• avil

enkla sommarblommor,som lever hela sommarn-penseer??

undrar vilken sommarblomma i balkonglådor som liksom står sig bäst.Utan att man måste "sköta om de"? finns den?
    penseer-funkar de? eller dör de snabbt? lobelia,måste man hålla på o noppa bort döda blommor från de?
    petunior? de är ju bra va?

tips,på det enklaste!

(detta till en vän) själv ska jag frossa i allt möjligt,men det är en annan sak )      

• Svar på tråden enkla sommarblommor,som lever hela sommarn-penseer??
  • Mandel

Alla blommor måste vattnas och mer eller mindre "noppas".
    Penséer blir lätt "överväxta" fram emot mitten av sommaren. Jag skulle satsa på pelargoner, petunior och lobelia.
    Klassiskt och enkelt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • avil
    Mandel skrev 2012-05-29 08:05:36 följande:
    Alla blommor måste vattnas och mer eller mindre "noppas".
    Penséer blir lätt "överväxta" fram emot mitten av sommaren. Jag skulle satsa på pelargoner, petunior och lobelia.
    Klassiskt och enkelt.

jo,fast vissa bör ju noppas mer än andra...liksom.
    Men du,du tänker att jag ska ha pelargon i blomlåda? det har jag faktiskt aldrig haft!? Bara i ensamma krukor så att säja..... kanske man kan ha en pelargon i mitten,sen på varsida om den petunia o på deras sidor  hänglobelia då?

• Khaleesi

Petunior skulle jag avråda från, eftersom de verkligen måste noppas mycket, och dessutom har äckligt klistriga blommor.

Tagetes är lättskötta, liksom lobelia. Pelargoner är också fina, och är lite lättare att hålla efter än petunior.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Vero06

Jag har kört Pelargoner samt tagetes...så gott som underhållsfria. behöver inte litervis med vatten, bara lite tillsyn då och då. Pelargonblommor glillar tex inte ösregn då blir blommorna fula och behöver ansas lite.

• avil

det finns ju såna där hängpelargoner med-är de också lättskötta.........eller?

• Fia 28

Det beror ju lite på om lådan står i gastrande sol dagarna igenom eller i skuggan eller är utsatt för regn?
    Mina blommor får sol hela förmiddagen och står under tak. Jag har en ampel med mini-häng-petunia som jag kallar dem (vet inte riktiga namnet, men ser ut som små petunior), den är fin men man måste plocka bort utblommade blommor. I balkonglådan har jag begonia och nån grön hängväxt. Pelargoner har jag haft många år i balkonglådor och de är väldigt tacksamma. Ifjol hade jag en klätterväxt med mörgröna blad och hundratals mörklila klockor men hittar inte den på nätet.

• Vero06

Har ingen erfarenhet av hängpelargoner. Har för mig att de kan vara lika bra, men kan vara lite känsligare? Nån annan som vet??

• Flutterby

Snöflinga/Bacopa är superlätt, den vattnar man bara så sköter den sig själv. Vissnade blommor trillar av och sedan kommer nya. Den blommade ända in i november hos mig förra säsongen.

• Havsjungfrun

Snöflingor, Blomstertobak, lobelia, gröna växter m.m. är bra. Absolut inte penséer, petunior eller pelargoner...

Svar på tråden enkla sommarblommor,som lever hela sommarn-penseer??