• Verissa

    Fördelning av kostnad och arbete i sportstuga

    Sportstuga tillsammans med sönernas pappa
    Vi äger hälften var i en sportstuga i fjällen. Att vi behöll den trots skiljsmässa är från min sida för sönernas skull. De har älskat att vara i stugan både sommar och vinter för olika aktiviteter. Min f. d. man älskar stugan lika mycket. Visst tycker jag mycket om stugan men har inte tid att vara där. Är heller inte emotionellt lika fäst som de. 
    Här kommer problemet.
    Min f d är där minst 2-3 ggr /år ( även med sin kvinna ). Vi lånar också ut stugan någon vecka till vänner. Som alla vet kostar det att ha ett hus i reparationer och underhåll. Han har gjort en hel del av detta då han är där. Jag är där mycket sporadiskt men har också bidragit (målat huset utvändigt mm )

    Vi betalar lika mycket varje månad och ingen betalar för att använda stugan. Här tycker jag att det finns en obalans. Om han använt stugan säj 20 ggr under 10 år och jag 5 ggr under samma period så betalar jag en hel del för att han är där (El, slamtömning mm är dyrt däruppe ). Är det relevant?

    Han har också väldigt svårt att samarbeta om huset. Han talar i olika sammanhang om SITT hus ( nämner inte att vi är hälftenägare). Vi skulle förnya lite och jag berättade vad jag kunde göra i ett mail. Han mailade att det var ok. Så åker han upp och mer eller mindre slänger ut allt jag tagit dit för jag har ingen smak (trots flera  som sett och sagt att det blivit så snyggt). 
    Hans ord är alltid sanning även om det är långt från.
    Vad är rimligt att bidra med i pengar och arbetsinsats när vi utnyttjar så olika. Att hyra en vecka i fjällen är inte gratis så han har sparat mycket genom åren. 

  • Svar på tråden Fördelning av kostnad och arbete i sportstuga
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det verkar som att ditt och din före dettas samarbete inte är så bra och det ställer alltid till problem när man är samägare. Du är inte lika emotionellt fäst vid stugan som han utan mitt intryck är att du behållt den mycket för barnens skull. Du kanske skall fundera över om du vill fortsätta vara delägare. Kanske kan din före detta ta över stugan om ni båda vill och kan lösa det ekonomiskt. Om du vill fortsätta vara delägare men inte nyttja stugan lika mycket som han kan ni hitta en lösning där han betalar mer. Det är svårt att säga hur det skulle kunna se ut i praktiken. Ni behöver förhandla med varandra.
    Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Fördelning av kostnad och arbete i sportstuga