• Justus

Mår du dåligt av träning?

Jag tror inte att jag är som andra när det kommer till träning. Jag lyckas aldrig komma fram till det stadium när min kropp belönas med endorfiner av träning utan jag blir bara trött och mår t.o.m. fysiskt illa av konditionsträning, en känsla som sitter i flera timmar efteråt.

Jag har upprepade gånger under mitt liv gjort försök att börja konditionsträna men det har varje gång havererat eftersom jag aldrig "får något tillbaka" av träningen. Jag har gjort som jag har blivit rådd av vana träningsmänniskor, jag har testat löpning, powerwalk, stavgång etc. men alltid med samma nedslående resultat.

Jag har ändå ingen usel grundkondition. Ofta när man är i grupp och är ute och rör på sig så har jag aldrig några problem med att hänga med i andras tempo medan det kan finnas andra i gruppen som har problem och stönar och stånkar och kommer efter.

Men det verkar som att det är nåt fel på mitt belöningssystem eftersom jag aldrig uppnår den där känslan som så många talar om, att man längtar efter att få ut och springa och att de blir beroende av sin träning.

Är det fler som är som jag? (Kanske är detta fel forum, alla som är intresserade av det hör forumet mår väl antagligen bra av träning... *L*)

• Svar på tråden Mår du dåligt av träning?
  • Khaleesi

Hur ofta tränar du när du tränar? Jag har upplevt den där "längtar till nästa gång jag får komma ut och promenera/springa igen"-känslan ett fåtal gånger i mitt liv, och de gångerna har jag alltid varit ute varje dag på ganska långa turer. Antingen på semester när jag promenerat mycket varje dag, eller någon gång när jag bestämt mig för att jogga korta bitar varje dag, snarare än längre turer någon gång i veckan.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Justus
    Khaleesi skrev 2012-05-29 08:45:37 följande:
    Hur ofta tränar du när du tränar? Jag har upplevt den där "längtar till nästa gång jag får komma ut och promenera/springa igen"-känslan ett fåtal gånger i mitt liv, och de gångerna har jag alltid varit ute varje dag på ganska långa turer. Antingen på semester när jag promenerat mycket varje dag, eller någon gång när jag bestämt mig för att jogga korta bitar varje dag, snarare än längre turer någon gång i veckan.
    Jag tränar dagligen. Jag har alltid, när jag har försökt mig på det, följt alla råd från kunnigt folk, för jag har verkligen velat träna och göra det på rätt sätt. Jag har också hållit på flera månader så att "övergångsbesvären" ska försvinna.
  • Khaleesi

Jag lider med dig! Om du nu ändå lägger ner så mycket energi på det så borde du ju få lite belöning, kan man tycka.

Hur är det med kosten? Har du druckit ordentligt innan träning, och äter du något direkt efteråt så att kroppen får fylla på det den förlorat?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pallas

Jag kan inte ens räkna alla mil jag sprungit genom åren, men av löpning har jag aldrig fått den där belöningen. Aldrig har det känts lätt och skönt. Jag blir bara trött, får problem med astma och blir illamående när jag springer. Däremot känner jag stor skillnad på livet och orken om jag ändå utsätter mig för det. Det är vidrigt, jag hatar att springa!

Jag kan ju bara gissa, men på din beskrivning låter det som att du kan ha brist på något. Har du gjort någon hälsoundersökning? Har du problem med syresättning, taskig lungkapacitet, felaktig kost (dåligt med bränsle för musklerna) eller liknande, kanske? 

• Justus

På läkarundersökningar har jag alltid varit ett praktexemplar. De hittar inga fel på mig och jag har perfekta värden. Nu har jag ju inte rotat i all olika saker som man kan göra, men jag upplever inga besvär. Jag har alltid vart, som jag brukar säga, oförskämt frisk. Inga allergier, bra rygg, inga ledbesvär (jo, hade begynnande artros, men den försvann när jag drog ner på kolhydrater).

Jag orkar alltid prestera när det behövs, jag är både uthållig och lite starkare än genomsnittet. Jag har varit med och hjälpt många att flytta, så jag har kunnat konstatera att de flesta andra verkar vara svagare när det ska lyftas och bäras tunga saker. Bara vältränade unga män verkar ha samma kapacitet som jag. Samma med att gå upp och ner i trappor, jag orkar gå medan de andra behöver ställa ner bördan och vila.

Så jag upplever inga besvär, det är bara det att jag aldrig kan känna nåt välbefinnande av träning och jag tycker det är konstigt.

