FRÄNTORP Göteborg, någon som bo där eller känner till området?
Vad tycker ni om Fräntorp, är det ett schysst område att bo med småbarn?
Berätta allt ni vet och tycker!
Vad tycker ni om Fräntorp, är det ett schysst område att bo med småbarn?
Berätta allt ni vet och tycker!
Hej!
Jag är uppväxt i Fräntorp så jag har en del erfarenhet : =)
Om man står ut med att det ligger nära motorvägen och järnvägen (man vänjer sig vid ljudet men försök hitta ngt som inte ligger precis intill utan lite högre upp i området) så är det ett toppenområde. Barnvänligt värre med lekplatser och skogsområden att leka i. Nära till kompisar osv. Tycker kanske det kan vara bra att undvika att bo precis vid Fräntorpsgatan, där är det en del trafik, annars är det rätt lugnt med biltrafik i området. Dagiset är stort och har en fantastisk gård, dessutom kan man (kunde iaf) gå år 1-2 där i skolan också = toppen.
Jag bodde ganska nära Tingvallsvägen, där spårvagnen går. Det kan vara bra att fundera på hur man hamanr i relation till kolletivtrafiken. Långt upp i området = nära Östra där det går både spårvagn och buss. Långt ner i området, Partillebussarna vid motorvägen.
Lycka till =)
Det går fort till stan med spårvagn (ca 15 min). Jag har inte cyklat så mycket därifrån men det går nog ganska fort, det finns ju cykelbanor i stort sett hela vägen. Fundera också på hur viktigt ni tycker att det är att bo nära en affär, närmaste är väl ica kvantum munkebäck nuförtiden tror jag...
Vi bor i Fräntorp, trivs jättebra! Visst hör man motorvägen men man vänjer sig och det är mest ett svagt brus. Mycket barnfamiljer, bra förskola (som dock ska rivas och byggas upp på nytt så det blir att de får gå i baracker ett tag en bit längre bort), bra med lekplatser. Ica kvantum är bäst att handla på tycker vi men vill man så finns det affärer i Sävedalen också. Tar ca 25 min att cykla ner till nya Ullevi, cykelväg nästan hela vägen. Både buss och spårvagn finns nära (lite beroende på vart i Fräntorp du bor då). Nära till barnakuten också, har varit skönt för vår del då vi vart tvugna att besöka den titt som tätt..