• bananflugan82

Någon med vårdbidrag som fått pengar från sin försäkring?

Mina barn är medlemsbarn i Folksam. Där står det att om man har vårdbidrag så kan man få pengar även från sin försäkring. Inget om att det måste vara någon speciell diagnos, utan bara att man ska ha vårdbidrag. Någon som har fått  detta via sin försäkring?
    Jag pratade med Folksam ikväll men det var för sent att göra skadeanmälan idag, så jag ska ringa tillbaks imorrn. Men enligt den jag pratade med så skulle det inte bero på diagnos men man vet ju aldrig..  

• Svar på tråden Någon med vårdbidrag som fått pengar från sin försäkring?
  • pigglet

Det kan ju vara olika i olika försäkringar. I sonens försäkring (TryggHansa) är flera medfödda funktionsnedsättningar undantagna. Tex cp-skada, autism och fler. Om barnet får en sådan diagnos får man ingen ersättning från försäkringen. 
    OM man inte tecknat en tilläggsförsäkring. Då kan man få en engångsersättning på 100 000 kronor. Men inte mer än så - alltså ingen ersättning med samma belopp som VB är på.

Oj, det där var rörigt känner jag. Men du får nog lov att kolla vad som gäller just er försäkring.   

• bananflugan82

Så om barnet har en sån diagnos som inte ger ersättning överhuvudtaget, så ger det heller ingen ersättning motsvarande det man har i VB?

• pigglet

Så är det i alla fall i TH.
    Jag hade inte riktigt fattat det innan jag satt i telefon med dem, men det är ju egentligen ganska logiskt. Eftersom alla de diagnoserna är helt undantagna fårn försäkringen, så kan man ju inte heller få någon ersättning som har att göra med diagnosen. (De är dock inte allt för petiga - skador han får pga den dåliga motorikten tex brutet ben osv, då får vi ersättning.) 

• Songbird1

Vår son är också medlemsbarn i Folksam och vi har gjort en skadeanmälan för hans autism. Så dom ska utreda nu om och hur mkt vi kan få i ersättning. Så något borde det vara i vårt fall iaf! Vi har ansökt om vårdnadsbidrag men ännu inte fått ngt slutligt besked om hur mkt vi ska få... Dom sa inget på Folksam ang vårdnadsbidrag.
    Vad har ert barn för diagnos?

• bananflugan82

Nej, det gällde inte vår försäkring heller. :) Barnen var tvungna att täckas av försäkringen för att det skulle gälla, och det gör inte våra killar. Dom har albinism och synskada pga det.

Svar på tråden Någon med vårdbidrag som fått pengar från sin försäkring?