• Anonym (Fundersam)

Förälskad? Kär? Passion? Hjälp!?!?

Jag är lever tillsammans med en man och vi har ett barn ihop, vi planerar för att bli minst en till. Vi har roligt ihop, skrattar mycket, respekterar varandra och är allmänt snälla mot varann. Vi hjälper till och finns där när den ene har en motgång, vi känner oss väldigt trygga med varandra helt enkelt. Jag älskar verkligen den här mannen och tycker att han är en underbar pappa till vårat barn. Jag har aldrig varit tillsammans med någon lika länge som med min nuvarande partner, och jag är långtifrån less på honom. Det jag funderar över är att jag aldrig varit upp över öronen förälskad i honom. Det har pirrat till i magen visst, och innan vi blev ett par låg jag på nätterna och tänkte på honom. Men tidigare pojkvänner har jag liksom kunnat ligga och kolla på hur länge som helst och beundrat. Varit riktigt förälskade med, haft passionerat sex och hela den biten... Till saken hör väl att jag tidigare mest varit med struliga bad boys men sen har jag alltså valt ett tryggare alternativ. Jag saknar väl den riktiga attraktionen imellan oss, lite passion och glöd. Dock tror jag att dessa män aldrig skulle finnas där för mig och ett barn på det sättet som min nuvarande partner gör, han är underbar. Men jag saknar livliga debatter, åtrå och lite mothugg på skoj alltså. Hur är era relationer, vad tänker/känner ni? Är jag en dålig flickvän som tänker på detta? Vad tycker ni att jag ska göra? Tack för ärliga svar! (har skrivit detta på mobil så stavfel m.m kan förekomma)

• Svar på tråden Förälskad? Kär? Passion? Hjälp!?!?
  • Anonym (grubbla inte)

Eftersom ni redan har barn ihop och har ett bra liv tillsammans tycker jag inte att du ska grubbla! Jag har själv ingen erfarenhet av riktig passion, så jag vet väl inte riktigt vad jag saknar i mitt liv, men jag undrar om inte bristen på passion t o m kan vara en sak som gör förhållandet stabilare? 

Go with the flow, säger jag, och fundera inte så mycket. Du är inte en dålig flickvän som grubblar, men du kanske blir en ännu bättre flickvän om du bara vilar i det du har, som trots allt verkar vara väldigt bra och kärleksfullt.  

• Anonym (42 årig kvinna)

hej
    Jag känner igen mig absolut i dig 
    har också familj men känner inte riktig riktig passion mm men vi har varit tillsammans i 20 år 
    han är riktig snäll, trevlig mm men är inte världens snyggaste men har ett varmt hjärta det var nog det
    jag fastnade för tror jag? jo vi har mycket bra sexliv
    Tänkte på sådana banor när barnen var små också . Är det så mitt liv kommer att vara ?? för alltid? 
    men för en tid sedan pratade vi om att börja swinga tillsammans har provat och känner faktist
    en rejäl lyft i vårt förhållande i alla fall från min sida..

Jag ser honom på annat sätt och blir mer kåt på honom konstigt nog
    men det som funkar för oss kanske inte funkar för andra ..

lycka till                  

• Mr Manly Man

Livet blir så bra som man gör det till. Om man går och fantiserar om andra så är det lätt att falla dit för det finns alltid någon annan som kan tyckas mer spännande där ute. Lev för dagen och lyft fram de bra sidorna hos din partner. Grubbla inte så mycket och var öppen för nya infallsvinklar från olika håll. Livet blir aldrig som man tänkt ändå. Det som händer det händer och livet skall man njuta av.

