• Anonym

Preventivmedel utan viktuppgång?

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, har två barn och ett fast förhållande, jag röker inte, är frisk och normalviktig, inga kända sjukdomar i släkten vad jag vet. 
    Yngsta barnet är nu ett år och jag börjar bli desperat efter ett preventivmedel, men samtidigt orkar jag inte ta tag i det för att tidigare barnmorskor jag varit hos inte kunnat svara på mina frågor.
    Jag är ganska påläst och vet rätt bra som finns att välja på men det är en djungel..
    Har tidigare tagit Trinovum och Mini-P och gått upp i vikt av båda dessa, kilon som inte vill försvinna oavsett kost och träning.
    Jag vill ha ett preventivmedel som inte medför viktuppgång och inte har ett tidsspann på bara någon timme om det ska skydda.
    Kondom känns tyvärr inget alternativ för oss längre, det tar död på sexlivet och spontaniteten.. 

Har du något spontant tips om ett preventivmedel som kan passa mig? 
    Jag har haft funderingar på spiral, både koppar och hormon.
    Läste även på 1177 att om man haft problem med acne, viktuppgång osv med andra generationens p-piller kunde man testa tredje generationens p-piller som inte hade de biverkningarna lika långt upp på "vanlig-listan", stämmer det?

Tacksam för svar :)
    /Mamman  

• Svar på tråden Preventivmedel utan viktuppgång?
  • Aleksandra Barnmorska

hej!

detta med preventivmedel och biverkningar är helt individuellt och varierar från kvinna till kvinna. Till er skulle jag rekommendera nuva-ring eller kopparspiral.

NuvaRing är ett preventivmedel i form av en ring, så kallad p-ring, som man själv sätter in i slidan. NuvaRing innehåller de två hormonerna etinylestradiol och etonogestrel. De fungerar på ungefär samma sätt som kroppens egna könshormoner östrogen och gulkroppshormon. Etinylestradiol liknar östrogen. Etonogestrel är ett så kallat gestagen, det vill säga ett konstgjort gulkroppshormon. Själva ringen är gjord av mjuk, genomskinlig plast och är cirka fem centimeter i diameter. NuvaRing ska sitta kvar i slidan i tre veckor och har effekt hela den tiden och ytterligare en vecka.

När NuvaRing sitter på plats i slidan avger den hormoner i låg dos hela tiden. Hormonerna tas upp i blodet via slemhinnan i slidan. Upptaget av hormoner i kroppen blir jämnare från en p-ring än från p-piller, då man tar en tablett om dagen. NuvaRing skyddar mot graviditet framför allt genom att förhindra ägglossning. Gestagenet påverkar även slemhinnan i livmodern så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas där. Sekretet i livmoderhalsen blir också tjockare. Det gör det svårt för spermierna att ta sig in i livmodern.NuvaRing kan även lindra mensvärk. Om man sätter in ringen på mensens första dag har man skydd mot att bli gravid från och med den första dagen.

En del som använder NuvaRing kan må illa eller få ont i huvudet, spända bröst, akne, ont i magen eller förändrad vikt. Andra kan känna sig nedstämda eller få minskad sexlust. Ibland kan man få flytningar, klåda och svampinfektion i underlivet eller känna obehag av ringen i slidan. Ofta kan biverkningarna minska eller försvinna helt efter en tids behandling. Min erfarenhet är att nuvaring har mindre biverkningar då den avger en lägre dos hormoner lokalt.

Kopparspiral har sian fördelar genom att den är gratis och att den inte påverkar kroppen för övrigt utan har enbart en lokal verkan. dock kan den öka blödningsmängden och man kan ha mer mensvärk.

lycka till       

Svar på tråden Preventivmedel utan viktuppgång?