• Wimzan

Hjälp! Farligt att äta möglad hårdost under graviditet?

Jag är gravid i v.14 och upptäckte precis någonting som gjort mig fruktansvärt nervös. När jag skulle plocka bort kvällsmaten såg jag att osten som jag precis ätit hade möglat. Det var inget grönt mögel utan vitt mögel i de små hålen som finns på en västerbottenost.
    Jag åt 6 ganska stora skivor av osten och det känns verkligen inte alls bra.
    Är detta farligt och vad kan hända?

• Svar på tråden Hjälp! Farligt att äta möglad hårdost under graviditet?
  • La Lola

Näe, mögel är inte fosterskadande.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jess86

Är du säker på att det var mögel? Om det var vitt så kanske det är sån där kalk som kan bildas i lagrade ostar?

• TheFamily

Säkert ingen fara.
    Det är riktig mögelost man ska vara försiktig med. Typ grönmögelost brieost osv....
    Ta det lugnt!
    Kram

• Havsjungfrun

Mögel på osten ska man ju aldrig äta. om det inte är en ren mögelost och då inte om man är gravid. Tror säkert inte att den lilla mängd du ev. kan ha fått i dig är farligt.

• La Lola
    TheFamily skrev 2012-05-29 09:50:01 följande:
    Säkert ingen fara.
    Det är riktig mögelost man ska vara försiktig med. Typ grönmögelost brieost osv....
    Ta det lugnt!
    Kram
    Fast det är ju inte möglet som är det skadliga.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mikroE

Mögel är inte farligt i sig, det risken för listeria som gör att man ska avstå från mögelost, inte möglet. Det är inte säkert det är mögel om det var västerbottensost, den kan ha vita fläckar ändå.

Svar på tråden Hjälp! Farligt att äta möglad hårdost under graviditet?