• Anonym

Mitt barn böjer sig bakåt.

Precis som rubriken lyder så undrar jag varför min bebis på två månader böjer sig bakåt? Han har liksom alltid gjort så. Människor som håller honom reagerar men jag har aldrig tänkt på det. Inte egentligen när han är ledsen, utan när han sover drar han upp benen och böjer sig bakåt, som en båge med hela ryggen. Eller bara huvudet. Vilket som. Han verkar inte lida av detta utan gör det bara av ren vana verkar det som. Han har inget problem att sova utan att böja sig såhär, eller att ha huvudet nedåt. Men oftast när man håller honom upprätt så böjer han sig bakåt, inte avslappnad. Och sitter jag upp och lägger honom mage mot mage så böjer han bak huvudet och ryggen så gott det går. Trodde bara han var jättestark i nacken men nu börjar jag vara orolig när jag läser om det..
    När jag lägger honom på mage så vill han oftast ha ansiktet nedåt. Inte åt sidorna, och han verkar inte förstå att han inte kan andas utan gnuggar ansiktet och försöker "borra" sig nedåt. Vad kan detta bero på? Vill gärna ha svar..  

• Svar på tråden Mitt barn böjer sig bakåt.
  • Anonym

Bör kanske tillägga att han inte har något problem att lägga ned huvudet mot mig heller, somnar gärna så. Men som sagt är det OFTA han böjer sig bakåt av någon anledning.

• Lena

min yngsta gjorde oxå så när hon var mindre, och jag med enligt min mamma. Dock gjorde vi mindre så om huvudet var över axel när vi blev burna, men vi slappnade inte av.

• Anonym

Det konstiga är att alla reagerar på det "gör han alltid såhär?" eller "har aldrig varit med om det tidigare".. men känns skönt att höra att de kan va så. men tycker han ska få nack eller ryggproblem längre fram om det fortsätter..

• Anonym (reflux?)

Så har mina barn också gjort och båda har haft reflux, dvs. slapp magmun och sura uppstötningar(behöver inte vara kräkningar). Dom liksom spännde sig som en banan, fast mina var ofta ledsna och skrek också. Den ena ville gärna hänga över axeln, hjälpte väl till att stänga magmunnen.

Att dom böjer sig bakåt så där är tydligen ett tydligt tecken på reflux, enl. vår läkare. När bebisen böjer sig bakåt hjälper det till att stänga magmunnen och minska syran som kommer upp. ofta kan dom vrida huvudet åt ena sidan också. Refluxen blir värre när bebisen ligger ned.

• Mumin80

Mindre dottern är 3,5 månader. Ser ofta ut som en banan när hon sover. Man skulle nästan tro att hon brutit nacken av sig, om man inte visste bättre. Brukar ligga på skötbordet också, böja huvudet bakåt, titta över axeln liksom (på rygg) och spänna hela ryggen i en båge så att hon ligger nästan på sidan. Hon är dock också väldigt stark i nacken och stadig annars också (håller huvudet väldigt högt från marken om man lägger henne på mage, och har lyckats vända sig ett par gånger också, mest i misstag tror jag dock). Är hon trött så borrar hon också gärna ner sig med ansiktet i ens armhåla, och kan slappna av. 

Det enda bvc egentligen frågat om är att hon tittar och vänder sig åt båda hållen, inte bara alltid åt samma håll. Och det gör hon ju, så då säger dom bara att hon är stark.  

• Mumin80
    Anonym (reflux?) skrev 2012-05-28 21:41:03 följande:
    Så har mina barn också gjort och båda har haft reflux, dvs. slapp magmun och sura uppstötningar(behöver inte vara kräkningar). Dom liksom spännde sig som en banan, fast mina var ofta ledsna och skrek också. Den ena ville gärna hänga över axeln, hjälpte väl till att stänga magmunnen.