• de Robespierre
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-05-28 21:44:29 följande:
    Jag är lever tillsammans med en man och vi har ett barn ihop, vi planerar för att bli minst en till. Vi har roligt ihop, skrattar mycket, respekterar varandra och är allmänt snälla mot varann. Vi hjälper till och finns där när den ene har en motgång, vi känner oss väldigt trygga med varandra helt enkelt. Jag älskar verkligen den här mannen och tycker att han är en underbar pappa till vårat barn. Jag har aldrig varit tillsammans med någon lika länge som med min nuvarande partner, och jag är långtifrån less på honom. Det jag funderar över är att jag aldrig varit upp över öronen förälskad i honom. Det har pirrat till i magen visst, och innan vi blev ett par låg jag på nätterna och tänkte på honom. Men tidigare pojkvänner har jag liksom kunnat ligga och kolla på hur länge som helst och beundrat. Varit riktigt förälskade med, haft passionerat sex och hela den biten... Till saken hör väl att jag tidigare mest varit med struliga bad boys men sen har jag alltså valt ett tryggare alternativ. Jag saknar väl den riktiga attraktionen imellan oss, lite passion och glöd. Dock tror jag att dessa män aldrig skulle finnas där för mig och ett barn på det sättet som min nuvarande partner gör, han är underbar. Men jag saknar livliga debatter, åtrå och lite mothugg på skoj alltså. Hur är era relationer, vad tänker/känner ni? Är jag en dålig flickvän som tänker på detta? Vad tycker ni att jag ska göra? Tack för ärliga svar! (har skrivit detta på mobil så stavfel m.m kan förekomma)
    Man kan känna en massa men behöver absolut inte agera på eller leva ut det. Vi har nog alla perioder av tvivel i våra liv men samtidigt så vet vi också om det kan vara en tillfällig övergående sak kontra något riktigt allvarligt. I ditt fall låter det som inte är katastrof och du snarare undrar varför du känner som du gör.

De flesta vill ha en partner som har allt. Snygg, sexig, lite farlig, någon som inte är så förutsägbar på alla områden och som är stark i sig själv. Samtidigt vill vi att samma person skall vara snäll, öm, omtänksam, ansvarsfull, trygg, intelligent, kärleksfull, trogen, ha humor och bara älska en och ingen annan. Lite svårt att hitta allt detta i samma person. Man kan komma hyffsat nära men det är tveksamt om man kan hitta någon som har precis allt det man söker - och även fortfarande har det efter en tid tillsammans. Många är ju duktiga på att spela den roll som den andra vill se i början av ett förhållande. Och den andra parten vill ofta se allt det den söker i sin förälskelse.

Livet är fullt av val - kompromisser och chansningar. Det finns ingen inbyggd rättvisa i livet. Varje val vi gör, och vi gör tusentals varje dag i stort och smått, föregås av en kort utvärdering och "riskbedömning" följt av ett beslut. För det mesta väljer vi rätt och konsekvenserna på ett ev felaktigt beslut blir ofta inte så stort. Typ att vi "slösar bort" någon minut eftersom vi försökte hitta en p-plats närmare ingången men som inte fanns. Eller att man valde en kvällsmat som inte gillades av barnen trots att man visste att det fanns en chans till det innan.

När det gäller större och mer avgörande beslut och påföljder så blir det mycket svårare. Speciellt med förhållanden och att göra drastiska förändringar. Ibland vet vi att ett beslut måste tas och en förändring genomföras trots att det kommer bli jobbigt och smärtsamt. Alternativet att låta det vara är inget alternativ. Men när det gäller saker som i sin grund inte är något större problem, dvs det är ingen akut kris men man känner ändå att något annat lockar så kan det blir förvirrande. För man har sällan förmågan att sätta sig in i vilka följderna verkligen blir vid ett sådant beslut. Ofta så har vi inga problem med att måla upp alla positiva saker man tror kommer att ske. Men det finns alltid en baksida och trots att man kanske tidigare har varit där så har man glömt bort eller förträngt dessa negativa saker.

