• Katitziii

Robotdammsugare, är det värt??!!

Ni som har robotdammsugare hemma, är det verkligen värt? Måste man endå lägga mycket tid och krångel på att programera, starta, stoppa osv. Och hur mkt klarar den av? Mattor? Blir den snabbt full? Jag hade tänkt slå till på den billiga robotdammsugaren på lets deal och använda som ett komplement mellan vanlig vecko dammsugning så det känns fräschare hemma. Eller tröttnar man på den efter nån vecka?

• Svar på tråden Robotdammsugare, är det värt??!!
  • Jespis

Vi har en iRobot och tycker den är ett jättebra komplement! Jag brukar inte programmera den, utan kollar av att barnen inte glömt småsaker framme och att skorna står i skohyllan innan jag kör igång den, t.ex. när jag går till jobbet. Vår går några ggr i veckan och hittar damm och grus jag inte trodde fanns!

• Katitziii

Kan tillägga att jag har mattor i vare rum hemma, viker jag antar att den inte klart av.?

• katalysator

Fantastiskt komplement tycker jag också. Man kommer inte undan att man själv behöver grovdammsuga ibland, men om man till exempel har hund/katt så är det superskönt att inte behöva dammsuga var tredje dag för att slippa pälsbollar på golvet Skrattande Hur bra de klarar mattor och trösklar osv. verkar variera väldigt mycket beroende på modell, så spana in lite recensioner på nätet innan du bestämmer dig.

• BuoBä

Du bör nog läsa på om modellen du tänker köpa, så att den klarar det du tänkt använda den till.

Vi har en iRobot. Den klarar alla mattor som ligger still när den kommer farande, tex tjockare ullmattor. Tunna trasmattor som knölar ihop sig får man ta undan. Låga trösklar klarar den. Den har en tendens att trassla in sig i sladdar så har man tex bordslampor måste man se till att sladden inte hänger ner för då kan lampan åka i golvet.

Behållaren bör tömmas efter varje runda, men jag har aldrig upplevt att dammsugaren stannat pga full behållare. Den har alltid behövt åka och ladda innan dess.

Vi använder fyrtornen för att den inte ska "rymma" ut i hela huset utan göra klart rummen vi vill att den ska ta, men vi har aldrig gjort någon avancerad programmering. Fyrtornen går på batteri så de ställer man bara ut i dörröppningar.

Det bästa med den är att man kan stoppa in den under sängen (har sänggavel som går väldigt lågt) och så tuffar den runt där och suger upp allt damm man inte når med vanliga dammsugaren utan massa besvär.

• Jojjanna

Vi provade en billig för något år sedan men lämnade tillbaks den. Vi har en öppen planlösning med hall, kök och vardagsrum. Problemet som uppstod var att den hela tiden fastnade vid köksstolarna, vid soffan eller under trappan till andra våning. Det var ett stort irritationsmoment.

Kanske finns det lösning på problemet i dagens robotar? I så fall kan jag testa igen!

• Jespis

Vår iRobot klarar de få mattor vi har utan problem. Våra barstolar med stålben som liksom går ihop nedtill orsakar problem, men jag ställer dockvagnen i vägen så kan iRoboten inte köra fast där. Nu går den omkring här för att jag inte orkar släpa runt dammsugaren ikväll. Låter ganska mycket, så det är ju smartare att den får jobba när man inte är hemma, man vad 17! Jag gillar verkligen min!

• modsey

japp supernöjd med vår!
    Vi släpper in den i ett rum åt gången så får den köra runt där några timmar. I synnerhet sovrummen och vardagsrummen är den perfekt för.
    Vi har städhjälp två gånger i månaden och roboten sköter all dammsugning däremellan

• Jespis

Jag köpte en ny igår (vår förra körde vi slut på efter lång och trogen tjänst) och den är så himla bra! Irobot 960, styrs via app i telefonen och finns till bra pris på Elgiganten just nu. Skippa tretti.se - de är hopplösa att ha att göra med när det krånglar!

Svar på tråden Robotdammsugare, är det värt??!!