• Lärka

    När kan man börja potta?

    Jag hade egentligen bara tänkt att ha en potta brevid skötbordet och sätta barnet där om vi misstänker behov och i samband med blöjbyten, och kombinera med ljud för kiss/bajs. Låter det vettigt? Hur tidigt kan vi börja?

  • Svar på tråden När kan man börja potta?
  • Giraff

    Jag har börjat med båda våra pojkar när dom varit runt ett halvår, det har funkat fint. Har varvat potta med toaletten (nån förälder sitter bakom och håller i förstås). 

    Men det är klart att man kan börja ännu tidigare!

  • Lill Z

    Hej!

    Man kan väl eg börja så fort barnet kan sitta "ordentligt" på pottan. Vi gjorde så som du beskriver med vår dotter och det funkade jätte bra. Jag tog dit lite roliga saker att titta på och så fick hon sitta en liten stund, inte så att hon började tycka det var tråkigt för då var jag rädd att hon inte skule vilja sen. Hon fattade det hela ganska fort och det tog inte lång tid innan hon bara bajsade på pottan, men det tog lite längre med kissandet. Tror jag började sätta henne när hon var 8 månader....men det är 4 år sedan nu så jag kan ha fel.

    Lycka till!!
     

     

  • storstadsidyll

    Köpte en potta idag så nu är det dags :) han är åtta mån.

  • Lärka

    När de kan sitta / 5-6 månader verkar alltså vara lämpligt. Gör de fortfarande tydliga tecken på att de är nödiga då? Min lille gör tecken 1 minut före kiss och 10-15 minuter före bajs, vet inte riktigt hur det ska gå...

  • Giraff

    Men du kan ju "potta" honom fast han inte kan sitta - bara att hålla i honom över toaletten eller handfatet!

    Lycka till!

  • kixan
    Giraff skrev 2012-05-29 15:09:03 följande:
    Men du kan ju "potta" honom fast han inte kan sitta - bara att hålla i honom över toaletten eller handfatet!

    Lycka till!
    Precis. Mina två yngsta har jag börjat EC:a redan på BB, båda var blöjfria innan de var ett halvår.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
Svar på tråden När kan man börja potta?