• cloudberry79

Jag tycker att jag uppfattar att du upplever träningen som mindre plågsam när du tränar tillsammans med andra? Att du känner en viss glädje i att inte hamna sist, alltså att du lätt hamnar i tävlingsläge? I så fall ska du helt klart träna tillsammans med andra, gruppträning av alla former triggar tävlingslusten i en del, medan andra inte alls känner sig peppade av att vara bättre/starkare/snabbare. Det är inget fel i att hitta belöning i tävlingsmoment, snarare helt normalt. Jag finner absolut ingen glädje i att springa. Jag gör det ändå, men mår allra bäst när jag grupptränar.

Sur, grinig och på smällen.
  • Gladskit

Ja du är nog bara ett bevis på att vi alla är olika.
    Och det är inte säkert att du någonsin kommer att uppnå eller hamna i någon sorts "runners high" där allt bara flyter, det är många som aldrig får den känslan. Jag tycker det är jäkligt starkt av dig ändå att fortsätta träna för som jag förstår så har du ändå gjort det regelbundet?

Du får väl tänka att du vet att du gör något som du och din kropp ändå mår bra av och vara nöjd med det. Kanske välja såna aktiviteter som ändå verkar trigga dig litegrann, som tävlingsmomentet som cloudberry skriver ovan.

• Justus

Mja... att tävla i fysisk aktivitet fullständigt avskyr jag, och lagidrotter är nåt bland det mest ointressanta som finns på denna jord. Jag tycker ju knappast att det är att träna eller tävla när man baxar en soffa uppför 5 trappor. *L*

Nej, det är väl bara att konstatera att vi alla är olika och att jag är lite mer eljest än andra just på den här punkten...

• stingrocka

Kanske tränar du fel saker,,,istället för att träna kondition, testa tex yoga, eller pilates. Något mer spirituellt.

Jag älskar att träna, tränar spinning, styrketräning, core, box, balansboll..men enda gången jag verkligen känner att jag är i harmoni med min kropp och hjärnan är vid just yoga!

• cloudberry79
    Justus skrev 2012-05-29 17:29:02 följande:
    Mja... att tävla i fysisk aktivitet fullständigt avskyr jag, och lagidrotter är nåt bland det mest ointressanta som finns på denna jord. Jag tycker ju knappast att det är att träna eller tävla när man baxar en soffa uppför 5 trappor. *L*

Nej, det är väl bara att konstatera att vi alla är olika och att jag är lite mer eljest än andra just på den här punkten...
    Jag tänkte nog mer på typ kampsport, boxercise, bodypump etc, inte lagsport. Sånt hatar jag också.
    Sur, grinig och på smällen.
  • tarux

ja jag mår dålig av träning. hatar att svettas för jag får utslag av svett. tränar så lite som möjligt och undviker att svettas.

• Justus
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-06-04 15:42:30 följande:
    Oooh,jag känner likadant men jag har trott att jag va ensam om detta.....
    tarux skrev 2012-06-04 16:04:39 följande:
    ja jag mår dålig av träning. hatar att svettas för jag får utslag av svett. tränar så lite som möjligt och undviker att svettas.
    Åh, äntligen några som har liknande erfarenheter! Nej, jag gillar ju inte heller att svettas, men just det kan jag stå ut med, jag får ju inget obehag av själva svettningen mer än att jag inte gillar det.
  • Anna83 m Juline och Vincent
    Justus skrev 2012-06-04 17:54:32 följande:
    Åh, äntligen några som har liknande erfarenheter! Nej, jag gillar ju inte heller att svettas, men just det kan jag stå ut med, jag får ju inget obehag av själva svettningen mer än att jag inte gillar det.
    Jag undrar massor över vad det kan bero på.Det går jättebra till en början men ist för att orka mer och mer så blir jag dålig.
    Jag får massor av blodtrycksfall och domningar och jag får mjölksyra mycket fortare.
    Ja lider av lågt blodtryck och att hjärtat inte riktigt verkar orka pumpa runt blodet med den kraft det borde.Undrar massor om det spelar in i min träning......

Hur mår du när du tränar?
  • Justus
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-06-04 17:59:29 följande:
    Jag undrar massor över vad det kan bero på.Det går jättebra till en början men ist för att orka mer och mer så blir jag dålig.
    Jag får massor av blodtrycksfall och domningar och jag får mjölksyra mycket fortare.
    Ja lider av lågt blodtryck och att hjärtat inte riktigt verkar orka pumpa runt blodet med den kraft det borde.Undrar massor om det spelar in i min träning......

Hur mår du när du tränar?
    Jag har ju inga problem blodtryck eller så. Jag har mest det problemet att jag mår så dåligt efter träningen och det tar lång tid innan jag mår bra igen, oftast flera timmar.
  • fill hith

Jag mår nästan aldrig bra av själva träningen. Det är resultaten jag mår sjukt bra av. men sen så är jag en extrem tävlingsmänniska också.

Svar på tråden Mår du dåligt av träning?