• Anonym

RUL idag utan att se kön

Vi var på RUL idag, vi undrar över könet men barnmorskan kunde inte se alls eftersom bebisen låg tokigt. Vi är fortfarande nyfikna och vill veta om det är är en pojke eller flicka. Inte för att det spelar någon roll utan för att vi är nyfikna och vill veta bara. :) Jag undrar nu om man kan boka ett privat ultraljud, eller kommer det vara samma sak då kanske, att dem inte kan se? Borde jag vänta ett tag tills dess i sådana fall?

Tacksam för svar

• Svar på tråden RUL idag utan att se kön
  • cbordner

Det beror helt på hur bebisen ligger, av olika anledningar var jag på 5 ultraljud och fick inte veta att det var en liten flicka där inne försen hon tittade ut då hon låg knasigt varje gång, men lycka till och hoppas er bebis vill visa :)

• StarStruck

När vi var på RUL så låg bebisen tokigt. Det räckte med att jag la mig på sidan och sen vände mig tillbaka så ändrade hon läge och man kunde se att det var en tjej. Privat kostar pengar och det kan hände att bebisen ligger tokigt då med, det kan man inte förutse

• Anonym

Barnmorskegruppen gör t.ex. könsbestämmande ultraljud fr.o.m. vecka 26+0.

• Anonym
    cbordner skrev 2012-05-28 20:46:35 följande:
    Det beror helt på hur bebisen ligger, av olika anledningar var jag på 5 ultraljud och fick inte veta att det var en liten flicka där inne försen hon tittade ut då hon låg knasigt varje gång, men lycka till och hoppas er bebis vill visa :)
    ja ojdå, jag kan få träna på mitt tålamod istället.:D Tack! Jag hoppas det, skulle vara roligt att få veta. Idag låg bebisen långt ner och väldigt ihop med kroppen. :)
  • Anonym
    StarStruck skrev 2012-05-28 20:48:39 följande:
    När vi var på RUL så låg bebisen tokigt. Det räckte med att jag la mig på sidan och sen vände mig tillbaka så ändrade hon läge och man kunde se att det var en tjej. Privat kostar pengar och det kan hände att bebisen ligger tokigt då med, det kan man inte förutse
    jaha, det kan jag nämna om dem inte skulle kunna se i så fall. Tack för tipset!:)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-28 20:55:16 följande:
    jaha, det kan jag nämna om dem inte skulle kunna se i så fall. Tack för tipset!:)
    Hur länge var du tvungen att ligga på sidan?
  • Gladskit

Klart ni kan!
    När vi var på RUL så var min man väldigt nyfiken men som tur var  (tyckte jag då) så låg bebisen vänd inåt och det gick inte att se. Jag blev dock mer och mer sugen själv på att veta vartefter veckorna gick så i vecka 27 kollade vi privat.

• Anonym
    Gladskit skrev 2012-05-28 21:40:18 följande:
    Klart ni kan!
    När vi var på RUL så var min man väldigt nyfiken men som tur var  (tyckte jag då) så låg bebisen vänd inåt och det gick inte att se. Jag blev dock mer och mer sugen själv på att veta vartefter veckorna gick så i vecka 27 kollade vi privat.
    Vilken vecka är bäst att kolla i? Jag är nu i v 18, fick flyttas tillbaka 1 vecka ca så är i 17+2. 
  • Gladskit
    Anonym skrev 2012-05-28 21:41:50 följande:
    Vilken vecka är bäst att kolla i? Jag är nu i v 18, fick flyttas tillbaka 1 vecka ca så är i 17+2. 
    Om man väntar till efter v 25 så bör det väl vara säkert, någon exakt gräns känner jag inte till.
    Men tänk på att oavsett hur länge ni väntar så KAN det vara fel, det är aldrig 100%.
    En tjej i min mammagrupp var på ultraljud på 3 olika ställen under sin graviditet.
    Först RUL, sedan könsbestämmande privat, sedan ett par extra mot slutet pga att bebisen växte dåligt.
    ALLA sa att det var en flicka. Ut kom en liten pojk. Så ha det med er även om den som gör ultraljudet säger att de är säkra.

För oss blev det inte så att vi handlade en massa. Inte heller talade vi om att vi visste könet, och på det sättet slapp vi också ganska många frågor och det blev inte svårt att hålla det hemligt.
  • Anonym (hm)

de flesta privatkliniker gör inte köns-ul förrän i v25 ungefär...
    om du bor i sthlm's trakten så kan jag rekommendera sibyllekliniken! de tar typ 320-350kr för ett köns-ul!:))

har gjort köns-ul med båda mina söner och det har stämt båda ggr!
    var ingen tvekan för oss föräldrar heller när man såg snoppen och pungen!!! 

de personal som ser fel är nog inte särskilt kunniga i sin sak tror jag, dessvärre!! 

• Gladskit
    Anonym (hm) skrev 2012-05-29 10:38:17 följande:
    om du bor i sthlm's trakten så kan jag rekommendera sibyllekliniken! de tar typ 320-350kr för ett köns-ul!:))

de personal som ser fel är nog inte särskilt kunniga i sin sak tror jag, dessvärre!! 
    Där var vi också, och de hade rätt. Vi fick en son
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2012-05-29 10:38:17 följande:

Du borde nog lasa pa lite vad man egentligen gor pa UL. De flesta gangerna ar det latt att se kon men sedan finns det otaliga foster som ligger pa det viset att konsdelarna skyms -latt att tro det ena eller andra.
  • stikkem
    sara8888 skrev 2012-05-29 10:39:41 följande:
    oftast är det väl en tjej om barnmorskan inte kan se på RUL
    Nja. Killar kan ligga med benet pa sa satt att pungen och snopp trycks uppat, och ur synvinkel.

Kan man inte se, sa kan man inte se. Oavsett kon. Daremot ar ju pojkar lattare att vara saker pa.
Svar på tråden RUL idag utan att se kön