Att dom böjer sig bakåt så där är tydligen ett tydligt tecken på reflux, enl. vår läkare. När bebisen böjer sig bakåt hjälper det till att stänga magmunnen och minska syran som kommer upp. ofta kan dom vrida huvudet åt ena sidan också. Refluxen blir värre när bebisen ligger ned.
    Fast jag har svårt att tro att dom måste ha reflux? För våran unge är typ nöjdaste ungen jag någonsin sett, i princip aldrig missnöjd utan orsak eller otröstlig, lite gnällig ibland på sin höjd (då jämför jag iofs med en storasyster som har ett temperament från h*lvetet och dessutom hade nån light-variant på kolik som liten, men ändå...). Skulle hon ha problem med reflux så borde hon ju vara lite missnöjdare i alla fall...
  • Anonym

Ja, fast han spänner sig som inte, förutom om man bär honom, så kan han spänna sig lite bågaktigt bakåt. Annars är det i avslappnad ställning han "böjer sig". Och jag har reagerat på att han inte vill bli "rapad" när han äter. Alltså om jag håller honom upprätt protesterar han ofta. Om han ligger är han nöjd. Jättekonstigt, måste nog ta upp det med bvc..

• Anonym
    Mumin80 skrev 2012-05-28 21:46:53 följande:
    Mindre dottern är 3,5 månader. Ser ofta ut som en banan när hon sover. Man skulle nästan tro att hon brutit nacken av sig, om man inte visste bättre. Brukar ligga på skötbordet också, böja huvudet bakåt, titta över axeln liksom (på rygg) och spänna hela ryggen i en båge så att hon ligger nästan på sidan. Hon är dock också väldigt stark i nacken och stadig annars också (håller huvudet väldigt högt från marken om man lägger henne på mage, och har lyckats vända sig ett par gånger också, mest i misstag tror jag dock). Är hon trött så borrar hon också gärna ner sig med ansiktet i ens armhåla, och kan slappna av. 

Det enda bvc egentligen frågat om är att hon tittar och vänder sig åt båda hållen, inte bara alltid åt samma håll. Och det gör hon ju, så då säger dom bara att hon är stark.  

Är du inte orolig över att hon ska få ont i nacke eller rygg senare? det är jag mest orolig över! nej han håller så åt båda hållen men det som oroar mig är att han gör det mer gärna än att ligga avslappnad. Men om jag lägger honom på ryggen så kan han sova så också, utan problem. Men helst bak med huvudet så långt det går. 
  • Mumin80

Vår dotter kan gå med på att hållas upprätt när hon rapar, men lustigt nog så verkar hon ha lättare att "få ut det" när hon ligger ner. Så då får hon väl ligga. Att stå upprätt i famnen och balansera och titta sig omkring är väl det roligaste som finns i universum ungefär tror jag, men annars så är hon inte speciellt förtjust i att hållas upprätt. 

Angående ont i nacken eller liknande så är jag inte orolig. Tror knappt att dom kan få träningsverk i denna åldern Som jag ser det så tränar dottern helt enkelt musklerna, man ser ju att det är samma typ av rörelse som hon behöver använda för att vända sig från rygg till mage sen. Och att träna och försöka och jobba med kroppen är så inbyggt i dem på något sätt, jag tycker att det syns så tydligt att det hon gör är naturligt för henne att jag har svårt att tro att hon skulle få ont av det.

Min äldre dotter var iofs nog inte riktigt lika stark vid födelsen, men är så aktiv och har tränat sin motorik med en så enveten frenesi sedan hon var nyfödd, att jag är ganska luttrad. Jag antar att jag hade varit oroligare över lillasyster om storasyster varit av den mera stillasittande lugna varianten. (har man sett första ungen klättra upp i bokhyllorna vid 8 månaders ålder så finns det inte mycket lillasyster kan skrämma en med. Hoppas jag...)

• Kakmonster

Ts, min son har gjort exakt likadant ända sen dom första månaderna. Gör detta fortfarande. Han är nu 9 månader. Fattade inte varför tills vår läkare fick se detta beteende och hon sa på en gång "en typisk refluxrörelse". Kan tilläggas att han har reflux och får medicin mot detta. Men vet inte om det hjälper direkt, för han spänner sig på detta vis ännu och kräks stup i ett.

Han kan se hur glad och nöjd ut som helst under dessa "attacker".

• Lena
    Anonym (reflux?) skrev 2012-05-28 21:41:03 följande:

Inget måste med reflux dock, varken jag eller dottern har/hade problem med det.
  • Anonym

Tänkte också reflux men om bebisen inte lider av det dvs äter o sover bra o är nöjd kanske det isf är lindrig reflx som går över av sig sjäv. Ni kan väl bara hålla det i åtanke o i fall han börjar må sämre el sova sämre senare kan ni söka hjälp för det

• Anonym

har sex barn och fem har gjort så. Ingen har reflux utan alla har mått bra.

Svar på tråden Mitt barn böjer sig bakåt.