När det gäller att längta från ett fungerande tryggt förhållande till ett teoretiskt möjligt med en "farligare" person så står man fortfarande i tryggheten när man längtar. En bad boy/girl kan vara en kick, ett rus, en passion som mycket bygger på att vinna personen. Det som ingen annan har lyckats med. Att "tygla" och få den personen att älska bara en själv. Man tror att om man bara får en chans att visa det man själv kan ge så kommer denna person att älska en och aldrig vilja ha någon annan. Men i detta finns en motsägelse för det som är lockande för många är just det osäkra, kampen, risken att förlora, att personen är oförutsägbar. En del menar att just bad boys ibland representerar någon person tidigare i livet vars kärlek man aldrig lyckades vinna. Om man vinner  denna bad boys kärlek så är det så nära man kan komma det man egentligen söker.

Men att leva med någon som denna har sina jobbiga stunder också. Vi alla som har varit där vet vad det handlar om. Det blir ofta 20/80 där 20% av tiden är så man vill ha det medans resterande 80% består av gräl, svek, osäkerhet, oansvarighet, väntan och besvikelse. Vissa klarar av att bara leva för dessa 20% och menar att när det är bra då är det så otroligt bra. Man tar det dåliga med det bra och menar att det är priset för en passion. Samma personer kan senare gråta av förtvivlan när den återigen blir svikna, lämnar en fest pga bråk osv. Jag tycker att det i vissa fall finns något destruktivt i dessa förhållanden.

Samtidigt så tycker jag att man inte skall stanna kvar i ett förhållande man inte trivs i. Det kan vara minst lika destruktivt fast då på ett smygande sätt där det byggs upp över tiden. Men i TS fall så verkar det fungera bra och hon säger att hon älskar sin man. Det får mig att tro att det snarare handlar om en kombination av slentrian samt att hon redan från början har bestämt sig för att bad boys får henne att gå igång och det är just dessa som bara kan få henne till det. Det kanske gällde då och preferenser kan ändra under livet bara man tillåter sig att förändra sig.
  • Anonym (Fundersam)

Tack så mycket för era svar, de har hjälpt mig jätte mycket för att hamna i nya tankebanor. Jag ska nu verkligen börja/fortsätta uppskatta min man för den underbara människa han är. Jag tycker verkligen att alla människor är komplexa och spännande och vet att min partner inte är ett undantag. Jag har precis börjat tänka på att fria till min partner och kanske var det de som fick mig att bli nervös och frågande om han är mannen i mitt liv. Men precis som Mr Manly Man skriver kan man aldrig veta något på förhand och det är väl bara att passa på och njuta medan man kan. Jag tror även att en tanke från tonnåren om den rätta, som att det finns en enda som passar perfekt, finns kvar och spökar på något omoget vis. Jag ska försöka släppa det och istället lägga min energi på att förbättra vårat sexliv. Tack för svar ännu en gång.

• Anonym (Fundersam)

De Robespierre: oj tack för ditt utförliga svar. Du beskriver verkligen det jag upplever på ett bra sätt. Dock är inte min dragning till bad boys en längtan om att förändra på ngt vis. Men jag håller med om att det finns destruktivitet i dessa förhållanden, och det har jag "mått bra" av. Naturligtvis vet jag hur dumt det här låter, men det är svårt att styra känslor. Jag har känt mig trygg i det destruktiva och när jag träffade min nuvarande partner fick jag riva ner många väggar vilket var läskigt, för att det skulle kunna bli vi två. Nu är det inte det destruktiva jag saknar, tror jag, utan diskussioner av olika slag. Om politik, konst, kultur m.m, men min partner är inte intresserad av de ämnena som jag är. Men jag tänker att jag får väl istället diskutera detta med mina vänner istället. Men egentligen kan passion finnas utan destruktivitet och obalans i "maktfördelningen"?

