• NickiSthlm

Ska flytta, hur göra med köpeskillingen då det skiljer en månad mellan inflytt för mig och tillträde för mina köpare (behöver finansiera nya boendet med de pengar jag säljer för)

Jag ska flytta och flyttar in den 1 augusti i min nya lgh. Mina köpare till mitt radhus tillträder SENAST den 1 september (förmodligen tidigare än så, beror på när deras lgh blir såld och när deras köpare kan flytta in) men hur gör man med köpeskillingen? Jag kommer ju att betala handpenningen på 10% idag vid kontraktsskrivning och självklart kontakta mäklaren och fråga detta men någon som vet vad man "brukar" göra i sådana här lägen? Vore skönt att höra hur andra gått tillväga så jag ev kan kontra med något om det skulle strula till sig med något. Jag får inga lån nämligen (ev. kanske jag kan ordna borgenär) utan får betala lgh med vad jag får för radhuset.
    Tacksam om någon vet något om detta!

• Svar på tråden Ska flytta, hur göra med köpeskillingen då det skiljer en månad mellan inflytt för mig och tillträde för mina köpare (behöver finansiera nya boendet med de pengar jag säljer för)
  • ardath bey

Man brukar betala resten av köpeskillningen vid tillträdet. Om du inte kan betala då vet jag inte vad som kommer att hända men till exempel kan du väl nekas tillträde till lägenheten eller så häver säljaren köpet.
    Det är ganska allvarligt att du inte kan betala lägenheten!

• Greger b

En god idé kan ju vara att du föreslår att ni delar på månadshyran den aktuella månaden, och att du har 14 dagar på dig att i lugn och ro flytta ut, samtidigt som den nya hyresgästen likaså har 14 dagar att flytta in.

• Butterscotch
    Greger b skrev 2012-05-29 09:33:11 följande:
    En god idé kan ju vara att du föreslår att ni delar på månadshyran den aktuella månaden, och att du har 14 dagar på dig att i lugn och ro flytta ut, samtidigt som den nya hyresgästen likaså har 14 dagar att flytta in.

NEJ! Detta funkar kanske när det gäller hyreslägenheter, men för bostadsrätter är det viktigt att inget tillträde sker innan lägenheten de facto övergått i ny ägo. Det kan bli stora problem med försäkringar mm.

Ts, om du har ett påskrivet köpeavtal borde du kunna få låna pengar till nya lägenheten med det som grund. Det som händer är helt enkelt att du får betala för dubbla lån under den tiden du är ägare till två boenden. Kan den nya ägaren flytta tidigare än 1 september får ni boka in en tidigare tid hos banken, och slutföra köpet där. Först då får den nya ägaren tillträde till lägenheten.

• NickiSthlm
    Greger b skrev 2012-05-29 09:33:11 följande:
    Saken är den att den lgh jag ska flytta till redan är tom och klar, de flyttade för ett par månader sen (bodde där bara medan de byggde hus i närheten) och vill ju såklart inte stå och ticka pengar men varit så schyssta att de gått med på inflyttning för mig SENAST den 1 aug för troligtvis kommer mina köpare att flytta in tidigare. Så det känns lite sådär att begära det då de varit schyssta.
    Tack för förslaget annars!
  • Hjärtefröjd
    NickiSthlm skrev 2012-05-29 09:00:47 följande:
    Jag ska flytta och flyttar in den 1 augusti i min nya lgh. Mina köpare till mitt radhus tillträder SENAST den 1 september (förmodligen tidigare än så, beror på när deras lgh blir såld och när deras köpare kan flytta in) men hur gör man med köpeskillingen? Jag kommer ju att betala handpenningen på 10% idag vid kontraktsskrivning och självklart kontakta mäklaren och fråga detta men någon som vet vad man "brukar" göra i sådana här lägen? Vore skönt att höra hur andra gått tillväga så jag ev kan kontra med något om det skulle strula till sig med något. Jag får inga lån nämligen (ev. kanske jag kan ordna borgenär) utan får betala lgh med vad jag får för radhuset.
    Tacksam om någon vet något om detta!
    Om dina köpare tillträder radhuset före avtalat datum måste ni skriva ett extra papper om detta tillsammans med mäklaren. Det var vår mäklare mycket noga att påpeka när vi sålde lägenhet förra veckan.

