Älskad88 skrev 2012-05-28 19:49:49 följande:
Brukar vara ungefär:
Introduktion=En bakgrund, ex. varför du valt skriva om det du skriver.
Teori=Den kurs litteratur du har i kursen och annan litteratur som passar in som är relevant för det du skriver.
Metod=Hur du gick tillväga när du tog reda på vad du skriver om, ex. hur du gjorde, vilket material du använt, om personer deltog vilka ålder, kön m.m.(men man får inte kunna lista ut vilka personerna är).
Resultat=Vad du har kommit fram till. Egna tankar som (eftersom det blev så tolkar jag att det är det här som gjorde det) kan förkomma om det är relevant men inte för mycket, det ska vara ett tydligt text över vad resultatet är. Tabeller visar tydligt och bra.
Diskussion=Här skriver du ihop introduktion, teori och Resultatet. Ex. Det här kan bero på detta som en författare skriver men också bero på vad en annan författare skriver. Här kan man ex. skriva varför man valde att göra på ett vist sätt, vad man kan göra annorlunda, förbättra.
Ingen ny litteratur får komma in här utan att vara med i Teori delen.
Det brukar vara en sammanfattning/avslutande reflektion, men när man lär sig skriva brukar lärare inte ta med det.
Hoppas det hjälper och jag inte krångla till det. Jag vet hur svårt det är...
Tack för ditt utförliga svar!
Så under teori ska man berätta om den litteratur och de källor man använt sig av?? Eller? Hur formulerar man sig där i så fall?
Men metod, där ska man berätta hur man tog reda på faktan om det man skriver om?
Men vart ska jag skriva det jag ska berätta om då??
Säg att jag ska skriva om internets historia i Sverige. Vart ska jag skriva om själva historian då?
Typ "Internet användes i Sverige för första gången år...jadajadajadajadajada"
Förstår inte vart det ska passa in!
Fattar nada...