• Mr Manly Man

Jag gillar ditt sätt att verkligen ta relationen på allvar och vrida och vända på eventuella funderingar som kan finnas. Man får lyssna på sin innersta känsla och agera från det helt enkelt. Jag blir helt varm när du säger att du ska lägga din energi på att förbättra ert sexliv istället. Vilken fantastisk kvinna du verkar vara och vad glad din kille ska vara för han har dig. Lyckas man hålla gnistan i sängen så är chansen enormt mycket större att man får ett hållbart förhållande i längden tror jag. Enligt min mening så är du helt rätt ute och fokuserar helt rätt. Jag försöker göra på samma sätt när jag blir attraherad av någon annan snygg kvinna att tänka på vilken vacker kvinna jag har och fantiserar om vad jag vill göra med henne. Det hjälper en att behålla fokus. Men går man och stör sig på sin partner är det jäkligt svårt att elda upp sig i sängen så det är inte lätt alla gånger.

• de Robespierre
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-05-29 10:28:34 följande:
    De Robespierre: oj tack för ditt utförliga svar. Du beskriver verkligen det jag upplever på ett bra sätt. Dock är inte min dragning till bad boys en längtan om att förändra på ngt vis. Men jag håller med om att det finns destruktivitet i dessa förhållanden, och det har jag "mått bra" av. Naturligtvis vet jag hur dumt det här låter, men det är svårt att styra känslor. Jag har känt mig trygg i det destruktiva och när jag träffade min nuvarande partner fick jag riva ner många väggar vilket var läskigt, för att det skulle kunna bli vi två. Nu är det inte det destruktiva jag saknar, tror jag, utan diskussioner av olika slag. Om politik, konst, kultur m.m, men min partner är inte intresserad av de ämnena som jag är. Men jag tänker att jag får väl istället diskutera detta med mina vänner istället. Men egentligen kan passion finnas utan destruktivitet och obalans i "maktfördelningen"?
    Förändring kan bestå av en massa olika saker. Det behöver inte nödvändigtvis innebära uppbrott eller drastiska saker utan kan lika bra vara att man väljer att se saker med andra ögon. Och som vanligt i förhållanden så krävs det att båda är med annars fungerar det inte.

Just detta att man känner att man har "mått bra" av destruktiva saker gör att man kanske skall ställa sig frågan om vad det är som gör att man "mår bra", vad det är som gör att man stannar kvar i det och varför man har en längtan efter det. Destruktivitet är aldrig något positivt och eventuella fördelar kan vara mycket korta för att sedan följas av en tung baksmälla. Jag försöker inte analysera eller spekulera i något när jag skriver detta, men vissa känner en känsla av trygghet och igenkännande i att leva med någon som man aldrig kan vinna den fulla  kärleken eller respekten hos. Kan bero på att man själv anser sig inte vara värd den, att man inte förtjänar det, ens egna självkänsla är stukad eller krasst att man är rädd för att bli riktigt förälskad och därmed också utsätta sig för risken att senare bli bortvald/dumpad (trots att det saknar logik).

Vi har alla en massa murar runt om för att skydda oss från att bli sårade eller blotta oss. Dessa kan vara nödvändiga för att vi skall kunna leva. Men samtidigt så kan de vara i vägen när det gäller förhållanden där mycket handlar om att våga släppa in någon annan i sitt liv. Det där magiska när två personer känner att allt stämmer och det inte behövs några ord. En blick, en beröring, ett leende, det outtalade säger mer än 1000 ord. Men för att kunna älska så måste man våga älska. Och det innebär alltid en risk. Alternativet är att innesluta sig och spela spelet och istället kompensera det genom att visa upp en fasad med all rekvisita man tror ett lyckligt förhållande skall ha - stort hus, snygg bil, bra ekonomi, karriär, supertränad kropp, evig ungdom osv.