Om man tar över sitt nya boendet innan man lämnar det gamla brukar man ansöka om ett överbryggningslån, men eftersom du inte får några lån vet jag ärligt talat inte hur du ska kunna lösa det. Du måste ju betala din nya lägenhet den 1 augusti, oavsett om du fått pengar för ditt radhus eller inte.
  • NickiSthlm
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-29 09:46:13 följande:
    Om dina köpare tillträder radhuset före avtalat datum måste ni skriva ett extra papper om detta tillsammans med mäklaren. Det var vår mäklare mycket noga att påpeka när vi sålde lägenhet förra veckan.

Om man tar över sitt nya boendet innan man lämnar det gamla brukar man ansöka om ett överbryggningslån, men eftersom du inte får några lån vet jag ärligt talat inte hur du ska kunna lösa det. Du måste ju betala din nya lägenhet den 1 augusti, oavsett om du fått pengar för ditt radhus eller inte.
    Tack så mkt för svar! Jag uttryckte mig lite oklart ser jag nu, jag HAR en borgenär, min pappa kan gå in så länge men undrade ändå om det fanns andra sätt man kanske "brukar" göra, aldrig kul att springa till pappa i vuxen ålder och fråga även om jag vet att han hjälper till
  • LunaLunatic

Jag hade samma problem. Hade denna lägenhet från 1a maj, sålde min förra från 14e juni (passade mig och köparen bättre än månadsskiftet). Var studerande så kunde ej få lån för denna korta tid, så mina föräldrar tog ut ett blancolån.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Ms H

Tycker att det är lite konstigt att mäklaren inte kollat upp att de som är med i budgivningen vet hur de ska finansiera sitt eventuella köp.

Vet du säkert att du kan få ett lån med borgensman (antar du menar b-man när du skriver borgenär)? Det är inte alltid banker godkänner det.

• redfox

Men kontakta din bankman så fort som möjligt. När vi köpte hus betalade vi 10% i handpenning. Detta gjordes 7 dagar efter vi skrev på kontraktet. På tillträdesdagen betalade vi ytterligare 5% (banken krävde 15%). Sedan hade vi dubbla lån i 10 dagar (glappet mellan inflytten i huset och när de nya ägarna av lägenheten tillträdde denna). Vet inte om jag har hjälpt dig eller bara snurrat om allting.

• MsM84

Jag tillträdde också min nya lägenhet innan jag lämnat min gamla, och jag pratade helt enkelt med banken och lånade pengarna tills min försäljning hade gått igenom. På tillträdesdagen av din nya måste du betala köpeskillingen och du får inte pengarna från det du säljer förrän köparnas tillträde, så om de inte vill tillträda tidigare behöver du låna den månaden. Tvivlar dock på att det är några problem för en bank eftersom du har underskrivna kontrakt på både köp & sälj.

• LunaLunatic
    arianne03 skrev 2012-05-30 17:22:53 följande:
    Man brukar ta ett s. k. överbryggningslån.
    Problemet är när banken inte vill låna ut.

I mitt fall var jag student med en lägenhet köpt kontant. Min lägenhet låg ute via bankens fastighetsförmedling men jag kunde ej få något lån, trots att värdet på min lägenhet översteg den jag skulle köpa.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Awesome

Har du ett skrivet kontrakt med köparen av ditt radhus så brukar banken bevilja ett överbryggningslån för den tiden du äger två fastigheter. Det löses bort direkt vid köparnas tillträdesdag och du betalar bara ränta för lånet. Det var krångel på vår bank med detta också, men de allra flesta banker har dessa lån även om en del bankmän inte är så insatta (jag fick ringa ett annat kontor till slut, höll på att bli tokig för jag visste ju att dessa lån fanns). Blev en bra lösning till slut. 

Svar på tråden Ska flytta, hur göra med köpeskillingen då det skiljer en månad mellan inflytt för mig och tillträde för mina köpare (behöver finansiera nya boendet med de pengar jag säljer för)