• Pippilångstrump

Lergigan comp eller Primperan mot illamående???

Väntar mitt tredje barn, med ettan spydde jag ner mig 9 kilo, med andra fick jag esucos och nu med tredje har jag testat postafen/amosyt och i fredags efter att jag ringde gynakuten så testade jag primperan 10mg/2-3ggr/dag som jag hade hemma. Hon bad mig ringa gynmottangningen på måndag om det inte hade släppt.

De vill inte träffas mig, dr vill lägga in mig med dropp, jag kanske ska tillägga att jag inte kräks, bara mår illa, men kan hantera det med primperan. Inte har jag så mycket primperan hemma heller. jag berättade för ssk att det tänkte jag inte och att så dålig är jag inte, men jag vill ha mer primperan alternativt lergigan comp.

Så ssk ringer tillbaka och berättar att dr blev arg på henne, hade först sagt att om pat. inte vill läggas in så får hon skylla sig själv. Men sedan skulle han skriva ut lergigan (comp) trotts allt.

Nu är frågan, vilket är bäst? Fortsätta med primperan eller testa lergigan? lergigan är ju lugnande och hur påverkar detta kroppen? Får man biverkningar av det? Svårt att sluta med? Kan man må illa av dem?

Hade ju gärna sett att jag hade fått en dr tid så jag skulle kunna diskutera detta med honom. Dessutom tror jag en del av det beror på magkatarr. Och kanske är det bättre att lägga till omeprazol eller zantac. Zantac har jag lagt till själv just nu. 

Jag skulle uppskatta om någon har någon kännedom i dessa frågor och kan komma med lite synvinklar. Primperan eller lergigan, det är frågan.
  • Svar på tråden Lergigan comp eller Primperan mot illamående???
  • Vendelsö

Har aldrig testat primperan, men går på lergigan comp. Det är tredje graviditeten jag gör det. Man blir lite tröttare precis i början när man tar det, men man vänjer sig efter några dagar och jag märker inte av några biverkningar. Måste dock ta det ihop med mycket vatten och något litet att äta tex frukt eller knäckebröd för annars ger det mer illamående. Nu får jag också pyridoxin som är d6- vitamin och mår rätt så bra. Kräks ytterst sällan och har bara lättare illamående. Lergigan har getts till gravida i många år och anses riskfritt.

• Pippilångstrump

Primperan ges också till gravida, men jag tror inte det är lika vanligt.

Tack för infon. Bläk, så äta till alltså.

tar du en, två eller tre gånger per dag? 

• Vendelsö

Jag tar en lergigan comp var tredje timma och sen en lergigan till natten. Om jag håller tretimmarsintervallet så håller jag undan illamåendet och kan äta. Det blir fyra lergigan comp per dag.

• Helenasoch jörgens

hej.. har tagit både primperan o lergigan comp

hade hypermesis, spydde hela tiden, fick inte behålla något inte ens vatten:(

primperan o lergigan comp tog jag regelbundet o det funka väldigt bra, bara man tog dom i tid!!

• Bina86

Som sagt nackedelen med lergigan är att du kan bli trött av dem men det är inget narkotiskt preparat och på så vis löper du ingen risk att bli beroende. Dock innehåller lergigan comp bla koffein och ska man vara noga så är det ju inte bra att inta för mycket koffein när du är gravid men 4 tabletter om dagen kan du ta utan att det är någon fara alls. Sen kan du ju som någon annan skrev ta en vanlig lergigan till natten (som inte innehåller koffein). Jag vet egentligen inte vad som är effektivast mot gravidillamående, primperan eller lergigan. Tycker du att det fungerar bra med primperan kanske du ska fortsätta med det? Däremot ska du inte ta primperan under graviditetens sista trimester om inte läkare ordinerat annat. Kanske ska tillägga att jag är ssk förresten.
    Lycka till! 

• Pippilångstrump

Tack för svaren. Jag började med lergigan igår och slutade ned primperan. Upplever att jag nog mår bättre, men tröttheten är slåendes. Och liksom skakar, har svårt att gå och gå upp.
    Jag är liksom död efter att ha stekt en panna Felix pyttipanna och då satt jag ner och gjorde det.
    Har fortfarande svårt att äta, men iaf lite lättare, men tål inte vete så det är svårt att äta speciellt frukost.
    Men värst av allt är bristen på information. Jag har alltså inte ens pratat med en läkare, utan får medicin utskrivet. Jag är jätteyr och kan känna att iaf ett blodsocker och blodtryck hade varit lämpligt.

• Vendelsö

Men varför får du inte träffa läkare? Går du genom din barnmorska? Gynakuten har jag fått besöka tidigt under två av mina graviditeter innan jag hunnit skrivas in på mvc.

Lergigan comp har gjort mig trött i början, men det har släppt efter några dagar och i takt med att jag fått behålla mer mat så har svaghet och yrsel gett med sig.

Tipsar igen om pyridoxin som komplement till lergigan comp som verkligen gjort fantastiskt stor skillnad för mig.

• Pippilångstrump

Vad är det?
    Jodu, det undrar jag också. Ringde gynakuten, de sa gynnottagningrn på måndag. Den dr ville bara att jag skulle åka till akuten och bli inlagd:?
    I Gbg visste man iaf vart man skulle vända sig.

• Vendelsö

Usch stackare!
    Pyridoxin är vitamin b6 i ganska hög dos. Funkar bra ihop med antihistaminen lergigan comp. Det kanske inte funkar på alla, men för mig har det gjort jätteskillnad. Jag funkar nästan normalt sedan jag började med den.

Svar på tråden Lergigan comp eller Primperan mot illamående???