Det där med intressanta och givande diskussioner kan finans både i det trygga och farliga förhållandet. Där handlar det mer om vilka intressen ens partner har och om man kan mötas i detta. Jag tror att vi alla mår bra av att motionera inte bara vår kropp utan även vårt intellekt må så vara kultur, politik, musik osv. Att träffa nya personer och utveckla sig men även lära sig och upptäcka nya saker. Nu kanske det inte är en stor chans att man bara springer på någon partner som av en slump delar ens intresse av Le Corbusier eller mexikansk Death Metal/Goregrind. Och det kanske är något man får acceptera att vi inte delar precis alla intressen. Så länge det finns andra saker som uppväger detta och är av större vikt i den stora bilden så kanske man kan leva med det.

Men jag tror att det även handlar en del om motivation. I början av ett förhållande kan de flesta "stå ut med" det mesta som ens partner tycker om eller vill göra. Vi följer med på utställningar, träffar personens vänner och familj, hänger med på festivaler, kort sagt gör allt det som vi kanske normalt inte har lust med. Allt för att vi motiverar oss att göra det eftersom vinsten är att vinna den andres hjärta. Längre fram i förhållandet så brukar denna motivation sjunka eftersom man kanske tycker att det inte finns någon orsak att göra det - man har ju redan vunnit den andra. Och det är väl inget direkt fel i det eftersom ingen skall behövas tvingas till något (tvång är ingen bra sak). Men samtidigt så handlar det om en "investering" i förhållandet och partnern där man kanske någon gång ibland kunde offra sin bekvämlighet och med öppna ögon och positivt sinne testa och möta sin partner i personens intresse. Vem vet, man kanske upptäcker att man gillar det? Just denna motivation kan sätta sig emellan två personer där den ena vill att den andra skall vara med medans den andra hela tiden säger att man inte vill, inte har någon lust eller intresse. Och istället gör - ingenting. Ja, jag pratar om när det är uppenbart att det handlar om saknad motivation och inte om tvång.

Eftersom jag inte har en susning om hur din man är och ifall det kan finnas en möjlighet till att väcka ett intresse hos honom (och motivation) så kan jag inte kommentera det. Men just slentrian göds av just brist på motivation. Det blir en negativ nedåtgående spiral. Det tragiska är att (speciellt män?) brukar hitta sin motivation igen när deras partner redan har tröttnat och har beslutat sig för att gå vidare.

Passion och förälskelse hör ihop och är samtidigt olika saker. Men kan ha en passion för en sak ett helt liv. Och vara passionerat förälskad i någon. En förälskelse är oftast en period då man blir kär i någon och upptäcker nya saker i den personen varje dag. Man vill spendera allt tid med personen och när man är ifrån varandra så känner man en djup saknad och längtan. Ens tankar och vardag är uppfylld av den andra personen och man nästan lätt sinnesrubbad av alla känslor. Det är ett rus. Tyvärr är förälskelsen inte evig utan den går efter en tid över i nästa fas där det antingen övergår till något som många beskriver som kärlek. Eller så går det som för de flesta över till ingenting. Det var bara en förälskelse och lika stormigt som den kom så försvann den. Det är inte ovanligt att man känner "hur kunde jag se något i honom/henne" om man är den som drar sig ur. Är man på andra sidan så väntar säkert en tid av sorg och lidande. För man är alltid två i ett förhållande men det finns inget som säger att känslorna för varandra alltid är balanserade och jämställda. Och i ett destruktivt förhållande så är det inte ovanligt att "den mest destruktiva" även är den som tar lite lättare på förhållandet och den andre kämpat förtvivlat för att få till en balans där båda känner likadant.

Det svåra är inte att hitta kärleken. Det svåra är att kunna behålla den.

