• sheeba

Ni som har haft tandställning, såkallat tågrels.

När man tog bort den så fick man ju en liten skena kallar jag det för som sitter fast på framtänderna. Den är av stål eller något.
    Har ni fått ta bort denne efter en tid eller har ni kvar den?
    Det var 13 år sedan jag tog bort min tandställning och har denna kvar, jag har frågat och vissa säger att det är konstigt och andra säger att vissa har den hela livet.
    Fast jag har haft den så länge tycker jag den är jobbig.

Vill inte ha kvar den men är rädd att tänderna ska flyttas igen.

• Svar på tråden Ni som har haft tandställning, såkallat tågrels.
  • waersta

stå på dig.. tror jag hade min ett år! Tänderna borde inte flytta sig nu. Ring en tandläkare och var tydlig med att du inte vill ha kvar den!!

• Melan81

Jag fick nån "tråd" bakom tänderna när dom tog min "tågräls"
    Den satt i ca 1 år sen ramlade den bort av sig själv å jag fick ingen ny..
    Tyvärr flyttade mina tänder tillbaka sig så allt kändes meningslöst..
    *suck*

• sheeba

Jag vill inte riskera att tänderna flyttas, men det skulle vara jäkligt skönt att bli av med den. Har ofta blåsor fram på tungan för den ligger mot och skaver i bland.
    Den har bara lossnat 2 ggr tror jag inte helt utan på 1-2 tänder. Men då har de satt tillbaka den.

• SARA Kickan

Jag hade "tågräls" och fick ingen skena varken i över eller under käken och min tänder vred sig pyttelite i någon månads tid efer att tandställningen togs bort.

Sambo har också haft och han fick en skena i under käken som han hade i fler år efteråt men bad folktandvården att ta bort och tänderna vred sig pyttelite på honom också.

Så tyvärr är det nog något man får räkna med att det blir lite skevt i munnen eller så kan man ju har kvar skena om man inte stör sig på den vill säga, vilket du väl gjorde.

• luckymum

Jag har haft två, den ena tog de bort efter 5 år eftersom jag sa att jag ville slippa den för att det skavde, den andra sitter kvar än, den har suttit där i 15 år nu så jag har snart levt halva mitt liv med den så jag har vant mig

• sheeba

luckymum> Jag kanske ska vänta 2 år till så har jag van mig
    Kan ju kanppt äta något för att det fastnar, sedan är tungan där och ska ta bort det ja ni vet hur det är. Så får man stor blåsa mitt på tungan som gör ont i flera dagar sedan.
    Ska till tandläkaren den 31 ska höra om de kan ta bort den då.

Jag har inplantat också, hörntänderna. Så tänderna kan kanske inte flytta på sig så jätte mycket? har ju muttrar och skruvar I käken

• Alvi

Hade tråd på insidan av undertänderna, men den togs bort ganska fort....
    Hade ju gomskena oxå.. eller vad i hela friden det kan tänkas kallas...
    En sån där gomgrej med tråd på.. för överkäken.....

• sheeba

Ja sådan hade jag med, den hade jag nog bara någon vecka kanske månad.

• Elsis

Jag hade tandställning för några år sedan och när den togs bort sattes en tråd på baksidan av tänderna. Tandläkaren sa att den skulle sitta i fem år och därefter var det många som fortsatte att låta den sitta kvar,han rekommenderade minst fem år.

• luckymum

sheeba: nu såg jag att du haft den 13 år jag börjar bli trött tror jag Du har nog rätt att det fastnar mat iden det är irriterande, fast den som var uppi skavde mot de nedre tänderna det var hemskt, de övre tänderna flyttade inte tillbaka men dom kändes lite "lösa" ett tag efteråt.

Svar på tråden Ni som har haft tandställning, såkallat tågrels.