• Anonym (Ballongen)

Ont i magen av allt jag äter

Jag har under ca 1 år haft ont i magen när jag ätit, inte jämt men iallafall 3-4 gånger i veckan. Prövade att bara använda laktosfritt i allt hemma, och det blev bättre. För ca 1 månad sen så började jag svälla upp efter allt jag åt, ser ut som att jag är höggravid, och nu sedan en vecka tillbaks har jag fortfarande svullen mage efter måltid och har även nu börjat må grymt illa, kramp i magen och diaree också efter allt jag äter.

Så nu till min fråga, är det någon som känner igen sig? Eller möjligvis kan tro sig veta vad det ev. kan vara.

Vill försöka undvika att gå till läkare om det går.     

• Svar på tråden Ont i magen av allt jag äter
  • SIS79

Prova att under en vecka att bara äta kött och ovanjordgrönsaker samt fett i form av smör. Frukt, rotsaker, kolhydrater, gluten och mjölkprotein är sådant som irriterar magen.

• mrsStatham

Börja med att ta bort i princip allt i under en vecka.
    Ät typ enbart potatis i en vecka och lägg till saker successivt.
    Börja för matdagbok där du skriver ner exakt precis allt du äter och hur du känner dig efteråt.  

Bara två saker är oändliga
  • Anonym (Ballongen)

Okej, ska ta och testa detta.

• Anonym

Jag hade sådana problem för något år sedan smärtor på höger sida under revbensbågen och var dålig i magen efter varje måltid, undersökte gallblåsa och diverse annat. Läkaren trodde att bukspottskörteln inte fungerade ordentligt så nu äter jag enzymer vid varje måltid vilket har fungerat bra, inga smärtor och bara dålig i magen om jag ätit något som innehåller mycket fett.

• Anonym (Ballongen)
    Anonym skrev 2012-05-28 20:48:42 följande:
    Jag hade sådana problem för något år sedan smärtor på höger sida under revbensbågen och var dålig i magen efter varje måltid, undersökte gallblåsa och diverse annat. Läkaren trodde att bukspottskörteln inte fungerade ordentligt så nu äter jag enzymer vid varje måltid vilket har fungerat bra, inga smärtor och bara dålig i magen om jag ätit något som innehåller mycket fett.

Jag läste någonstans om sådana enzymer man kunde köpa i hälsokost affär. Kanske är värt att pröva iallafall och se om det fungerar på mig med.
  • mrsStatham
    Anonym (Ballongen) skrev 2012-05-28 21:19:55 följande:
    Jag läste någonstans om sådana enzymer man kunde köpa i hälsokost affär. Kanske är värt att pröva iallafall och se om det fungerar på mig med.
    Eller så går du till en läkare som talar om vad som är problemet med dig innan du börjar bränna pengar på eventuellt helt onödiga grejer och experimentera med kroppen och diverse piller..
    Bara två saker är oändliga
  • Anonym
    Anonym (Ballongen) skrev 2012-05-28 21:19:55 följande:
    Jag får mina enzymer på recept och köper dem på apoteket, de går att köpa receptfritt men är dyrare utan recept.
    Det är inte skadligt att prova dem det enda som kan hända är att man får diarre eller förstoppning.
    Mina symtom var värk i det område där galla och bukspottkörtel  sitter ungefär som gallstensproblem samt diarree som dessutom luktade väldigt illa direkt efter måltider, dessutom tappade jag omkring 5 kg i vikt under ett par månader.

Magsmärtorna var sådana att det kännas som jag fått en smäll under revbenen, nu med  denna medicin har jag bara svaga diffusa smärtor ibland i detta område.

Det de kallar matsmältningsenzymer på hälsokosten är inte alls samma sak tror mest de består av diverse örter som ska vara bra för matsmältningen. 
  • Coyote

Enklaste sättet är nog att köra på MrsStathams råd faktiskt. Men har du lagt till laktos igen, eller äter du fortfarande laktosfritt?

• Anonym (Ballongen)
    Coyote skrev 2012-05-29 08:06:54 följande:
    Enklaste sättet är nog att köra på MrsStathams råd faktiskt. Men har du lagt till laktos igen, eller äter du fortfarande laktosfritt?

Ja det är väl det men avskyr verkligen att gå till läkare. Nej det har jag inte gjort, äter allt i laktosfritt.
  • Anonym

Min 10-åriga lillasyster är likadan! Hon får ont i magen av allt hon äter, men vi har gjort utredning och hon är inte laktosintolerant... 

• Anonym (3)

Gammal hederlig skonkost i en vecka sen lägger du till en ny produkt var 3:e dag.
    Kokt kyckling med kokt ris börjar du med i en vecka sen kan du börja testa.
    Blir du svullen av kyckling o ris så gå till doktorn.

Stackars dig vet hur jobbigt det är.    

Svar på tråden Ont i magen av allt jag äter