• Anonym (Ooops!!)

Haft spiralen förlänge!

När jag städade i ett skåp idag så hittade jag en lapp från mvc när jag fickmin kopparspiral insatt!
    Trodde att det var dax att byta den nu ivår 2006 men det visade sig att jag skulle ha bytt den våren 2005, jag har alltså haft den över ett halvt år för länge!!
    Är det farligt, vad kan hända?
    Ska ringa mvc imorgon, men är orolig NU..

• Svar på tråden Haft spiralen förlänge!
  • Anonym (BM)

Det är ingen katastrof... Ring du BM i morron så löser det sig!

• tea79

känner en som hade sin flera år förlänge... Hade inte hänt något..så de e nog lugnt för din del =)

• Maria 2

Jag todde att anledningen till bytet ska va att den längre inte skyddar ?????

• MansonDust

En i min släkt låg på sjukan förra sommaren. De upptäckte att hon hade en 20 år gammal spiral ! Det orsakade feber osv eftersom den var så gammal. Men ett halv år ska väl inte va nån fara. Bara boka tid snabbt för att ta ut den.

• Anonym

jag hade en spiral för länge men min orsakade infektion som jag inget visste om förren den skulle ut , då fick dem sita ett tag till samtidigt som jahg antibiotika men tydligen blev det nåt fel då jag idag inte ha fungerande ägglerade och int ekan bli garvid på naturliga sätt, ärbildningar och ihopväxta är de , många av de läkare som jag träffat tror att det kan beroro på inflamationen
    Jag vet att man kan ha sin spiral för länge dock utan nån fara , jag hade visst otur

• Family 5

Hade hormonspiralen i 6 år. När jag var på gyn en gång på sjukan så sa dom att man kan ha dom i 6 år utan fara.. och det va inga problem när jag tog ut min. Men däremot så kan jag förstå om man blir sjuk efter 20 år för då hinner ju kroppen förändras en hel del..

• pinglan74

jag hade min hormonspiral inne ett år förläänge. det enda BM sa är att skyddet slutar fungera, dom är "garanterade" att funka i fem år, sen e det lite si och så. samma tydligen med kopparspiralen. så det är nog ingen fara.

• zebran i Stilla havet

Fast hormonspiraler funkar ju pa ett helt annat satt an kopparspiraler och i dem antar jag att hormonet kan ta slut..?

Nar jag hade kopparspiral sa skulle den forst bytas efter fem ar men nar jag horde av mig till gyn angaende detta efter fem ar sa sa de att de hade flyttat fram tiden och att man kunde ha den i 10 ar nu!!

• malinkat

Jag har haft spiral och tog för vana att kolla den minst en gång om året. Bara för att se att allt e ok - dessutom får man så koll på tiden man haft den.

• Dynah

Det finns två varianter, en för 10 år och en för fem...(kopparspiral). Jag valde en som håller i fem år så man tvingas gå dit då, om inte förr.

• Anonym (Ooops!!)

När jag fick min kopparspiral så sa de att den skulle bytas efter 8 år, vilket alltså var dax i våras..
    Har det ändrats till 10 år? Då kanske det inte är någon fara..?
    Fick inte tag i någon på MVC i går, missade att de hade annan tid för telefontiden på fredagarna!
    Men eftersom jag inte har ont eller andra problem av att den suttit lite förlänge så kan den nog sitta över helgen också antar jag!

• zebran i Stilla havet

TS, jomen det finns ju olika sorter och jag vet inte om den som du har ar samma sort som min.. Men jag satte in en 1993 och -98 skulle den ha kommit ut egentligen men da hade de andrat. STammer det kanske i tiden?
    Asch, kolla med MVC nar du far tag i dem - sadana har saker ar ju aldrig pa dagen sa en helg mer eller mindre ar sakert ingen fara om du inte har obehag av den.

• Thezz mamma till två

min mamma hade sin i 3 år för länge, sen när hon väl tog tag i det och tog ur den, så blev hon gravid på direkten!

• Miss Daisy

Jag hade min två år för länge. Min gynekolog sa att det inte var några problem för de kommer med god marginal. De sista månaderna fick jag lite mellanblödningar, men jag vet inte om det berodde på det.

• Miss Daisy

Ja, det är sant att det finns olika sorter av kopparspiral. Det sa min gynekolog också. Det finns en som är för ca 5 år och en för ca tio år.

Svar på tråden Haft spiralen förlänge!