Vissa spenderar hela livet i jakten på den riktiga kärleken och upptäcker till sist att de har haft den hela tiden (och kanske även har slarvat bort den). Vad vet jag, men det kanske beror på att vi har en förkärlek till att alltid fixa saker och förbättra trots att det egentligen inte är trasigt? Vem vill inte byta upp sig till business class om möjligheten finns? Samtidigt som det kommer till ett pris som vi inte har samma lust att betala. I ett förhållande så kommer ofta notan en stund senare. När "ruset" är över. Planet har landat och man upptäcker att man inte kom fram snabbare än alla andra ombord. Det handlar inte om att moralkakor som att man skall vara nöjd med det man har osv. Vad det handlar om är att ta sig en funderare på vad det egentligen kan bero på att man känner som man gör och känna efter. Är mitt förhållande så dåligt som jag tycker det är i jämförelse med det andra alternativet? Håller jag på att försöka rättfärdiga mitt agerande och resonemang och har slutat tänka objektivt? Vad är det som är bra resp dåligt där jag är nu jämfört med alternativet och den osäkerhet som finns där? Kan jag leva med att göra ett felaktigt val som sedan inte går att backa ifall jag väljer det andra alternativet och det visar sig inte fungera? Hur ser den stora bilden ut - dvs vilka följder får en separation på vårat liv när det gäller barnen, boende, ekonomi, delad vårdnad, socialt liv osv? Har vi öht gjort ett helhjärtat försök att hitta varandra igen i vårt förhållande? Finns det förutsättningar att det finns något där som bara väntar att få blomma upp bara vi ger det en chans? Och den kanske viktigaste - finns motivationen hos båda att åstadkomma en förändring och underhålla den?

När vi känner oss osedda, inte respekterade och förvirrade så är det lätt att fly iväg och titta åt ett annat håll. Kanske få lite bekräftelse från någon annan för att boosta självkänslan och det egna värdet. Antingen för att kompensera det vi saknar hemma eller det vi har burit med oss från uppväxten. Det svåra är att försöka komma på vad allt bottnar i och speciellt våga titta inåt och se sig själv. Det kan vara skrämmande för en del för det kan öppna lådor med saker man helst vill glömma bort.
  • Anonym (Fundersam)

de Robespierre: det låter klokt det du skriver. Jag tror de flesta människor drivs av det du beskriver som "fixa det som inte är trasigt", man vill förnya sig och man vill inte stå kvar på samma ställe utan lära sig nytt och hela tiden förbättra sig själv. Röra sig framåt.
    "Man" kommer väl till en punkt i sitt kärleksliv, där jag är nu kanske, när man bestämmer sig att jag vill förnya mig tillsammans med någon annan. Att jag tar att det kommer vara motgångar och att jag inte alltid kommer vara kär i en och samma partner men att jag ändå väljer den personen och att därefter göra en gemensam resa.
    Jag har aldrig valt någon på det viset innan, utan efter förälskelsen så har det tagit slut. Alla mina förhållanden innan det jag har nu har nästan på en dag varit lika långa.... nämligen 9 månader. Så länge håller mina förälskelser.
    Med min nuvarande partner har den första förälskelsen klingat av, vi har bott tillsammans länge, fått barn och gått igenom både glädje och sorg,
    Vi ordnade barnvakt igår och hade en heldag+kväll och det var det jag behövde, han kan verkligen få mig att känna mig uppskattad, sedd, vacker och levande.
    Jag vet nu att det är han jag vill vara med, men när jag skrev mitt första inlägg var jag less på hur vardagen hade sett ut för mig under de senaste veckorna. Detta har nu ändrat på sig av sig självt.
    Jag vill ännu en gång tacka för att ni tog er tid, jag behövde få ventilera, men jag har bestämt mig nu för att satsa och VÄLJA min nuvarande partner.
    Det är verkligen så att nackdelen jag såg med att vi inte delar samma intresse i att disskutera saker vägs upp av att vi har samma värderingar, vilket jag tycker är jätte viktigt. Och att, som anonym 42 år skrev, han har ett stort varmt hjärta... vilket är super sexigt!

Svar på tråden Förälskad? Kär? Passion? Hjälp!?!?