!

Så under teori ska man berätta om den litteratur och de källor man använt sig av?? Eller? Hur formulerar man sig där i så fall?

Men metod, där ska man berätta hur man tog reda på faktan om det man skriver om?

Men vart ska jag skriva det jag ska berätta om då??

Säg att jag ska skriva om internets historia i Sverige. Vart ska jag skriva om själva historian då?
    Typ "Internet användes i Sverige för första gången år...jadajadajadajadajada"
    Förstår inte vart det ska passa in!

Fattar nada...   
    Under teori ska man berätta om den litteratur och de källor man använt sig av.
    Här skriver man om historian, ex. där man kan skriva om internets utveckling i Sverige.

I resultatet ex. vilken påverkan internet har haft av utvecklingen.

I metoden ex. hur tog du reda på vilken påverkan av internets utveckling i Sverige hade.
  • Liten latte
    Älskad88 skrev 2012-05-29 09:31:15 följande:
    Under teori ska man berätta om den litteratur och de källor man använt sig av.
    Här skriver man om historian, ex. där man kan skriva om internets utveckling i Sverige.

I resultatet ex. vilken påverkan internet har haft av utvecklingen.

I metoden ex. hur tog du reda på vilken påverkan av internets utveckling i Sverige hade.

Ok! Så det är under teori man skriver själva arbete. Alltså internets utveckling eller hur man går till väga rent praktiskt att bygga en dator?

Det är inte lätt det här... 
  • Älskad88
    Liten latte skrev 2012-05-29 09:36:05 följande:
    Ok! Så det är under teori man skriver själva arbete. Alltså internets utveckling eller hur man går till väga rent praktiskt att bygga en dator?

Det är inte lätt det här... 
    Ja, precis. under teori hur man går till väga rent praktiskt att bygga en dator?

Allt är svårt tills man kan det. Kämpa på 
  • Liten latte
    Älskad88 skrev 2012-05-29 09:46:54 följande:
    Ja, precis. under teori hur man går till väga rent praktiskt att bygga en dator?

Allt är svårt tills man kan det. Kämpa på 

Ok. Ja men då har jag lite mer koll..Tack! Hade nog aldrig förstått det själv!

Jo det är sant...men jag har nåt konstigt krav på mig själv att jag måste kunna allt innan jag ens vet vad det är..Och när jag inte kan det, ja då låser det sig för mig!

Har mailat med läraren och om jag inte hinner lämna in den nu så får jag lämna in den i höst...Hoppas verkligen det är så, så att jag inte förlorar möjligheten att få poäng för hela kursen!   
  • Regnig måndag

Teori i all ära men bäst tycker jag är att läsa gamla rapporter, helst från samma kurs om det går att få tag på.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Liten latte

En sak till, rapporten ska vara 15000 tecken exkl mellanslag. Hur mycket är det egentligen? Hur många sidor ska man räkna på att det ska bli?
    Och är det hela rapporten som räknas då? Alltså all text som står under alla rubriker? 

• Älskad88

Hoppas du får till hösten på dig. 

15000 tecken med 1,5 i radavstånd, skulle jag tro blir cirka 6-7 sidor med skriven text.
    Om framsida (om du ska ha det) och referenslista räknas med i de 15000 är upp till läraren. Men all text under alla rubriker räknas med. 

Svar på tråden Hur skriver man en rapport???