• Marielle89

Dags att byta från babyskydd till bilstol, men vilken bilstol ska man välja?!

Hej!
    Våran son blir 6 månader nu på söndag och det börjar snart bli dags att byta från babyskyddet till en bilstol!
    Men, vad ska man välja?!
    Det är ju en djungel och finns hur mycket som helst att välja på, så jag tänkte kolla om det finns någon här som har något tips eller råd om vad man bör respektive inte bör skaffa osv.!?

Skulle vara till stor hjälp! :)

• Svar på tråden Dags att byta från babyskydd till bilstol, men vilken bilstol ska man välja?!
  • CeciliaMaria82

Min bebis är 9 månader och vi samt många jag pratat med har valt maxi cosi mobi, de har 20% rabatt på barnens hus dessutom! Ska nog iväg och köpa en imorgon! Dottern är snart 70cm när hon växt några ynka cm till är den maxi cosin vi har nu för liten!

• Azi

Åk till affären och prova de olika stolarna i bilen. Den bästa stolen för er är den som får plats i er bil och som just ert barn sitter bra i.
    Vi har Brio Zento och är nöjda.

• J K

Vi har en Britax Multi Tech. Vi är nöjda bortsett från att den tar mycket plats i bilen med stödben och allt. Har testat stolen i flertalet bilar och visst - det GÅR - men det blir trångt.

♥ Benjamin hösten 2010 & Isabella våren 2012 ♥
  • Turboplingen

Beror ju på också hur stor han är.. Min son hade vuxit så mycket och snabbt så jag köpte en Britax two way för att jag visste att en highway och akta graco cosmic comfort inte skulle räcka länge.. Sen kan man ju vända Two wayen framåt sen

• Sisisisi

Jag är supernöjd med vår britax multitech! Köpte den när sonen var 2 år, nu är han snart 4 och den är nästan urvuxen så den är tyvärr lite kort i ryggen. Byter till britax twoway snart så han kan sitta bakåtvänd till 5 år iaf.

Till en bebis hade jag valt besafe, mobi eller maxway.

Turboplingen skrev 2012-05-28 21:12:49 följande:
    Beror ju på också hur stor han är.. Min son hade vuxit så mycket och snabbt så jag köpte en Britax two way för att jag visste att en highway och akta graco cosmic comfort inte skulle räcka länge.. Sen kan man ju vända Two wayen framåt sen

Man bör ju använda twowayen bakåt så länge det går och sen köpa en riktig bältesstol. Att använda kombistolar framåt rekommenderas inte.
  • Omorfia

Vi köpte en maxi cosi mobi till dottern efter babyskyddet. Hon är fyra år och 103 cm och sitter fortfarande jättebra i den. Vi har den i baksätet och det är bra med plats i framsätet (vi har en passat kombi). Den är lätt att tippa också när dottern somnat.

• Turboplingen

Sisisi, ja man ska inte spänn fast barnet i bilens säkerhetsbälte i en sån barnstol. Men two wayen låser man ju fast i bältet sen använder barnet Bilstolens bälte.

• Sisisisi
    Turboplingen skrev 2012-05-29 06:14:09 följande:
    Sisisi, ja man ska inte spänn fast barnet i bilens säkerhetsbälte i en sån barnstol. Men two wayen låser man ju fast i bältet sen använder barnet Bilstolens bälte.

Ännu sämre att göra så! Det säkraste när man vänder är en rejäl bältesstol!
  • Kodia
    Turboplingen skrev 2012-05-29 06:14:09 följande:

Man ska ju ha barnet bakåtvänd så länge det går, dvs tills stolen är urvuxen, och när den är det är det ju urvuxen oavsett åt vilket håll man ställer den.... Byt till bältesstol när ditt barn är för stort! Men jag gillar Twoway, har haft den till mina barn, och den  funkar bra tills barnen är bortåt 120 cm!
Svar på tråden Dags att byta från babyskydd till bilstol, men vilken bilstol ska man välja?!